img 4cd5c7f77f70f Review: Saw II: Flesh & Blood

Review Saw II: Flesh & Blood – De Saw franchise heeft al enorm veel succes geboekt in de filmindustrie. Konami zag daar een kans liggen en bracht vorig jaar Saw: The videogame uit. Deze game scoorde over het algemeen niet goed, maar dat weerhield hen niet om een vervolg uit te brengen. Of de bekende citaat van Jigsaw: “I want to play a game” hier van toepassing zal zijn, lees je in onze review.

Hello, detective

In dit tweede gruwelijk avontuur speelt men met Michael Tapp, de zoon van detective David Tapp. Michael wilt de waarheid weten omtrent de dood van zijn vader. Om dit te bereiken, moet Michael al de zieke spelletjes die Jigsaw in petto heeft zien te overleven. Als je de namen hoort zal je merken dat het spel gebaseerd is op de films. Ook na een paar vallen zal je dat denken, aangezien er sommige vrijwel identiek zijn als in de tweede film van Saw. Toch heeft het spel zijn eigen verhaal en vallen.

img 4cd5cf2699b48 Review: Saw II: Flesh & Blood

Net zoals in het eerste deel moet je van punt A naar punt B huppelen om een missie te voltooien. Ondertussen moet je natuurlijk puzzels oplossen, wil je verder geraken. Ook hier zijn de puzzels repetitief. De verveling slaat dus snel toe. De missies zelf zijn wel tof om te doen, omdat ze vaak onder een tijdsdruk liggen. Hierbij moet je meestal een slachtoffer op tijd redden of anders zijn ze er geweest. De missies worden wel uitdagender naarmate het spel vordert.

Iets nieuws?

Saw II: Flesh and Blood lijkt qua gameplay veel op zijn voorganger. Misschien zelfs een beetje te veel. Het vechtsysteem in Saw II heeft daarentegen wel een opknapbeurt gekregen. Nu moet je niet meer op je knop drukken om een bepaalde move uit te voeren. In deze Saw werden de quick time events geïntroduceerd. Dit systeem wordt ook gebruikt bij het openen van een deur of bij het instorten van een vloer. Nu moet je gewoon een knop, die afgebeeld staat op het scherm, zo snel mogelijk indrukken om te overleven. Soms kan dat op je zenuwen werken, omdat de checkpoints in deze game zo slecht geplaatst zijn. Heb je net een moeilijke puzzel opgelost, maar kom je enkele minuten later om het leven door zo een quick time event bij het openen van een deur. Helaas, je moet een heel eind terug en opnieuw de puzzel oplossen.

Naast de missies en puzzels kan je ook een heleboel objecten verzamelen. Over heel het spel zijn er ongeveer 80 collectables verborgen. Zo heb je puzzelstukken, audiotapes, case files en Billy Puppets die je kan vinden. Voor dat laatste moet je wel eerst een moeilijke puzzel zien op te lossen. Het is wel aan te raden om voor deze collectables te gaan, vermits ze toch het speelduur verlengen en de verveeldheid tegen gaan.

Gebruik je zaklamp!

In het eerste deel deed het spel het op grafisch gebied niet slecht. Eén jaar later is er niets verandert. Grafisch mag je Saw II: Flesh and blood wel vergelijken met de eerste Saw. Het spel draait op de Unreal Engine 3 en voor anno 2010 kan dat niet meer. Alles ziet er heel vaag uit en niets maar dan ook niets is gedetailleerd in deze game. Helemaal in het begin van het spel moet je met een scalpel een sleutel uit je oog halen. Het bloed dat uit je oog komt ziet er niet levensecht uit en dat vinden we enorm spijtig in deze game. Hierdoor heb je niet eens een echt schrikmoment en missen we net zoals in het eerste deel de spanning van deze horrorgame. De problemen met anti-aliasing waarmee het eerste deel te kampen had is in het tweede deel niet opgelost. Tevens speel je het grotendeels in donkere ruimtes waarbij je bijna altijd je zaklamp moet gebruiken. Schrikverwekkend is dat absoluut niet, integendeel het werkt frustrerend. Het geluid doet ook niet zijn best om het wat enger te maken. Enkel het stemwerk van Jigsaw (Tobin Bell) is geslaagd en krikt de Saw sfeer naar omhoog.

img 4cd5cf4f28a04 Review: Saw II: Flesh & Blood

Deze game heeft bijna op alle vlakken gefaald. Het brengt weinig vernieuwing mee ten opzichte van de eerste Saw. De puzzels zijn net zoals in het eerste deel repetitief en zorgen ervoor dat je het spel snel beu bent. De uitdagende missies die onder een tijdsdruk liggen mogen er wel zijn, maar qua presentatie zijn we erg teleurgesteld. Dit spel is dus enkel weggelegd voor de diehard fans van Saw. Moest je overwegen hem te kopen, dan zou ik nog even wachten, want het is een kwestie van tijd vooraleer deze game in de budgetbak terecht komt.

• Uitdagende missies/puzzels
  • Saw sfeer

• Weinig vernieuwing