Gespeeld: Call of Duty: Black Ops IIII – Treyarch heeft met de Black Ops delen de meeste populaire sub-franchise van Call of Duty in handen en na het zeer geslaagde Black Ops III, mocht het geen verrassing zijn dat ze dit jaar met Black Ops IIII komen. Dit nieuwe deel werd gisterenavond in Los Angeles officieel uit de doeken gedaan en wat direct duidelijk werd, is dat de focus met Call of Duty: Black Ops IIII nu nog meer op de community en online features is gericht. Om dat te bewerkstelligen, heeft de singleplayer het veld moeten ruimen. In plaats daarvan krijgen we nu met Blackout een Battle Royale modus, wat natuurlijk een slimme aanhaker is op de hype van nu. Veel meer daarover weten we op dit moment nog niet, maar waar we wel meer over weten is de multiplayer. Die hebben we kunnen uitproberen en dat beviel erg goed.

Snel, maar niet te snel

Doordat de game zich tussen Black Ops II en Black Ops III afspeelt, zijn er de nodige verschillen in gameplay ten opzichte van het laatste deel. Een van de zaken die direct opviel tijdens het spelen, was dat het tempo beduidend lager ligt. Het is net wat sneller dan Call of Duty: WWII, maar zeker niet zo snel als Black Ops III. Het wallrunnen, thrust-jumpen en meer behoort tot de verleden tijd, want de specialisten – die wel weer een rol spelen – zijn qua mogelijkheden net wat minder geavanceerd. Dat voelt echter niet als een stap terug aan. Sterker nog, het voelt juist heel erg fijn. Doordat de gameplay niet langer zo dynamisch is door gebruik te maken van de omgevingen om je te kunnen verplaatsen, voelt het net wat overzichtelijker en meer rechttoe rechtaan aan.

Desalniettemin is het movement systeem nog steeds in lijn met de franchise, want je kunt vrij lang doorsliden, relatief hoge obstakels opklimmen en het gaat snel. Qua tempo voelde het in de verschillende potjes die we speelden echt spot-on aan, wat het beste te omschrijven valt als niet te snel en zeker niet te langzaam. Treyarch weet dus net die juiste balans te vinden en dat is alvast een goed begin. Spelers worden ook aangemoedigd om meer samen te werken in plaats van individueel hun flexibiliteit aan te wenden en vanaf zijkanten en boven aan te vallen, zoals dat voorheen kon. Samenwerken is niet per se een must, maar zorgt wel voor betere resultaten en dat zit hem in het feit dat je bij aanvang een Specialist kiest die dan niet nog een keer gekozen kan worden.

Samenwerking van de specialisten

De multiplayer opzet tijdens onze hands-on was vijf tegen vijf en voorafgaand aan een match kreeg elke speler de mogelijkheid z’n loadout samen te stellen op basis van het bekende ‘Pick 10’ systeem. Eenmaal iedereen klaar, kwam pas de selectie van een Specialist tevoorschijn en als iemand bijvoorbeeld Seraph had geselecteerd, dan was het niet mogelijk voor je eigen team, alsook het andere team om nog een keer Seraph te kiezen. Op die manier zal elk team altijd uit verschillende specialisten bestaan die allemaal zo hun eigen speciale mogelijkheden hebben. Sommige van die mogelijkheden bij bestaande specialisten zijn bekend, maar anderen zijn nieuw, dus ook daarin zit zeker wat vernieuwing.

Het samenwerken is dus afgestemd op de specialisten. Zo zal degene met de mogelijkheid om medespelers een healthboost te geven altijd een beetje achteraan moeten lopen en zich wat meer verdekt moeten opstellen. Met de Specialist Recon is het bijvoorbeeld mogelijk om tijdelijk vijanden te zien bewegen door muren heen, wat het anticiperen op een inkomend vuurgevecht mogelijk maakt. Kortom, stuur Recon voor de rest uit. Toch is het niet zo dat hier de primaire aandacht op ligt, want de speciale mogelijkheden van elke specialist zijn pas na verloop van tijd beschikbaar. Het is maar net hoe efficiënt je speelt, want hoe meer je bijdraagt, hoe sneller je speciale mogelijkheid geactiveerd kan worden. In dat opzicht is het dus gelijk aan Black Ops III.

Minder chaotisch

Een ander aspect dat de gameplay erg ten goede komt, is dat er op verschillende mogelijkheden een cooldown zit. Het is bijvoorbeeld niet langer mogelijk om de ene granaat na de andere te gooien, waardoor het een en al explosies zijn. Nieuw is ook de mogelijkheid om jezelf te healen, maar ook dat is niet ongelimiteerd mogelijk. Als je voor deze opties kiest in je loadout, dan zal je na het inzetten enige tijd moeten wachten alvorens je deze middelen opnieuw kan gebruiken. De cooldown van de healthspuit gaat overigens relatief snel, terwijl de granaat wat langer kost om op te laden. Dat geldt uiteraard ook voor de andere middelen die te selecteren zijn en dit heeft als gevolg dat spelers niet langer willekeurig met items in het rond kunnen gaan gooien in de hoop er wat mee te bereiken.

Dit komt het tactische aspect van de gameplay ten goede, want er zal nagedacht moeten worden over wanneer welk middel ingezet wordt. Een goed voorbeeld is natuurlijk het inzetten van de spuit om jezelf te healen. Ben je bijna dood, maar zit je nog in een vuurgevecht? Dan kan je de gok nemen en voor die headshot gaan, met als groot risico dat je zelf het loodje legt, of zoek je toch even een hoekje op om jezelf te healen? Het healen, in de zin van de spuit injecteren, gaat erg snel, maar het gevaar is daarmee niet gelijk geweken, aangezien je healthmeter nog oploopt. Ook dat is dus weer een afweging, want duik je gelijk het gevecht weer in of wacht je nog even die ene seconde?

