Review: Tesla vs Lovecraft – 10tons is van mening dat games niet altijd even origineel hoeven te zijn om interesse op te wekken bij gamers. Volgens de ontwikkelaar is een goed uitgewerkt spel zonder al te veel nieuwe toeters en bellen net zo leuk als een titel die grote vernieuwingen doorvoert. Zij hebben met eerdere titels al bewezen dat dit inderdaad het geval is, waaronder JYDGE. Met hun nieuwste game gaan ze vrolijk op dezelfde voet verder. Tesla vs Lovecraft is een twin-stick shooter zonder poespas en het wordt tevens voor een schappelijk prijsje aangeboden in de PlayStation Store. Weet 10tons wederom te scoren met een ‘simpele’ game?

Lekker simpel

Zoals de ontwikkelaar al heeft beloofd, is het principe van Tesla vs Lovecraft heel erg simpel. Er zijn verschillende levels beschikbaar en in elk van hen moet je alles wat beweegt doden. Zoals je van een twin-stick shooter mag verwachten, bestuur je je personage met de linker analoge stick en richt je met de rechter. Tevens heb je in deze game de mogelijkheid om over een kleine afstand te teleporteren en je kan, als je de desbetreffende onderdelen weet te vinden in een level, voor korte tijd gebruik maken van een mech. De besturing is dus simpel en gelukkig reageert deze ook zoals het moet. Tesla is erg wendbaar en luistert perfect naar jouw commando’s. De actie zelf verloopt ook soepel, maar zal wel heel sporadisch kleine haperingen laten zien. Dit is echter zo minimaal dat dit het speelplezier absoluut niet in de weg staat.

Maak je keuze

Wat het speelplezier doet verhogen, is de manier waarop je levelt. In ieder level loopt er een metertje mee die bij elk slachtoffer dat je maakt verder volloopt. Is deze maximaal gevuld? Dan kun je je personage opwaarderen. Je krijgt dan keuze uit twee perks en je bent verplicht er één te kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld sneller lopen of kogels richten meer schade aan. Heb je een level gehaald, dan begin je gewoon weer opnieuw. Eerdere perks worden dus niet meegenomen. Gaandeweg speel je wel weer nieuwe perks vrij, die goed van pas komen of juist niet de impact hebben die jij hebben wil. Het is dus bij elk level weer afwachten uit welke perks je de keuze hebt als je levelt. Je kan dus niet altijd je personage voorzien van de mogelijkheden die jij graag wilt, dus je zal je soms aan moeten passen.

Extra motivatie

Er zijn ook kristallen te verdienen, die je weer in kan ruilen voor buffs, waaronder het langer gebruik kunnen maken van een mech. Deze kristallen verdien je door grote aantallen van elk soort monster te verslaan. Het duurt wel even voordat je je eerste buff kan kopen, maar het voordeel is wel dat deze permanent zijn en dus niet, zoals de perks, na één level weer weg zijn. Dit geeft extra motivatie om vijanden af te knallen. Tevens is de variatie aan perks en wapens vrij groot, dus je kan je vijanden op verschillende manieren ombrengen. Nu zijn er helaas niet al teveel verschillende monsters aanwezig in het spel, dus qua variatie is het een beetje karig. Je krijgt vaak steeds dezelfde schepsels te zien en je weet dus snel wat je van hen moet verwachten qua aanvallen. Als dit het enige minpuntje was, dan had het niet heel erg geweest, maar helaas is dat niet zo.

Pak me dan als je kan

Het grootste probleem van Tesla vs Lovecraft is dat de vijanden die er zijn, zich ook allemaal hetzelfde gedragen. Voor een ieder geldt dat ze achter je aanlopen, maar nooit sneller zijn dan jij. Je kan hier heel gemakkelijk gebruik van maken, want door simpelweg in een rondje te lopen kan je zo goed als elk level halen. Af en toe zal je wel gebruik moeten maken van de mogelijkheid om te teleporteren, maar hoofdzakelijk zal je steeds dezelfde route afleggen en word je weinig geraakt. Dit had door goed leveldesign voorkomen kunnen worden, maar ook dat is niet het geval. De omgevingen laten juist toe om van de eerder genoemde tactiek gebruik te maken. Je kan Tesla vs Lovecraft dan ook in één ruk uitspelen en dat zal rond de anderhalf uur duren. Dat is natuurlijk niet lang, zelfs voor een game van 15 euro niet.

Het wordt beter

Nu zijn er na het uitspelen van het spel nog wel parallelle werelden aanwezig die dezelfde levels voorschotelen, maar het is dan wel iets uitdagender en er wordt een mogelijkheid om extra kristallen te verdienen toegevoegd. Hier is het spel wel wat leuker, want hier moet je toch af en toe van je pad afwijken, simpelweg door de grotere aantallen vijanden. Toch geldt ook hier dat het rennen in rondjes grotendeels de beste manier is om elk level te halen. Sowieso speel je wederom missies die je al eerder hebt gedaan en dat wordt toch wat repetitief, ook al speelt de game wel heerlijk weg. Desalniettemin is het een wat vreemde gewaarwording dat een spel beter wordt nadat je het hebt uitgespeeld. Nu heb je ook nog de mogelijkheid om Tesla vs Lovecraft in coöp te spelen met maximaal vier spelers. Dit zorgt voor wat extra variatie en vooral in de laatste alternatieve wereld heb je een extra handje zeker nodig. Het is dan weer jammer dat dit alleen lokaal kan en niet online.

Niet bijzonder

Wat ook jammer is, is dat er niet wat meer is gedaan met de setting. De combinatie van Nikola Tesla met H.P. Lovecraft had bijna oneindige potentie, maar er is heel weinig mee gedaan. Zoals jullie al hebben kunnen lezen is de variatie in monsters heel beperkt, maar ze zien er niet Lovecraft vreemd uit. Ook de werelden waarin je je avonturen beleefd zijn niet heel bijzonder. Met Lovecraft verwacht je bizarre omgevingen, maar die zal je in deze game niet tegenkomen. Ook het verhaal wat het spel heeft meegekregen is nietszeggend en had eigenlijk net zo goed achterwege gelaten kunnen worden. Niemand had dit en de minieme cut-scènes gemist. Tesla is wat dat betreft beter vertegenwoordigt door het grote aantal schietijzers die veelal met elektriciteit te maken hebben.

Tesla vs Lovecraft heeft op het eerste gezicht alles in huis voor een goede twin-stick shooters. De besturing is prima, de actie is snel en er worden per level honderden vijanden je kant opgestuurd. Tevens wordt er op een leuke manier omgegaan met het levelen van je personage. Helaas merk je al snel dat de variatie aan vijanden vrij klein is en dat deze vrij gemakkelijk te ontwijken zijn, mede dankzij het leveldesign. Je kan de game dan ook in één ruk uitspelen en dat duurt niet lang. Nu zijn er nog wel moeilijkere levels, die ook wat meer uitdaging bieden en daardoor leuker zijn, maar ook hier geldt dat de eerder genoemde tactiek vaak het beste werkt. En dat komt de game simpelweg niet ten goede. Dat is super jammer, want Tesla vs Lovecraft speelt verder heerlijk weg.

• Hoofdpersonage laat zich prima besturen
  • Actie verloopt soepel
  • Leuke manier van je personage levelen