Epic Games is deze week ook aanwezig op de Game Developer’s Conference en daar hebben ze nieuwe technieken gedemonstreerd. Een nieuwe techniek is ‘real-time raytracing’ en dat hebben ze gedemonstreerd met acteur Andy Serkis. Zonder al te veel op de technische details in te gaan, komt het er op neer dat deze techniek gebruikt kan worden om onder andere zeer natuurgetrouwe digitale mensen te maken.

Interessant aan deze technologie is dat de mens probleemloos aangepast kan worden naar een ander wezen, zonder dat het met kwaliteitsverlies gepaard gaat. Het is voor 3D graphics een grote stap vooruit en een groot voordeel is, is dat het in real-time gerenderd kan worden.

Video’s van deze technologie kan je hieronder bekijken en een uitgebreid stuk hierover lees je bij Gamesindustry.biz.

Vandaag de dag zien graphics er in games vaak al erg mooi uit, maar Epic en ook andere partijen blijven hierin ontwikkelen om er nog meer uit te halen. De techniek is tot veel in staat en fotorealisme komt steeds meer binnen bereik.

Sterker nog, de chief technology officer van Epic, Kim Libreri, verwacht zelf dat graphics en realiteit over 5 tot 10 jaar niet meer van elkaar te onderscheiden is. De hardware die dit mogelijk moet maken, die zal al vrij snel verschijnen en dan is het aan de makers van games om dit te realiseren.

Het benaderen van fotorealisme zullen we de komende jaren vooral op de PC gaan zien, maar op termijn zit dat er uiteraard ook voor console games in.

“Honestly, between five and 10 years from now, I don’t think you’re going to be able to tell the difference between the real and the virtual world.”

“You’ll see hardware that can support these kinds of capabilities pretty shortly, and then, finally, the greatest blockbuster with the most complicated effects: within 10 years, you’ll be able to do that in real-time.”