Gespeeld: Onrush – Codemasters komt dit jaar met een gloednieuwe arcade racer onder de noemer Onrush. De game laat niet al te lang meer op zich wachten, want de release staat op 5 juni. Bijzonder, want heel veel hebben we nog niet over deze game gehoord. Achter de game schuilt het ontwikkelteam dat aan het roer stond van onder andere MotorStorm en Driveclub. We zijn daarom erg benieuwd naar Onrush en gelukkig kwam enkele dagen geleden de uitnodiging van Codemasters binnen om de game te spelen. Tijdens onze speelsessie hebben we zowel de single- als multiplayer kunnen proberen en hoe dat beviel? Dat lees je in deze preview.

Doelstellingen zijn belangrijker dan als eerste finishen

Wat je als eerste moet weten over Onrush, is dat het niet een traditionele racegame is en al helemaal geen spirituele opvolger van MotorStorm. Bij Onrush is het namelijk helemaal niet zo belangrijk wie er als eerste over de finish komt. Het doet er namelijk meer toe dat je met je team de doelstellingen behaald, wil je de overwinning in de wacht slepen. Dat kan je doen in een viertal modi, die elk weer een ander doel kennen.

Zo heb je Overdrive, waarbij het belangrijk is om zoveel mogelijk te boosten en zo het aantal punten van je team omhoog te brengen. Bij Switch heb je drie levens en gaat het erom welk team het langste staande blijft. Verder heb je Lockdown, waarin je zoveel mogelijk mobiele zones moet capturen, het team met de meeste voertuigen in een zone scoort de punten. Als laatste is er nog Countdown, waarbij het de bedoeling is dat je door mobiele checkpoints heenrijdt om tijd te verdienen, het team bij wie de tijd het snelste op is verliest dan.

Zoals je merkt zijn dit modi die je niet in een reguliere racegame kan vinden. Je kunt Onrush dan ook net zoveel een racegame noemen als dat je dit met bijvoorbeeld Rocket League zou doen. Zo kent Onrush zelfs een ‘Stampede’-feature, die ervoor zorgt dat je nooit te ver van je team raakt. Zodra je achter komt te liggen op de groep, door een ongeluk of herhaaldelijk doodgaan, brengt Stampede je weer middenin de actie als een soort teleporteer-functie. Zo blijft de actie geconcentreerd rondom de groep en heb je nooit het idee dat het ‘leeg’ om je heen is.

Grafisch niet heel bijzonder, maar wel een eigen stijltje

Een hele mooie game vonden we Onrush niet, al zien we wel duidelijk dat de game zijn eigen grafische stijl heeft aangemeten. De multi-route tracks zien er redelijk gedetailleerd uit, maar zijn qua uitzichten of special effects niet heel hoogstaand. Wel is het zo dat je vooral heel erg snel gaat in Onrush en je dus niet per se heel veel op je omgeving let. We speelden mogelijk ook nog een redelijk vroege build, dus er kan nog van alles gebeuren op dit vlak.

Onrush ondersteunt voor de PS4 Pro een resolutie van 4K met HDR, of een hogere frames per seconde modus. Je kunt dus zelf kiezen wat voor jou prioriteit heeft, HDR werkt in ieder geval met beide modi. Kies je voor een stabielere framerate, dan kan je in 60 frames per seconde van de game genieten. Liever een hogere resolutie? Dan is 4K de andere optie, maar de framerate ligt dan wel op 30 frames per seconde. Het is dus maar net wat je voorkeur geniet.

Behoorlijk vermakelijk

Onrush is dus een ietwat andere racer dan we in het begin gedacht hadden, maar dat is niet het enige wat ons kon verrassen. De game is namelijk ook nog eens bijzonder vermakelijk om te spelen. De chaos, het boosten en de focus op doelstellingen in plaats van domweg heel erg snel gaan, het is een recept dat verdomde goed gefintuned is en tot zijn recht komt in deze game.

Multiplayer battles zijn mogelijk met teams van 6 versus 6, maar we vragen ons wel af in hoeverre dit een enigszins persoonlijke ervaring blijft. Het is immers niet gemakkelijk om vijf vrienden op te trommelen en het is niet mogelijk om bijvoorbeeld 3 versus 3 te spelen. Al sluiten we niet uit dat dit in de toekomst alsnog toegevoegd gaat worden. Wellicht hangt dat een beetje af van de online populatie en wat de community straks graag wil zien.

In totaal biedt de game 12 tracks, waarvan wij er al vier hebben kunnen spelen. Hierbij merkten we dat we vooral veel plezier haalden uit tracks die wat compacter zijn en dus voor meer chaos zorgen, de wat bredere tracks zijn qua actie wat rustiger. Verder lenen de compacte tracks zich in de toekomst ook beter voor bijvoorbeeld 3 versus 3 races, mocht men dit alsnog toe willen voegen.

Wat betreft de singleplayer hoef je jezelf ook niet te vervelen, want er is genoeg content. De vraag is alleen wel of de game solo net zo lang leuk blijft als met vrienden, de game moet het zo te zien voornamelijk van de multiplayer hebben. Desalniettemin zat de AI – voor zover we konden zien – prima in elkaar, maar het is toch altijd leuker om een bekende van de baan te beuken in een game dan een CPU.

Voorlopige conclusie

We hebben enorm veel plezier gehad en absoluut genoten van onze eerste speelsessie met Onrush. De game heeft potentie en de funfactor ligt erg hoog, waardoor het een goede kans van slagen heeft. Het hangt uiteindelijk vooral af van hoe de rest van de tracks zijn en of men inderdaad blijft luisteren naar de community voor verdere content en eventueel nieuwe modi. Onrush kan het type game zijn, dat net als Rocket League, uiteindelijk door de community gevormd wordt tot de ultieme arcade racer. Op basis van deze eerste kennismaking zijn we erg benieuwd naar de uiteindelijke release en de rest van de tracks. Houd Onrush zeker in de gaten!