Gespeeld: Exorder – De koning is dood en het land is in rouw gedompeld. Het vredige land maakt zich ondanks de rouw wel op voor een spannend duel. De zoon en dochter van de koning moeten het namelijk gaan uitvechten en de winnaar krijgt de macht in handen. De dochter van de koning is degene die je onder controle krijgt en zij probeert haar broer natuurlijk te verslaan. Dat lukt, maar haar broer laat het hier niet bij zitten en gaat een verbond aan met een buurland. De jongeman kan het namelijk niet verkroppen dat hij heeft verloren van zijn zus en dat is het begin van het avontuur in Exorder.

Klassieke turn-based strategie

Exorder is een game van traditionele klasse. Turn-based strategie games zien we vandaag de dag niet bijzonder vaak meer en al helemaal niet op consoles. Van oorsprong betreft het een mobiele game die binnenkort zal verschijnen op Steam. De ontwikkelaar is echter ook bezig om de game naar andere platformen te brengen, waaronder de PlayStation 4. Op die console is het genoemde genre helemaal slecht voorzien, dus de komst van Exorder ergens in de toekomst zou niet verkeerd zijn. Voornamelijk omdat de game best wel leuk is om te spelen, want het biedt aardig wat uitdaging en het doet tevens denken aan de games van vroeger.

De gehele gameplay van Exorder draait om de dochter van de koning, Beyla, die het in eerste instantie opneemt tegen haar broer Tristan, maar later tegen grotere problemen aanloopt. Het verhaal van de game is best geinig, maar op zich niet heel bijzonder. Het geeft desalniettemin een aanleiding tot de gameplay en de game begint op een fijne doch wat beperkte manier. Het eerste level is namelijk zo ingericht dat je de basis van de turn-based gameplay leert kennen. Dat is in eerste instantie het rondlopen op de map en het aanvallen van vijanden. In het level daarop krijg je wat meer middelen tot je beschikking, waarover de game ook weer de nodige toelichting geeft en zodoende leer je spelenderwijs alle mogelijkheden kennen.

Meer dan alleen vechten

De strategie van Exorder zit hem voornamelijk in het feit dat je de verschillende mankrachten goed moet positioneren, zodat ze veel schade kunnen uitdelen en daarbij zo min mogelijk incasseren. Het vechten is relatief simpel, want het is puur op basis van statistieken ingericht, dus elke mankracht heeft een bepaald aantal hitpoints die hij of zij uit kan delen. Het is tijdens het spelen de bedoeling om je kracht naar de vijand toe te bewegen en dan aan te vallen. Valt de vijand een beurt later terug aan, dan is het met verschillende mankrachten mogelijk om een counteraanval in te zetten. Verschillende type krachten moeten echt een vakje naast de vijand staan om aan te vallen, maar ook zijn er krachten die juist op afstand kunnen vuren. De game beschikt over best wel wat verschillende soorten personages die allemaal weer hun eigen middelen hebben.

In elk level begin je met een vrij klein clubje en om dat uit te breiden is het zaak dat je verschillende locaties inneemt. Zo kan je op de diverse maps huisjes vinden en daar moet je dan eerst een wachter naartoe sturen die het neutraal kan maken. De ridder kan het huisje dan bijvoorbeeld weer innemen en dat zorgt voor extra geld bij elke speelronde wanneer je aan de beurt bent. Tegelijkertijd dient het ook als een locatie om te healen, dus als Beyla bijna dood is – zij moet altijd overleven – dan is het verstandig om haar bij een huisje te positioneren, zodat ze zich een aantal rondes later weer in de strijd kan mengen.

Huisjes zijn overigens lang niet het enige wat je in kan nemen. Ook tref je hier en daar kastelen aan en als je eenmaal een kasteel hebt, dan kan je nieuwe mankrachten aanschaffen en dat doe je weer met het geld dat je verdiend via ingenomen huisjes. Maar vergeet ook de tentjes niet, want daar komt ook allemaal gespuis uit. De game is dus niet alleen in vechten strategisch ingericht, ook de omgeving telt hierin mee en dan te bedenken dat er ook nog vijandelijk wapentuig op de maps te vinden is, die je bij voorkeur ook uitschakelt. Althans, de tegenstanders die het bemannen, want anders kan je snel de dood vinden.

