Review: Island Time VR – De bibliotheek van games voor PlayStation VR is sinds de release van het platform enorm gegroeid. Dat is op zich natuurlijk een goede zaak voor PlayStation VR bezitters, want je hebt een groot aanbod om uit te kiezen. De andere kant van de medaille is natuurlijk dat het aanbod ook heel veel titels bevat die je na het spelen ook weer snel aan de kant legt. Jammer genoeg is Island Time VR een spel in die tweede categorie en waarom dat zo is leggen we graag aan je uit.

Gestrand met Carl

Je begint je avontuur aan dek van een prima werkend schip. Met enkel een eiland in zicht van ongeveer 4 vierkante meter krijg je het toch voor elkaar om je bootje op dat eiland te crashen. Een knappe prestatie als je het ons vraagt. Vanaf dat moment is je enige prioriteit overleven met de middelen die je op het eiland kan vinden. Er groeit bamboe, er hangen kokosnoten in de boom, er zwemmen vissen in de zee en af en toe spoelt er zelfs een kratje met handige items erin aan. Ook is er een vriendelijke krab die je met zijn gebrabbel echt vaak aan het lachen weet te maken.

De stem van Carl de krab is die van Greg Miller, bekend van Kinda Funny, en eerlijk is eerlijk; Carl is de echte ster in Island Time VR. Carl is jammer genoeg de enige ster in deze game, want over de rest zijn we een stuk minder te spreken. Island Time VR presenteert zich als een casual survival game waarbij de focus ligt op zo lang mogelijk overleven. Iedere motion controller fungeert daarbij als een hand (de DualShock controller wordt niet ondersteund) en het word meteen erg duidelijk dat de bewegingsruimte erg beperkt is. Die bewegingsruimte blijft jammer genoeg ook beperkt gedurende het overleven.

Wil je langer dan een dag overleven, dan zul je items moeten combineren. Een bamboescheut met een steen combineren levert je bijvoorbeeld een speer op waarmee je de vissen kan vangen. Wanneer je twee stenen en een stuk hout hebt, dan kan je een vuurtje maken waarop je de vissen kan bakken om die vervolgens op te eten. De eerste keren is dat best leuk, maar wanneer je doodgaat vervalt het spel snel in herhaling, omdat er verder geen afwisseling is. Wat nog veel erger is, is dat de besturing en de tracking van Island Time VR ronduit slecht zijn.

De besturing is verschrikkelijk

Je kunt niet rondlopen op het eiland, maar dat is natuurlijk niet meteen een punt van kritiek. Je kan met behulp van de knoppen 90 graden links- of rechtsom draaien om zo gemakkelijker bij de rondliggende items te kunnen komen. Veel objecten liggen echter op de grond of spoelen aan op de kust en dat ligt net buiten het bereik van je handen. Items van de grond oppakken werkt de ene keer goed, maar in veel gevallen lijkt het wel alsof je geluk moet hebben om het gewilde item op te kunnen pakken. Het gevolg is dat je kostbare tijd verspilt aan trial & error. Dat probleem is het ergste bij de kratjes die van tijd tot tijd aanspoelen. De inhoud van die kratjes is noodzakelijk om nog even door te kunnen spelen, alleen kom je er in veel gevallen niet eens bij. Als het je dan toch lukt om de deksel eraf te halen, dan is het nog steeds maar de vraag of je de inhoud te pakken krijgt. Lukt het je niet? Jammer dan, want dan kan je eigenlijk direct opgeven.

Ook moet je uitkijken dat je niet per ongeluk een vreemde beweging maakt met je hand, want met een lichte beweging kan je de hele krat met inhoud en al de zee in lanceren. Game over! Een vuurtje maken is ook zo’n mooi voorbeeld. Je maakt een vuurtje en legt er een vis op. Als je pech hebt, rolt de vis door de physics net achter het vuur waardoor je de vis niet kan oppakken zonder zelf in de fik te vliegen. Plus je mist ook meteen kostbare levensmiddelen om de dag mee door te komen. Einde verhaal! De tracking is van eenzelfde lage kwaliteit. Regelmatig stottert het scherm en sta je naast de palmboom om na een paar seconden weer in het midden van het eiland te staan. Opnieuw kalibreren werkt dan wel, maar binnen de kortste keren steekt het probleem weer z’n lelijke kop op.

Mismatch voor PlayStation VR?

Het is overduidelijk dat het uitbrengen van Island Time VR voor PlayStation VR een nagedachte was van de ontwikkelaar, omdat de game op de PC waarschijnlijk beter tot zijn recht komt daar waar het de besturing en de tracking aangaat. Island Time VR maakt op pijnlijke wijze de (bekende) mankementen van de PlayStation VR hardware duidelijk. De prijs van de PlayStation versie (€20,99) is ook nog eens een stuk hoger dan de PC variant (€14,99) en dat zou gerechtvaardigd zijn als er extra moeite in was gestoken om de game met PlayStation VR goed tot zijn recht te laten komen. Jammer genoeg is dat niet het geval. Al met al maakt dat, dat Island Time VR gewoon niet leuk is, omdat het vaak oneerlijk aanvoelt door al deze mankementen. Vaak delf je het onderspit niet omdat je slecht bezig bent, maar door de bovenstaande problemen. En na de zoveelste keer gaat zelfs het charisma van Carl de krab verloren, omdat hij zijn dialogen begint te herhalen.

Island Time VR is een titel die niet uitgebracht had hoeven worden voor PlayStation VR. Carl de krab springt er met kop en schouders bovenuit door zijn grappige dialogen, maar over de rest van de game zijn we een stuk minder enthousiast. De besturing is slecht, de tracking stottert de hele tijd en daardoor voelt de game oneerlijk aan wanneer je - buiten je eigen fouten om - vaak te vroeg de pijp uit gaat. Het combineren van items is de eerste paar keren leuk, maar dat wordt repetitief na tien keer als je het niet overleeft. Het is duidelijk dat Island Time VR bedoeld was voor systemen die anders omgaan met roomscale VR (zoals de HTC Vive en de Oculus), want de huidige versie voor PlayStation VR is slecht geoptimaliseerd. De hogere vraagprijs wordt daarom in onze ogen op geen enkele manier gerechtvaardigd. Ons advies is dan ook om deze game niet aan te schaffen.

• Carl de krab is fantastisch

• Slechte besturing
  • Slechte tracking