Review Star Wars The Force Unleashed II – Ergens, in een sterrenstelsel ver weg, was er een game. Deze game zou het heelal doen schudden, de Apocalyps veroorzaken en gamers door het hele heelal verslaafd maken. We hebben het natuurlijk over Star Wars: The Force Unleashed II. Lucas Arts heeft na het succesvolle eerste deel weer een Force Unleashed in elkaar geknutseld waarin de fans weer aan de slag kunnen met The Darkside, of natuurlijk The Lightside. Maar zal Star Wars: The Force Unleashed II zelf een lichtpunt zijn in de game industrie, of kan deze game zich beter gaan verstoppen in een donkere hoek van The Darkside? Je leest het in deze review!

Who am I?

De game gaat vrijwel meteen verder waar deel één afliep. De speler speelt de teruggekeerde Starkiller, of juist niet? Gedurende de game weet je namelijk niet of je nou een kloon bent, of het origineel. Dit doet gelukkig geen afbreuk aan het feit dat je de perfecte strijder bent, gewapend met twee gloednieuwe lightsabers. In het begin zullen dit de Crimson sabers zijn, terwijl je de training van Darth Vader doorloopt. Al snel wordt echter duidelijk dat Darth Vader niet de betrouwbaarste bondgenoot is en vlucht je noodgedwongen naar The Rebellion.

May the Force be with you

Gedurende de game heb je maar één doel en dat is het vinden van Juno, de liefde van je leven, of het leven van je voorganger. Dit doel is natuurlijk niet makkelijk te bereiken en de weg naar je geluk is versperd door een oorlog tussen The Rebellion en The Empire, waar jij een belangrijke rol in moet spelen.

Natuurlijk is Starkiller een getrainde moordmachine en is het arsenaal aan Force trucjes, lightsaber moves en atletische manoeuvres om je tegenstanders mee uit te schakelen gigantisch. Zo kan men gebruik maken van de bekende force push, lightning en natuurlijk de Jedi mindtrick, maar ook trucjes als Force Repulse en Force Rage kunnen je het voordeel geven in een gevecht tegen grote aantallen.

You call that a fair fight?

Die grote aantallen kom je maar al te vaak tegen in The Force Unleashed II. Het is niet ongebruikelijk dat je tegenover een leger van 100 man staat, terwijl jij er alleen voor staat. Gelukkig ben je nou niet bepaald een standaard soldaat en vliegen de hoofden van stormtroopers, imperial guards en walkers alle kanten op met wat button bashing.

Helaas komt het ook wel is voor dat een overmacht echt een overmacht blijkt te zijn. Ook al is het arsenaal van Starkiller groot en zijn de mogelijkheden om je vijanden uit te schakelen bijna eindeloos, 200 tegen ��n blijft 200 tegen één. Het is dan ook meerdere keren voorgekomen dat bepaalde stukken opnieuw en opnieuw gespeeld moesten worden, totdat de Force Rage eindelijk weer opgeladen was om alles en iedereen met een aantal klappen uit te schakelen.

Oooh, shiny

Zoals we al zeiden beschikt Starkiller over een indrukwekkend arsenaal aan moves, trucjes en acrobatische toeren. Wat echter de variatie in de kills nog meer vergroot is de gigantische selectie aan lightsabers. Deze zijn te vinden door verborgen lightsaber kristallen op te pakken, die elk weer een ander effect hebben. Zo hebben de standaard crimson lightsabers geen extra effecten, maar de blauwe sabers zorgen ervoor dat je weer Force terugkrijgt per aanval, de groene voor extra health voor elke kill en ga zo maar door. Natuurlijk biedt Star Wars: The Force Unleashed II ook wat verschillende looks voor Starkiller, die vrijgespeeld worden gedurende de missies.

img 4cd2c69c76808 Review: Star Wars: The Force Unleashed II

Ik zat er net lekker in!

Helaas is dit aantal missies niet al te groot in The Force Unleashed II. Waar zijn voorganger zo’n 12 á 13 uur aan singleplayer plezier bood, is dit deel uit te spelen in een kleine zes uur. Dit is niet heel storend aangezien het verhaal in deze korte tijd past en de razendsnelle actie ervoor zorgt dat je de game met plezier nog een keer uitspeelt.

Ook is de replay waarde wat opgerekt met de zogenaamde challenge modus. In deze modus krijg je een aantal challenges die verschillen van time trials tot het verdedigen van een zone. Het zijn leuke toevoegingen aan de game en vooral een leuke manier om te experimenteren met de verschillende moves.

Prachtige cutscenes

Een groot deel van deze zes uur bestaan uit cutscenes. Dit is echter totaal niet vervelend, want als er iets is wat Star Wars: The Force Unleashed II goed doet zijn het de cutscenes wel. Geen enkele keer hebben wij ook maar de behoefte gehad om een klein deel van deze over te slaan, zelfs na deze meerdere keren gezien te hebben. De beelden zijn altijd prachtig gemaakt, zitten bomvol actie en voegen echt iets toe aan de complete game. Het zijn misschien dingen die tegenwoordig vanzelfsprekend zijn, maar lang niet elke game voldoet hier aan en daarom is dit toch een leuk pluspunt voor de game.

Get some!

Zoals we al zeiden is Starkiller bewapent met een aardig arsenaal aan trucjes en aanvallen, waardoor veel vijanden geen schijn van kans hebben tegen Starkiller. Natuurlijk is het gevoel dat je onoverwinnelijk bent leuk, maar na een tijdje hoofd na hoofd met een enkele druk op de knop eraf gehakt te hebben snak je toch snel naar een beetje afwisseling in de gameplay.

Helaas komt deze afwisseling pas vrijwel in de laatste missie, waar dan eindelijk gebruik gemaakt wordt van een deeltje platforming en zelfs wat puzzel elementen komen tevoorschijn. Dit is echter weer na een klein half uur voorbij en dat valt tegen. Een beetje meer afwisseling in de gameplay had de gevechten intenser en verfrissend kunnen maken, wat nu niet het geval is.

Star Wars: The Force Unleashed II is zeker geen slechte game. Integendeel, de game staat sterk in zijn schoenen en brengt een groot aantal toffe aanvallen en trucjes naar onze PlayStation 3. Deze toffe aanvallen en trucjes gaan echter na een tijdje een beetje vervelen en de afwisseling om dit te voorkomen komt veel te laat in de game. Ook de korte speeltijd van een kleine zes uur komen de game niet bepaald ten goede, ook al wordt dit deels goedgemaakt met de challenge modus.

• Starkiller is de perfecte moordmachine
  • Prachtige cutscenes
  • Gruwelijke aanvallen en gevechten…