Gespeeld: Call of Duty: Black Ops IIII – Treyarch heeft met de Black Ops delen de meeste populaire sub-franchise van Call of Duty in handen en na het zeer geslaagde Black Ops III, mocht het geen verrassing zijn dat ze dit jaar met Black Ops IIII komen. Dit nieuwe deel werd gisterenavond in Los Angeles officieel uit de doeken gedaan en wat direct duidelijk werd, is dat de focus met Call of Duty: Black Ops IIII nu nog meer op de community en online features is gericht. Om dat te bewerkstelligen, heeft de singleplayer het veld moeten ruimen. In plaats daarvan krijgen we nu met Blackout een Battle Royale modus, wat natuurlijk een slimme aanhaker is op de hype van nu. Veel meer daarover weten we op dit moment nog niet, maar waar we wel meer over weten is de multiplayer. Die hebben we kunnen uitproberen en dat beviel erg goed.
Snel, maar niet te snel
Doordat de game zich tussen Black Ops II en Black Ops III afspeelt, zijn er de nodige verschillen in gameplay ten opzichte van het laatste deel. Een van de zaken die direct opviel tijdens het spelen, was dat het tempo beduidend lager ligt. Het is net wat sneller dan Call of Duty: WWII, maar zeker niet zo snel als Black Ops III. Het wallrunnen, thrust-jumpen en meer behoort tot de verleden tijd, want de specialisten – die wel weer een rol spelen – zijn qua mogelijkheden net wat minder geavanceerd. Dat voelt echter niet als een stap terug aan. Sterker nog, het voelt juist heel erg fijn. Doordat de gameplay niet langer zo dynamisch is door gebruik te maken van de omgevingen om je te kunnen verplaatsen, voelt het net wat overzichtelijker en meer rechttoe rechtaan aan.
Desalniettemin is het movement systeem nog steeds in lijn met de franchise, want je kunt vrij lang doorsliden, relatief hoge obstakels opklimmen en het gaat snel. Qua tempo voelde het in de verschillende potjes die we speelden echt spot-on aan, wat het beste te omschrijven valt als niet te snel en zeker niet te langzaam. Treyarch weet dus net die juiste balans te vinden en dat is alvast een goed begin. Spelers worden ook aangemoedigd om meer samen te werken in plaats van individueel hun flexibiliteit aan te wenden en vanaf zijkanten en boven aan te vallen, zoals dat voorheen kon. Samenwerken is niet per se een must, maar zorgt wel voor betere resultaten en dat zit hem in het feit dat je bij aanvang een Specialist kiest die dan niet nog een keer gekozen kan worden.
Samenwerking van de specialisten
De multiplayer opzet tijdens onze hands-on was vijf tegen vijf en voorafgaand aan een match kreeg elke speler de mogelijkheid z’n loadout samen te stellen op basis van het bekende ‘Pick 10’ systeem. Eenmaal iedereen klaar, kwam pas de selectie van een Specialist tevoorschijn en als iemand bijvoorbeeld Seraph had geselecteerd, dan was het niet mogelijk voor je eigen team, alsook het andere team om nog een keer Seraph te kiezen. Op die manier zal elk team altijd uit verschillende specialisten bestaan die allemaal zo hun eigen speciale mogelijkheden hebben. Sommige van die mogelijkheden bij bestaande specialisten zijn bekend, maar anderen zijn nieuw, dus ook daarin zit zeker wat vernieuwing.
Het samenwerken is dus afgestemd op de specialisten. Zo zal degene met de mogelijkheid om medespelers een healthboost te geven altijd een beetje achteraan moeten lopen en zich wat meer verdekt moeten opstellen. Met de Specialist Recon is het bijvoorbeeld mogelijk om tijdelijk vijanden te zien bewegen door muren heen, wat het anticiperen op een inkomend vuurgevecht mogelijk maakt. Kortom, stuur Recon voor de rest uit. Toch is het niet zo dat hier de primaire aandacht op ligt, want de speciale mogelijkheden van elke specialist zijn pas na verloop van tijd beschikbaar. Het is maar net hoe efficiënt je speelt, want hoe meer je bijdraagt, hoe sneller je speciale mogelijkheid geactiveerd kan worden. In dat opzicht is het dus gelijk aan Black Ops III.
