Gespeeld: GRIP


Gespeeld: GRIP – In onze jonge jaren speelden we veelvuldig de arcade racer Rollcage op de PSOne. In die game had je auto’s waarvan de banden groter waren dan de wagen zelf en daardoor maakte het niet uit of je ondersteboven op de weg terecht kwam. Je kon immers altijd door blijven rijden en sterker nog, sommige banen gaven de mogelijkheid om ondersteboven te rijden terwijl tegenstanders onder je je probeerden in te halen. GRIP is, als we de makers mogen geloven, de spirituele opvolger van Rollcage. Het concept is namelijk exact hetzelfde. De game staat gepland voor een release ergens in 2018 en wij hebben een vroege versie van GRIP al flink onder handen kunnen nemen. Heeft de nieuwe arcade racer genoeg grip om ons geïnteresseerd te houden?

Wat is GRIP?

Weet dat de game nog volop in ontwikkeling is en het nog best even kan duren alvorens het uitkomt. Dat betekent ook dat er nog het nodige kan veranderen, maar dat neemt niet weg dat we wel alvast onze eerste indruk met jullie willen delen. Zodra je de game opstart, zijn er verschillende opties in het menu te noemen: Primer, Single Race en Multiplayer. In deze preview richten we ons voornamelijk op de Single Race modus, aangezien Primer simpelweg een tutorial is waarin je de basis van de game leert kennen. Hierin maak je kennis met het principe dat ‘wheels-on-the-ground’ niet de enige manier is om vooruit te komen. ‘Wheels-on-the-ceiling’ is ook mogelijk en dat is wat GRIP doet onderscheiden van andere racers. Natuurlijk zijn er games waarin je ondersteboven kan rijden, maar dat gaat veelal gepaard met zwaartekracht; in GRIP krijg je expliciet de keuze om op het plafond te rijden of gewoon op de grond.

Dat biedt een leuke dynamiek in de gameplay, want je krijgt ook power-ups tot je beschikking. Door groene bolvormige hologrammen onderweg op te pikken, kan je tot twee power-ups bij je dragen. De power-ups worden toegekend aan beide schouderknoppen, waardoor je zelf in de hand hebt welke van de twee power-ups je als eerst wilt gebruiken. Wat ons betreft een erg fijne optie, aangezien het niet kunnen kiezen van een power-up nadelig zou kunnen uitpakken. De power-ups kunnen verschillende offensieve middelen zijn, denk hierbij aan mijnen, een mini-gun met een beperkt aantal kogels of clusterraketten die je tegenstander een rotdag bezorgen. De game heeft zelfs een equivalent van de Blue Shell (uit Mario Kart), de Exterminator Rocket. Deze raket zal de tegenstander opspeuren die de eerste plek bezet en uitschakelen.

Variatie in omgevingen

We hopen overigens dat Primer uiteindelijk wel uitgebouwd wordt tot iets groters dan alleen een tutorial, bijvoorbeeld met iets van een carrière modus. Dit ontbreekt op dit moment nog en dat zou de game net wat meer waarde kunnen geven. Goed, nadat we bekend zijn gemaakt met de ins & outs van GRIP, hopten wij de losse races in om eens te ervaren wat de daadwerkelijke gameplay nu is. In de losse races hebben we overigens de meeste banen kunnen uitproberen en die zijn allemaal erg verschillend in stijl en dat maakt het daarom erg gevarieerd. De ene keer bevind je je in een zanderige rotsomgeving, waarna je de sneeuw kan opzoeken om daarna jezelf op te warmen in een wat meer vulkanische omgeving.

De omgevingen zorgen dus voor genoeg afwisseling, maar tijdens het racen liepen we toch nog tegen wat punten aan die voor verbetering vatbaar zijn. Het speelt namelijk erg los en vlot, maar naar onze mening toch net even wat té los. Het mag allemaal nog iets strakker te besturen zijn, want je kan zeer gemakkelijk de controle kwijtraken zodra een tegenstander tegen je aanbotst of als je een muurtje raakt. Dit is niet per se een heel groot probleem, want oefening baart kunst. Desalniettemin is een iets strakkere besturing voor betere controle over je voertuig wel gewenst. Daarnaast kan je bij een flinke crash het overzicht goed kwijtraken, doordat de camera soms wel erg enthousiast reageert. Het zijn kleine dingen die niet direct een grote invloed op het speelplezier hebben, maar waarvan we wel hopen dat het wordt aangepakt

