Star Wars Battlefront II heeft eind vorig jaar behoorlijk wat teweeg gebracht met de lootboxen. Het ging dusdanig ver dat overheden wereldwijd onderzoek gingen doen naar dit soort kansspelen in games. Ook de Nederlandse Kansspelautoriteit heeft hier onderzoek naar gedaan en komt nu met een conclusie.

Tegenover de NOS heeft de Nederlandse Kansspelautoriteit aangegeven dat ze tien populaire spellen met lootboxen hebben onderzocht. In vier van de tien games was het mogelijk om items uit dergelijke lootboxen te verhandelen op eventueel externe platformen. Doordat dit mogelijk is, krijgt het een economische waarde. Spelers kunnen dus in potentie geld verdienen aan zeldzame voorwerpen en dat is in overtreding van de kansspelregels.

“Ze zijn ontworpen zoals gokspellen zijn ontworpen, met het gevoel dat je bijna hebt gewonnen”, zegt Marja Appelman, directeur van de Kansspelautoriteit. “Er zijn allerlei geluidseffecten en visuele effecten als je zo’n loot box opent. Daarmee heb je de neiging om door en door te spelen.”

Naar aanleiding van deze conclusie geeft de autoriteit de ontwikkelaars/uitgevers acht weken de tijd om de games aan te passen. Als daar geen gehoor aan wordt gegeven, dan kan de toezichthouder boetes gaan opleggen of eventueel zelfs spellen gaan verbieden.

Er zit echter een grote nuance aan dit verhaal. Er zijn namelijk ook genoeg spellen met lootboxen van waaruit de items niet te verhandelen zijn. Die vallen nu precies door het net heen, omdat deze games niet in overtreding zijn. Desalniettemin wordt ook hier kritiek op geuit, namelijk omdat het veel weg zou hebben van gokken met een fruitautomaat of roulette.

Afgezien van dat vormen lootboxen ook een gevaar voor jonge gamers, want het zou gokverslaving in de hand werken.

“Ik roep alle gamebedrijven op om loot boxes niet meer toegankelijk te maken voor kinderen en verslavende elementen eruit te halen”, aldus Appelman