Review: Pure Farming 2018 – De virtuele boer uithangen is tegenwoordig populairder dan ooit en dat zorgt er ook voor dat er vrij regelmatig nieuwe games verschijnen. De meest recente release in het genre is Pure Farming 2018 van de Poolse ontwikkelaar Ice Flames. Wij trokken de laarzen weer aan, deden onze pet op en stapten in de tractor om te ontdekken of het boerenleven in Pure Farming 2018 de moeite waard is. Het avontuur bracht ons van Noord-Amerika naar Japan en van Italië naar Colombia. Kortom, genoeg te doen!

De erfenis

De game bestaat uit een aantal modi en die zijn vrij vanzelfsprekend. Zo heb je natuurlijk het bekende ‘Free Farming’, waarin je op een locatie naar keuze met een startkapitaal naar keuze een eigen boerenbedrijf kan opbouwen. Je bent helemaal vrij in wat je doet en hoe hoger je startkapitaal is, hoe meer mogelijkheden je direct vanaf de start hebt. Of begin juist met een laag startkapitaal en probeer met weinig geld een bloeiende onderneming te stichten. Het is geheel aan jou om te bepalen hoe je het vrije avontuur start en gaat beleven. Daarnaast biedt de game nog twee andere modi en die zijn meer op opdrachten gericht.

De belangrijkste modus is in feite een soort carrièremodus die je kan doorlopen, waarin het zaak is om het bedrijf van je opa weer op te bouwen. Als kleinzoon van een boer heb je van je eigen vader niets meegekregen, maar het boerenleven begint toch vrij snel te kriebelen. Het bedrijf van je opa is echter niet al te succesvol meer en het is aan jou om dat weer helemaal op te bouwen. Deze modus dient ook gelijk als tutorial en zeker in het begin word je overladen met nieuwe berichten en opdrachten. Op deze manier leer je de gameplay van Pure Farming 2018 echter goed kennen en dat pakt wat ons betreft goed uit.

Veel te doen

Het bedrijf van je opa weer opbouwen gaat na een druk begin met veel berichten erg rustig aan en doordat je in-game over een tablet beschikt, heb je vrijwel alle informatie direct bij de hand. De opdrachten die je krijgt worden ook per mail toegelicht, dus je hebt altijd iets om op terug te vallen. Het begint met de meest simpele stappen, maar gaandeweg krijg je steeds meer verantwoordelijkheden en op een gegeven moment is het aan jou om er iets moois van te maken. Ben je nieuw in het genre? Dan raden we je aan deze modus zeker te doorlopen en hier ook te beginnen, omdat je dan echt goede uitleg krijgt. In de andere modi word je een beetje in het diepe gegooid, omdat de game er eigenlijk vanuit gaat dat je alles dan al weet.

De carrièremodus bestaat overigens niet alleen uit het onderhouden van je land, gewassen in kassen en dieren, ook zul je nieuw materiaal moeten kopen, het bij moeten houden en meer. De game is in dat kader best wel gedetailleerd, want je kunt als een tractor die in verval is geraakt ervoor kiezen om alles te repareren, of juist bepaalde onderdelen die je belangrijk acht. Dat is bijvoorbeeld handig als je krap bij kas zit en je toch even verder wilt om in ieder geval winst te behalen. Maar ook het zaaien, besproeien en meer kent meer handelingen dan alleen heen en weer rijden. De zaaimachine moet gevuld worden, de watertank moet gevuld worden en zodoende ben je ook genoeg bezig met randzaken en dat buiten de akkers om.

Je bent continu in de weer en als het allemaal te grootschalig wordt, dan kan je eventueel nieuwe werknemers in dienst nemen. Die kunnen je goed uit de brand helpen als je teveel op hetzelfde moment moet managen. Daarbij geldt overigens wel dat de verschillende voertuigen op de gewone weg vrij langzaam rijden en de maps relatief groot zijn. Als je dan veel tegelijkertijd doet, dan moet je regelmatig van land naar land rijden en ook de winkel bezoeken. Dat continue reizen kan een beetje tegen gaan staan, omdat je op een relatief laag tempo forse stukken moet overbruggen. Het is een klein puntje waar wij ons een beetje aan stoorden, want dat haalt het tempo helemaal uit de game. Anderzijds is dat wel iets wat bij het boerenleven hoort, dus er is enige nuance.