Over health gesproken: wat een bijzonder fijne toevoeging is, is de health indicatie boven spelers. Dat geeft zoveel meer zicht op hoe je er in een situatie voor staat en tevens kan je op basis hiervan in een split-second beslissen of je wel of niet je aanval doorzet, kijkende naar je eigen health. De game biedt in die zin dus verschillende kleine nieuwe dingen, maar de effecten ervan waren direct merkbaar tijdens het spelen en dat zorgt er ook voor dat het in deze vroege staat al zeer fijn en goed aanvoelde. Verschillende vernieuwingen zijn subtiel, maar erg prettig doordat de gameplay weer gewoon met beide benen op de grond is. Hierdoor is de actie vaak ook wat meer op een centraal punt, waar beide teams echt lijnrecht tegenover elkaar staan en dat maakt het ook wat spectaculairder.

Leer de specialisten kennen

Een grote verandering voor de franchise is natuurlijk het ontbreken van een singleplayer. In plaats daarvan zal de game beschikken over Blackout, een Battle Royale modus. Helaas ging Treyarch daar verder niet echt al te diep op in en ook was die modus nog niet te spelen. Wel hebben ze voor de singleplayer een alternatief gevonden in de vorm van individuele missies voor elk van de specialisten. Om je bekend te maken met elke specialist, zijn er specifieke missies die niet alleen als tutorial dienen,maar je ook meer verhaal bij elke individu zullen geven, zodat je wat meer over hun herkomst en beweegredenen te weten komt. Treyarch maakt het zich ogenschijnlijk ook niet te gemakkelijk, want deze Specialist specifieke missies beschikken onder andere over cut-scenes.

Sommige van de specialisten zijn niet nieuw, maar doordat Treyarch bij oude bekenden ook verschillende veranderingen heeft doorgevoerd, loont het om die missies te spelen. Dat geeft je immers een goed handvat om nadien met de individu in de multiplayer te duiken. Het is overigens geen verplichting, want de multiplayer voelt ondanks de vernieuwingen buitengewoon vertrouwd en herkenbaar aan. De voornaamste veranderingen in de gameplay kunnen even wat gewenning vragen, maar je hebt het vrij snel door allemaal. Hierdoor blijft ook het hoge pick-up-and-play gehalte goed behouden en dat is voor zowel bestaande als nieuwe spelers erg prettig. Wat hier ook aan bijdraagt, is dat het bekende ‘Pick 10’ systeem terugkeert en dat is net wat overzichtelijker ingericht dan in Black Ops III het geval was. Iets wat de toegankelijkheid eveneens ten goede komt.

Kleurrijk, maar niet te futuristisch

Tijdens de hands-on sessie hebben we een paar maps kunnen uitproberen en ook daarin zit zeker enige verandering ten opzichte van Black Ops III. Eén ding hebben ze echter gemeen en dat is dat het erg kleurrijk is ingericht. Visueel is de game ook goed vergelijkbaar met Black Ops III, dus het is niet zo dat er op grafisch vlak een enorme stap vooruit is gemaakt. Misschien wat jammer, maar ondanks dat ziet het er nog steeds netjes uit. De maps zijn bovendien – op basis van de drie waarop we gespeeld hebben – gevarieerd, snel en goed ingericht. Een uurtje spelen is wat weinig om echt concreet te zijn, maar deze eerste indruk was in ieder geval positief. De maps variëren ook erg qua omgeving: zo was de ene map in een Italiaans ogend plaatsje gevestigd, de andere in een grote centrale en weer een andere in de jungle aan de rand van de zee.

Hiermee neemt ook het hyperfuturistische design een stapje terug, want verschillende maps in Black Ops III waren heel erg modern qua kleurstelling, bouwwerken en meer. Doordat deze game zich wat eerder afspeelt, geeft dat ook ruimte om met wat meer hedendaagse en licht futuristische omgevingen te spelen en dat zag er tijdens het spelen allemaal erg netjes uit. Ook de indeling van de maps lijkt erg doordacht te zijn. Binnen een mum van tijd had elke speler de layout en de snelle doorgangen door en de actie is nooit te ver weg. De maps zijn ook relatief compact, bijvoorbeeld wat kleiner dan die van Call of Duty: WWII, goed vergelijkbaar met Black Ops III, maar dan zonder alle wallrun mogelijkheden. Kortom, als dit een indicatie is voor de algehele kwaliteit van de maps, dan zit het wel goed.

Voorlopige conclusie

De onthulling van Call of Duty: Black Ops IIII kwam gisterenavond met enorm veel nieuws. Nadien was alleen de multiplayer beschikbaar om te spelen, dus we zullen later nog op de andere onderdelen ingaan. Wat de multiplayer betreft: die voelt heel erg solide en goed aan. De specialisten hebben allemaal interessante mogelijkheden en ook de net iets meer tactische inzet van de gameplay lijkt de multiplayer ten goede te komen. De stap terug in het tempo is ook erg fijn, mede omdat iedereen weer gewoon met beide benen op de grond staat zonder dat het te langzaam wordt. Sommige veranderingen/vernieuwingen zijn groot, anderen zijn klein, maar op basis van onze speelsessie kunnen we in ieder geval stellen dat Treyarch weer een erg goede nieuwe shooter in ontwikkeling heeft.