Neem je tijd en denk goed na

De game kan best wat overweldigend zijn als je het voor het eerst speelt, aangezien de moeilijkheidsgraad snel op lijkt te lopen. Maar na verschillende levels meerdere keren gespeeld te hebben, zal je doorkrijgen dat goed nadenken en je manschappen goed positioneren van ontzettend groot belang is. Neem de tijd, denk goed na en spendeer je zuurverdiende geld goed, want alleen dan kan je het einde van een level bereiken. De gameplay van Exorder is met al deze elementen nergens heel erg bijzonder, omdat we het natuurlijk al veel vaker gezien hebben. Toch heeft de game voor wat het is genoeg diepgang en strategische elementen waardoor het een leuke uitdaging kent, ook als je er na enige tijd echt handig in bent geworden.

De game beschikt over een leuke singleplayer campagne, waarin het verhaal zowel tussen de levels door vertelt wordt, alsook tijdens een potje naargelang de situaties die zich voordoen. Naast een singleplayer beschikt de game ook nog over een Skirmish modus, waarin je gewone losse gevechten kunt spelen en afsluitend kent de game nog een multiplayer. Die hebben we nog niet kunnen testen, maar naar verwachting is dat gelijk aan de Skirmish modus, maar nu komt het echt op je strategische inzicht aan. Kortom, het is vrij traditioneel ingericht, maar het werkt en het is bovendien leuk om te spelen.

Hier en daar tweaken

De focus van de ontwikkelaar ligt nu op de PC-versie (die net uit is) en nadien zal de game naar consoles moeten komen, zoals al aangegeven. Wat dat betreft is het goed om te zien dat een type game als dit in de pijplijn zit, maar op basis van de speelsessie moeten we wel aangeven dat er nog wat werk te doen is. De game is namelijk qua besturing erg op touchscreens en een muis ingericht, want met een controller speelt het beduidend minder fijn. Je kunt in tegenstelling tot de muis de cursor die je met de analoge stick bestuurt niet vrij over de map sturen, want dat werkt alleen in de richting van de beschikbare vakken en die variëren per mankracht. Je kan je krachten namelijk niet geheel vrij over de map sturen, dat is namelijk beperkt tot een raster.

Dat het werkt op basis van een raster, dat is op zich logisch gezien de opbouw van de game. Maar de beperkte besturingsvrijheid resulteerde vaak in het verplaatsen van krachten in een richting die we juist niet wilden. Ook kan het voorkomen dat een bepaalde kracht net achter een huisje of kasteel staat en dat die dan niet te selecteren valt met de controller. Met veel gepriegel of het inzetten van een andere kracht kan je deze dan alsnog verplaatsen, maar handig is anders. Je merkt hier heel goed bij dat de besturing heel erg op een muis of touchscreen is ingesteld, aangezien je daarmee veel nauwkeuriger bent. Een belangrijk punt waar zeker nog wat aandacht aan besteed mag worden.

Voorlopige conclusie

Exorder is qua strategie nooit te ingewikkeld, maar het kent wel enige diepgang dankzij de verschillende soorten krachten die je in kan zetten in de levels. Goed nadenken over waar ze naartoe moeten gaan is één ding, maar ook het juist inzetten van hun aanvalskracht is belangrijk. Het kent de nodige uitdaging, maar tegelijkertijd is het ook best wel toegankelijk. De visuele stijl past er bovendien goed bij en er is genoeg te doen, zeker als je ook losse Skirmish potjes gaat spelen, eventueel online tegen anderen. De besturing voor controllers moet wel nog onder handen genomen worden, want dat was verre van ideaal, maar als men daar genoeg aandacht aan geeft, is Exorder een interessante strategische titel voor de PS4. Wanneer de game naar de PS4 komt is echter onbekend, dat zou best nog wel enige tijd kunnen duren.