Ga de uitdaging aan

Het bedrijf van je opa opnieuw opbouwen is de carrièremodus van de game en hoewel we het beknopt hebben omschreven, heeft de modus behoorlijk veel te bieden. Qua opdrachten, variatie en doelstellingen voelt het allemaal vrij compleet aan en dat is natuurlijk een pluspunt. Een carrièremodus is overigens niet geheel nieuw, daarmee kwam Real Farm eind vorig jaar al. Toch kunnen we er niet omheen dat de carrière modus van Pure Farming 2018 een stuk meer solide in elkaar steekt en dat de afwisseling net wat meer aanwezig is wat het dus ook leuker maakt. Deze carrière modus zal overigens veel tijd opslokken, maar er is meer dan dat en het vrije boerenleven in Free Farming.

Je kunt namelijk ook nog verschillende uitdagingen aangaan op de vier basismaps die bij de game zitten. Deze uitdagingen zijn nergens al te bijzonder, maar vormen wel een leuk alternatief op de twee andere modi. Per map heb je vier tot zes uitdagingen en als je de eerste voltooid, dan speel je de volgende vrij. Deze uitdagingen variëren van binnen de tijd een bepaald aantal akkers ploegen, een bepaald aantal voertuigen repareren, zoveel kilo olijven afleveren bij een lokaal hotel en meer. Het is allemaal vrij simpel, dus je zult zonder moeite deze opdrachten aangaan. Maar voor bepaalde handelingen is enige kennis van de game wel vereist en die doe je dan weer op in de carrière modus. Het loont dus zeker om die modus te doorlopen.

De uitdagingen komen in twee treden. Elke uitdaging kent namelijk een minimaal en maximaal doel. Om een zilveren beoordeling te behalen moet je aan de minimale eisen voldoen en als je goud wilt hebben, dan zul je aan de maximale eisen moeten voldoen. Deze eisen variëren nauwelijks van elkaar, want vaak is het gewoon een verdubbeling in wat je moet doen. Dus in plaats van 7 voertuigen te repareren, moeten dit er dan 13 zijn en in plaats van drie akkers tot 60% te zaaien, moet dat dan 95% zijn. Die doelen zijn net wat lastiger, maar nooit echt onmogelijk. Het is namelijk vooral erg efficiënt met je middelen en tijd omgaan.

Die tijd is overigens wel een probleem, want daar is geen touw aan vast te knopen. De gewone tijd van de game hoef je niet in de gaten te houden, de specifieke timer die het aantal uren voor de opdracht aangeeft daarentegen wel. Die heeft echter nogal eens wat kuren, want de ene keer gaat die een stuk sneller dan de andere keer. Hierdoor heb je geen accurate indicatie van hoeveel tijd je ongeveer nog hebt, want de snelheid van de timer varieert regelmatig en dat geeft een verkeerd beeld. Als je dan de illusie hebt het gemakkelijk te gaan halen en de tijd gaat ineens een stuk sneller, dan is dat natuurlijk een beetje raar en verwarrend.

Technisch…

Qua modi en gameplay zit het met Pure Farming 2018 wel goed. De game kent genoeg afwisseling in de vorm van maps, gewassen, machines en dingen te doen. Toch is het technisch niet helemaal goed gesteld met deze titel. Zo is het grafisch over het algemeen nogal simpel en kaal. Sporadisch zie je mensen lopen die de meest rare routes nemen en met geluk zie je af en toe een auto voorbij komen. Dat is de enige vorm van leven en het is dusdanig beperkt dat elke map vrijwel uitgestorven is. Nu is het op het boerenland sowieso wat rustiger dan in een stad, maar dit is wel heel erg rustig. Ook heeft de game regelmatig last van een framerate die niet stabiel draait en de audio wil ook nog weleens wegvallen. Gelukkig nooit voor lange duur, maar het kan wat vervelend zijn. Afsluitend zijn de physics erg simpel en dat ziet er wat gek uit, met name je personage in third-person die nogal beperkt is qua animaties.

Pure Farming 2018 is de eerste poging van Ice Flames om een game in dit genre te maken en daar mogen ze best trots op zijn. Ja, er valt genoeg op de technische aspecten van de game aan te merken, maar tegelijkertijd weet het wel voor een ontspannen en leuke ervaring te zorgen. De carrière modus is goed in elkaar gezet, de uitdagingen zijn geinig om te doen en ook het vrije boerenleven in Free Farming kan voor uren speelplezier zorgen. De physics zijn samen met de matige grafische kwaliteit en de framerate de grootste hekelpunten die van nadelige invloed op de gameplay zijn. Dat zal je - net zoals het gebrek aan muziek - voor lief moeten nemen, want voor de rest is Pure Farming 2018 een leuke en nette game die liefhebbers van het genre zeker zal weten te vermaken.

• Vier verschillende maps
  • Veel gewassen en dus veel te doen
  • Diepgang