Want ja dit is GRIP

Een race in GRIP is altijd chaotisch, uitdagend en spannend. Grafisch ziet het er gelikt uit en de verschillende wagens zijn simpelweg tof te noemen. In de garage heb je de mogelijkheid om een bolide uit te kiezen met elk een eigen uiterlijk en specificaties. Je kunt allerlei kleurtjes en bandprofielen kiezen, waarmee je het meer kan personaliseren. Nadien is het volop raggen op de baan en dat kan je in de Single Race optie weer doen in submodi, waarbij je keuze hebt uit onder andere Classic Race, Ultimate Race, Elimination Race en Time Trial. Classic spreekt voor zich en in Ultimate Race heb je als hoofddoel om je tegenstanders aan gort te knallen met de power-ups. Hier krijg je weer punten voor en de speler met de meeste punten wint de race.

In Elimination valt om de 30 seconde de laatste racer af, dus het is zaak om zo ver mogelijk vooraan te rijden. Verder is er nog Time Trial, maar ook dat spreekt voor zich. Afgezien van dat kan je ook nog een Arena betreden en hierin is het zaak om dood en verderf te zaaien. Afsluitend is er nog een andere modus en die heet ‘Carkour’ en in deze modus moet je tegen zwaartekracht vechten. Denk aan oefenen met verschillende obstakels die in de gewone races voorkomen, waaronder jumps maken, kundig ondersteboven rijden en nog veel meer. Wat dat betreft heeft GRIP best wel behoorlijk wat modi te bieden en van alles wat we gespeeld hebben, moet gezegd worden dat vooral Arena een erg leuke modus is die voor veel plezier kan zorgen.

Voorlopige conclusie

We hebben nog niet alles van wat GRIP straks te bieden heeft kunnen uitproberen, maar hetgeen we hebben kunnen spelen belooft in ieder geval veel goeds. Het ziet er naar uit dat het vooral een erg vermakelijke arcade racer gaat worden. De verschillende modi brengen genoeg content om gevarieerd te blijven, dus dat zit wel goed. Het racen zelf voelt nog wat losjes aan en de camera kan wat chaotisch reageren als er iets teveel met je wagen gebeurt. Dit is een kwestie van tweaken en finetunen, dus dat kan aangepakt worden naarmate de ontwikkeling van de game vordert. Ondanks dat we een vroege versie speelden, heeft GRIP ons aardig weten te overtuigen door het plezier dat we tijdens het racen hadden. Op zoek naar een makkelijk op te pikken arcade racer? Dan is GRIP zeker een titel om in de gaten te houden.

Boxshot GRIP

GRIP

Releasedatum:
2018
Genre:
Racen
Uitgever:
Caged Element
Ontwikkelaar:

6 reacties

  1.    2577 XP
    PBJ85's avatar

    Rollcage echt plat gespeeld. Was er ondersteboven van…… Snap je hem?! Flauw woordgrapje
    Was een geweldig leuke arcade racer met een zeer vermakelijke twist.

    Ik ben huiverig bij remakes (als in de game opnieuw maken met het origineel in het achterhoofd) of het werkt perfect of het Is een drama. Of zoals de preview zegt…. Nog even wat finetunen en wat tweaks in de besturing en camera werk… En we hebben een vermakelijke racer!

  2.    142 XP
    Raigara's avatar

    @PBJ85: Wat ik van vrienden heb gehoord die de PC versie hebben gespeeld, komt het heel dicht bij Rollcage en zou een goede game zijn. Nu maar hopen dat het waar is! 😀

  3.    1074 XP
    Actie94's avatar

    Dit soort games brengen toch weer nostalgie naar boven, maakt mij huiverig voor een eventuele remake van destruction derby

  4.    841 XP
    Jason28's avatar

    Heb rollcage ook vaak gespeeld maar werd er soms wel draaierig van

  5. Anoniem -   
    2a03:a8e0:dfff:2836:0:0:0.xxx's avatar

    Rollcage was een super game!! 😀
    Hopelijk wordt dit uiteindelijk een clone in een mooi jasje/graphics

  6. Anoniem -   
    83.87.113.xxx's avatar

    Leuk

Nieuwe trailer toont ons meer van snelle racer GRIP
Spectaculaire racer GRIP opnieuw aangekondigd voor de PlayStation 4
Racegame GRIP Full Kontakt leeft in nieuwe trailer en komt nog steeds naar de PS4