img 4cc42debc79da Review: NHL 11

Review NHL 11 – De maand september en ook de maand oktober draaiden voor de sportfans om maar één sport en dat was natuurlijk voetbal. Met de release van FIFA 11 en PES 2011 zo dicht op elkaar was het kiezen tussen twee sport games al moeilijk genoeg.

Iets voor de release van de voetbal titanen was er echter een andere sportgame van EA, die ons eerlijk gezegd een beetje is ontgaan. We hebben het natuurlijk over NHL 11, de officiële ijshockey game van EA en wel het twintigste deel in de serie. In twintig jaar is er een hoop verandert, maar is dit bijzondere deel van NHL genoeg om FIFA en PES opzij te leggen? Je leest het in deze review.

Come on, it’s not that hard

Toen NHL 11 op de mat kwam vallen was het wel even slikken. Niemand hier had ooit een hockey game aangeraakt en we hadden dan ook geen hockey fanaten ter beschikking voor de review. Gelukkig zijn we er uiteindelijk wel uitgekomen en zijn we, weliswaar een beetje laat, met NHL 11 aan de slag gegaan.

Toen we eenmaal NHL 11 draaiende hadden werden we gelijk geconfronteerd met iets waar EA heel goed in is met haar sportgames, namelijk de gigantische hoeveelheid aan opties. Er is namelijk de keuze tussen een groot aantal gamemodi waaronder de Be a Pro mode, de gewone Season Mode en de nieuwe Ultimate Team mode.

Rangers, Devils, Flyers

Iets waar EA altijd goed in is, is het vergaren van licenties. Ook in NHL 11 worden enorm veel offici�le teams vertegenwoordigt en het strijden met je favoriete team om de Stanley Cup voelt geweldig.

Al deze teams zijn te gebruiken in de verschillende gamemodi, maar deze licenties zijn des te belangrijker in de Hockey Ultimate Team mode. Deze modus is overgenomen uit de FIFA reeks en is ��n van de meest uitgebreide gamemodi die we ooit gezien hebben.

img 4cc42ec7a26dc Review: NHL 11

Het is in deze modus de bedoeling om door middel van spelerskaarten een team samen te stellen, hiermee wedstrijden te winnen en zogenaamde EA pucks te winnen. Met deze pucks kan je dan weer nieuwe spelerskaarten kopen, je team managen en zo je team naar de winst leiden. In deze gamemodus gaat ontzettend veel tijd zitten en je bent hier dan ook echt uren zoet mee. Het nadeel van deze gamemodus is echter dat omdat het zo uitgebreid is, het voor de hockey leken onder ons veel te ingewikkeld is en men deze gamemodus geen kans gaat geven.

Check Check Bodycheck

Een mooi moment in NHL 11 is de tutorial. Hockey is niet zo groots in Nederland als in Canada en Amerika, dus wij waardeerden de hulp enorm. Zoals je zou verwachten leer je in de tutorial hoe je moet bewegen, mikken, schieten en hoe je speciale moves uitvoert.

Wat je echter als derde tutorial leert, voordat je zelfs maar leert schieten, is het uitlokken van een gevecht en de andere speler helemaal lens te slaan vanuit een first person camerabeeld. Dit moment geeft goed de fysieke sfeer in deze sport weer en laat zien dat EA goed nagedacht heeft over hoe serieus deze sport is.

It�s the final countdown!

Een aantal mensen zullen het vast wel niet met ons eens zijn, maar een game die als ��n van de weinige nummers in het spel �The Final Countdown� van Europe in haar assortiment heeft verdient van ons wel een dikke pluim. Denk echter niet dat het hier bij blijft qua muziek, in NHL 11 is namelijk de optie ingevoerd om je eigen muziek te importeren en deze te gebruiken ter vervanging of aanvulling van de originele muziek.

Niet alleen de muziek is mooi uitgevoerd in het spel, maar ook alle audio elementen in de game klinken levensecht en zorgen er echt voor dat je je middenin een ijshockey wedstrijd waant.

img 4cc42e103d03e Review: NHL 11

As good as it gets

Dit gevoel van echtheid, dat je echt middenin een wedstrijd zit wordt nog is versterkt door alle kleine details die het geheel compleet maakt. Als je denkt dat je gewoon weg komt met door het midden van het ijs stormen recht op het doel af heb je het mis. Na de eerste paar meter heb je een tegenstander op je die je zo hard tegen de muur aan ramt dat je je stick laat vallen, of dat deze gewoon verbrijzeld onder de druk. Dan ligt het speelveld open voor de tegenaanval want jouw speler moet eerst naar de bank om een nieuwe stick te gaan halen. Dit soort momenten zorgen ervoor dat je rustig en vooral tactisch het spel speelt, wat natuurlijk in het echt ook de bedoeling is.

Iets wat er ook voor zorgt dat dit een enorm realistische game is geworden is de mate van precisie in de besturing. Een schot lossen op het doel zonder perfect te mikken heeft geen enkel nut, maar door de linker en rechter analoog perfect met elkaar te timen is het gevoel des te beter als de puck voorbij de enorme keeper vliegt en het publiek in juichen uitbarst.

All good things come to an end..

Ontwikkelaars doen enorm hun best om natuurlijk een perfecte game neer te zetten, maar dit is bij veel games niet het geval. Zo is ook NHL 11 niet foutloos en zijn er een aantal ergernissen die de game verre van perfect maken.

De eerste ergernis komen we helemaal aan het begin van de game tegen, tijdens de tutorial. In deze tutorial wordt veel gebruik gemaakt van ijshockey termen wat op zich logisch is. Wat echter wel bloed irritant is, is dat deze termen niet uitgelegd worden en je een taak opgelegd wordt waar je niks van snapt. Er verschijnt dan geen hint, geen tip of enige andere vorm van hulp, de stem die de uitleg geeft herhaalt alleen om de vijf seconde de taak wat enorm op de zenuwen werkt.

Als het hierbij was gebleven hadden we weinig te klagen gehad. Helaas hebben we ook nog te maken gehad met een online match making systeem wat totaal niet op skill level selecteert, wat zal resulteren in een aantal grandioze verliezen, een hoog instapniveau voor zowel de singleplayer als de multiplayer en als laatste de tegenvallende AI van je teamgenoten die soms gewoon het doel wijd open laten staan.

img 4cc43130e916d Review: NHL 11

Al met al is NHL zo echt als een ijshockey game gaat worden en is deze game ook goed voor een vele speeluurtjes.. voor de fans. Als je echter niks met ijshockey hebt is de instapdrempel voor zowel de singleplayer als de multiplayer veel te hoog en zal je moeite hebben met een hoop van de termen en tactieken die gebruikt worden. Dit neemt echter niks weg van het feit dat dit een prima ijshockey game is geworden, die zowel voor de fans als voor nieuwkomers van de serie een leuke toevoeging in de collectie is.

• Realistischer gaat het niet worden
  • Prachtig ijshockey gevoel
  • Goed voor uren aan gameplay