Minder chaotisch
Een ander aspect dat de gameplay erg ten goede komt, is dat er op verschillende mogelijkheden een cooldown zit. Het is bijvoorbeeld niet langer mogelijk om de ene granaat na de andere te gooien, waardoor het een en al explosies zijn. Nieuw is ook de mogelijkheid om jezelf te healen, maar ook dat is niet ongelimiteerd mogelijk. Als je voor deze opties kiest in je loadout, dan zal je na het inzetten enige tijd moeten wachten alvorens je deze middelen opnieuw kan gebruiken. De cooldown van de healthspuit gaat overigens relatief snel, terwijl de granaat wat langer kost om op te laden. Dat geldt uiteraard ook voor de andere middelen die te selecteren zijn en dit heeft als gevolg dat spelers niet langer willekeurig met items in het rond kunnen gaan gooien in de hoop er wat mee te bereiken.
Dit komt het tactische aspect van de gameplay ten goede, want er zal nagedacht moeten worden over wanneer welk middel ingezet wordt. Een goed voorbeeld is natuurlijk het inzetten van de spuit om jezelf te healen. Ben je bijna dood, maar zit je nog in een vuurgevecht? Dan kan je de gok nemen en voor die headshot gaan, met als groot risico dat je zelf het loodje legt, of zoek je toch even een hoekje op om jezelf te healen? Het healen, in de zin van de spuit injecteren, gaat erg snel, maar het gevaar is daarmee niet gelijk geweken, aangezien je healthmeter nog oploopt. Ook dat is dus weer een afweging, want duik je gelijk het gevecht weer in of wacht je nog even die ene seconde?
Over health gesproken: wat een bijzonder fijne toevoeging is, is de health indicatie boven spelers. Dat geeft zoveel meer zicht op hoe je er in een situatie voor staat en tevens kan je op basis hiervan in een split-second beslissen of je wel of niet je aanval doorzet, kijkende naar je eigen health. De game biedt in die zin dus verschillende kleine nieuwe dingen, maar de effecten ervan waren direct merkbaar tijdens het spelen en dat zorgt er ook voor dat het in deze vroege staat al zeer fijn en goed aanvoelde. Verschillende vernieuwingen zijn subtiel, maar erg prettig doordat de gameplay weer gewoon met beide benen op de grond is. Hierdoor is de actie vaak ook wat meer op een centraal punt, waar beide teams echt lijnrecht tegenover elkaar staan en dat maakt het ook wat spectaculairder.
Leer de specialisten kennen
Een grote verandering voor de franchise is natuurlijk het ontbreken van een singleplayer. In plaats daarvan zal de game beschikken over Blackout, een Battle Royale modus. Helaas ging Treyarch daar verder niet echt al te diep op in en ook was die modus nog niet te spelen. Wel hebben ze voor de singleplayer een alternatief gevonden in de vorm van individuele missies voor elk van de specialisten. Om je bekend te maken met elke specialist, zijn er specifieke missies die niet alleen als tutorial dienen,maar je ook meer verhaal bij elke individu zullen geven, zodat je wat meer over hun herkomst en beweegredenen te weten komt. Treyarch maakt het zich ogenschijnlijk ook niet te gemakkelijk, want deze Specialist specifieke missies beschikken onder andere over cut-scenes.
Sommige van de specialisten zijn niet nieuw, maar doordat Treyarch bij oude bekenden ook verschillende veranderingen heeft doorgevoerd, loont het om die missies te spelen. Dat geeft je immers een goed handvat om nadien met de individu in de multiplayer te duiken. Het is overigens geen verplichting, want de multiplayer voelt ondanks de vernieuwingen buitengewoon vertrouwd en herkenbaar aan. De voornaamste veranderingen in de gameplay kunnen even wat gewenning vragen, maar je hebt het vrij snel door allemaal. Hierdoor blijft ook het hoge pick-up-and-play gehalte goed behouden en dat is voor zowel bestaande als nieuwe spelers erg prettig. Wat hier ook aan bijdraagt, is dat het bekende ‘Pick 10’ systeem terugkeert en dat is net wat overzichtelijker ingericht dan in Black Ops III het geval was. Iets wat de toegankelijkheid eveneens ten goede komt.
