Vorige week kondigde Ubisoft plotseling The Division 2 aan, iets wat eigenlijk gebeurde als donderslag bij heldere hemel. Nu is dit natuurlijk erg leuk nieuws en nieuwe games juichen we altijd toe, maar toch riep het bij de community ook wat vragen op. Zo vragen spelers zich af waarom Ubisoft niet gewoon het huidige universum verder heeft uitgebreid, zoals bij bijvoorbeeld Rainbow Six: Siege.

We leven inmiddels in een tijd waarin vaak de term ‘games as service’ wordt gebruikt. Neem bijvoorbeeld games als GTA Online, Rainbow Six, Fortnite en PUBG, allemaal titels die radicaal anders zijn dan toen ze uitkwamen. Massive Entertainment heeft hier nu op gereageerd in een livestream en vertelde over de beslissing het volgende:

“It wasn’t an easy decision, but there are so many stories and so many experiences that we want to explore within the world of The Division that we really felt a sequel was the best way to investigate these things,” aldus Creative Director Julian Gerighty.

Mathias Karlson, Game Director voegde daaraan toe: “Technology advances with time. Snowdrop today is a better and more capable engine than when we released The Division. It was still fantastic, but we can do more now so we of course want to take the opportunity as well, which would be so much more difficult to do with the game that’s live. There are many reasons.”

Het komt er dus op neer dat men de engine dusdanig heeft aangepast en geüpdatet, dat dit beter aansluit op hun ambities. Men wil dus met The Division als franchise zijnde naar een hoger niveau en een nieuwe start is voor hun in dit geval de juiste keuze. Een game die live is, kun je volgens Mathias Karlson minder gemakkelijk van een update voorzien, dan wanneer je helemaal opnieuw begint.

Wanneer The Division 2 precies gaat uitkomen is nog onbekend, al liet men wel weten dat we tijdens de aankomende E3 in juni meer zullen gaan zien.