Kleurrijk, maar niet te futuristisch
Tijdens de hands-on sessie hebben we een paar maps kunnen uitproberen en ook daarin zit zeker enige verandering ten opzichte van Black Ops III. Eén ding hebben ze echter gemeen en dat is dat het erg kleurrijk is ingericht. Visueel is de game ook goed vergelijkbaar met Black Ops III, dus het is niet zo dat er op grafisch vlak een enorme stap vooruit is gemaakt. Misschien wat jammer, maar ondanks dat ziet het er nog steeds netjes uit. De maps zijn bovendien – op basis van de drie waarop we gespeeld hebben – gevarieerd, snel en goed ingericht. Een uurtje spelen is wat weinig om echt concreet te zijn, maar deze eerste indruk was in ieder geval positief. De maps variëren ook erg qua omgeving: zo was de ene map in een Italiaans ogend plaatsje gevestigd, de andere in een grote centrale en weer een andere in de jungle aan de rand van de zee.
Hiermee neemt ook het hyperfuturistische design een stapje terug, want verschillende maps in Black Ops III waren heel erg modern qua kleurstelling, bouwwerken en meer. Doordat deze game zich wat eerder afspeelt, geeft dat ook ruimte om met wat meer hedendaagse en licht futuristische omgevingen te spelen en dat zag er tijdens het spelen allemaal erg netjes uit. Ook de indeling van de maps lijkt erg doordacht te zijn. Binnen een mum van tijd had elke speler de layout en de snelle doorgangen door en de actie is nooit te ver weg. De maps zijn ook relatief compact, bijvoorbeeld wat kleiner dan die van Call of Duty: WWII, goed vergelijkbaar met Black Ops III, maar dan zonder alle wallrun mogelijkheden. Kortom, als dit een indicatie is voor de algehele kwaliteit van de maps, dan zit het wel goed.
Voorlopige conclusie
De onthulling van Call of Duty: Black Ops IIII kwam gisterenavond met enorm veel nieuws. Nadien was alleen de multiplayer beschikbaar om te spelen, dus we zullen later nog op de andere onderdelen ingaan. Wat de multiplayer betreft: die voelt heel erg solide en goed aan. De specialisten hebben allemaal interessante mogelijkheden en ook de net iets meer tactische inzet van de gameplay lijkt de multiplayer ten goede te komen. De stap terug in het tempo is ook erg fijn, mede omdat iedereen weer gewoon met beide benen op de grond staat zonder dat het te langzaam wordt. Sommige veranderingen/vernieuwingen zijn groot, anderen zijn klein, maar op basis van onze speelsessie kunnen we in ieder geval stellen dat Treyarch weer een erg goede nieuwe shooter in ontwikkeling heeft.
Maar eigenlijk is er helemaal geen storymodus gewoon een verkapte tutorial? Ik hoorde maar 3 zombie maps en hopelijk wel meer als een Battle Royale map? Niet dat ik iets met Battle Royale heb eigenlijk gaan we er op content dus zwaar op achter uit. Hoeveel maps zijn er eigenlijk mag wel hopen op meer dan 10. En is er een seasonpass met microtransacties en zijn er ook weer lootboxes?
Dan laten ze je gewoon €60 betalen voor veel minder content. 🙁
Ze willen gewoon hetzelfde succes als fornite en daar doen ze alles aan. Niet dat daar iets mis mee is, maar vakt gewoon op. Verder ben jk teleurgesteld in de game… maar voor 15 jarigen is het zeker tof.
@Flaming_Kaiser: 3 zombie maps i.p.v. 1 in bo3 dus je gaat er in het zombies opzicht gewoon op vooruit hoor rupsje nooitgenoeg
@Flaming_Kaiser: @Flaming_Kaiser:
3 Zombies maps klopt
Volgens mij maar 1 Battle Royal map.
Multiplayer maps hoeveel heb ik geen idee van is volgens mij nog niet officieel aangekondigd hoeveel dat er worden.
Micro transacties en lootboxes is dat nog een vraag of die er in komen (tuurlijk komen die er in)
Eigenlijk het enige wat je mist is de campain daar is de Battle Royal modus voor gekomen. Ik zelf ben ook geen Battle Royal modus fan had liever een campain gezien maar goed. De vraag is heb je er 60 euro voor over, waarschijnlijk nog 50 euro voor de season pass. De vraag is eigenlijk waar haal je het plezier uit met een COD game ik zelf speelde altijd de campain wel uit maar veel mensen niet. Voor die mensen zijn er nu meer modussen voor de mensen die de campain spelen die mis je..
Wel jammer dat er geen sp inzit.
Maar ik ga hem ook puur alleen kopen vanwege de zombies lekker weer easter eggs doen wonder wapens bouwen en lange rondes behalen en ook gewoon heerlijk knallen op de Mp.
Sinds blackops 2 koop ik hun cod alleen voor zombies.
Maar wanneer speelt zich dit nu af? Ik neem dan aan voor BOIII? Ziet er allemaal wat minder syfy uit. Zit natuurlijk geen single player campaign bij (wat ontzettend jammer is), dus je kan daaruit ook niks opmaken.
@62.45.137..xxx: in BO3 starten je met 2.
Shadows of Evil en The Giant.
@peyj:
Tussen Black ops II en Black op III
ben benieuwd naar de aantal maps.
Black Flops IIII
Ik heb iedergeval zin in dit deel. Mooie tussenweg voor de mensen die botg willen en voor de mensen die een iet wat snellere gameplay willen.
@vaszie: fout!
@62.140.132.xxx: dan kijk je langer dan je neus is 🙂
Bij nedgame 59 euro en bij zavi zou het meschien iets goedkoper zijn.
@vaszie: Jup cod points komen gewoon terug las ik op charlieintel.
Dus zal lootbxes en andere rotzooi ook inzitten maar ja ik koop nooit zulke dingen.
Want stam van de oude stempel gewoon lekker alles unlocken en tijd in het spel insteken 🙂
@TreyarchRockzz: Ik koop ook geen cod point, maar er zijn genoeg mensen die ze wel kopen.
Ik wil ook gewoon alles zelf unlocken maar helaas word het een stuk moeilijker door die lootboxen…
@vaszie: ik speel gewoon alles op default, geen skins of wat dan ook, gewoon lekker knallen 🙂
De graphics zijn weer om te huilen… kom nu is met een nieuwe engine
@vaszie: Ja dat is wel zo.
Je kan uiteindelijk alles unlocken maar toch komt er meer andere wapens,Bribes,mêlee,wapens die je uiteindelijk echt uit de suplydrops drops kunt uitkrijgen.
Dus ja dan ga je opgegeven moment geld uitgeven maar ik niet 1x gedaan en had enorme spijt en was maar 5 euro dus laast staand met een uitgave van 50 euro.
Koop ik liever de dlc ermee voor zombies of Mp.
Uiteindelijk hecht ik niet echt waarde op die speciale wapens als ik maar hoge prestige status hebt en Diamond camos.
Als zombies weer p2p verbinding heeft ga ik er niet meer aan beginnen die disconnects waren echt belachelijk.
Ziet er goed uit, ben benieuwd!
Of zou er een remake van Bo2 in zitten
toen bf het beter deed dan cod, kopieerde cod bf. toen titanfall het beter deed dan cod, kopieerde cod titanfall. nu fortnite het onwijs goed doet, kopieert cod fortnite.
zien jullie een pattern? stop met het kopen van cod.
@Flaming_Kaiser: en hoe zit het met offline split screen mode?
Nee laat maar futuristische bende.
Als er geen single player campaign inzit mogen ze hun spel houden.
Ik heb alle Call Of Duty’s gekocht enkel voor de campaigns en voor deze pas ik dus.
@vaszie: Ik vind het persoonlijk gewoon geen €60 waard of beter gezegd €110 met de seasonpass . Zeker niet met de microtransacties en lootboxes die in mijn ogen horen in een free to play game. Ik heb een hekel aan EA voor hun beleid met Activision Blizzard zijn net zo erg of zelfs erger. Bijvoorbeeld een Esport event regelen en de mensen laten betalen voor de prijzenpot met overpriced costuums. En dan doen of ze goed bezig zijn. Kijk eens naar Destiny minder content als deel en nog meer manieren op microtransacties in de game te proppen shaders, slechte kwaliteit DLC. COD bijvoorbeeld die een sport maakt van naar lootdrops kijken. Singleplayer in WW2 die niet eens op de disc ja ik ben gewoon geen fan van Activision Blizzard. Games zijn duur maar ze vragen al zowat de dubbele prijs voor één game en dan nog microtransacties en lootboxes toevoegen het is gewoon kansloos. En ik kan je nu al vertellen dat ze daar aan hun vingers likken bij de gedachte hoeveel geld ze uit het domme volk kunnen persen. 😉
Als bovenaan het artikel Overwatch stond, had niemand het gemerkt. Beetje jammer dat er niet kritischer naar het concept is gekeken en toegegeven is dat cod zijn identiteit compleet verloren is. Sure, ik geloof best dat het fijn speelt, maar is dit serieus de cod die we willen. Geen sp, langzamer tempo, grotere nadruk op class abilities a la overwatch, ongeinspireerde battle royale mode. Ga zo maar door. Dit is een zielloze game