img 4cc0a62b2f4d8 Review: Guitar Hero: Warriors of Rock

Review Guitar Hero: Warriors of Rock Je kunt de Guitar Hero franchise maar moeilijk uit het oog verliezen. Elk jaar komt er namelijk wel een nieuw deel uit. Dit jaar is dat Guitar Hero: Warriors of Rock. Ontwikkelaar Neversoft zal elk jaar maar weer met de handen in het haar zitten over welke vernieuwingen ze nu weer kunnen doorvoeren. Bij Warriors of Rock is ze dat echter opnieuw gelukt.

Zo heeft de game nu een verhaal, genaamd de quest-mode. Voor de diehard fans is er ook goed nieuws. Neversoft heeft goed geluisterd naar de fans en hebben van sommige dromen werkelijkheid gemaakt. Maar of we daar nu wel zo blij van moeten worden? Je leest het in deze review!

Pak de gitaar maar weer uit de kast!

De gekleurde knopjes op de plastic gitaar spreken boekdelen en vrijwel iedereen weet hoe het werkt. Op het juiste moment de juiste kleur indrukken plus de strum bar naar boven of beneden bewegen. Simpel, althans dat zal je denken. Dat is met Guitar Hero: Warriors of Rock echter niet meer zo. Op de afgelopen GameKings Live gaf een woordvoerder van Activision Blizzard al aan dat dit de moeilijkste Guitar Hero ooit is. Ze willen met dit deel echt de hardcore fans tot hun uiterste drijven. En aangezien wij niet dagelijks met onze gitaar voor de televisie staan, moesten we dus echt op easy beginnen.

img 4cc0a7a69d4b3 Review: Guitar Hero: Warriors of Rock

Wat een nummers…

De nummers in Guitar Hero: Warriors of Rock zijn overweldigend. Ok?, er zitten altijd van die nummers tussen waarbij je denkt, moet dit nou? Maar daar kan je jezelf moeilijk aan ergeren, want het grootste gedeelte van de tracklist is gewoonweg heerlijk. Denk bijvoorbeeld aan Bleed it out van Linkin Park, Tick Tick boom van The Hives en natuurlijk niet te vergeten Fortunate Son met Creedence Clearwater Revival. Als je deze nummers allemaal meespeelt krijg je echt zin om zelf op dat podium te springen en te rocken. Die nummers zijn overigens ook vrij lastig, gelukkig zijn er paar makkelijke. Queen met Bohemian Rhapsody is bijvoorbeeld lekker rustig en niet al te moeilijk.

Wat zeker ook een groot pluspunt is, is het terugspoelen van een nummer. In DJ Hero was het al mogelijk maar in Guitar Hero: Warriors of Rock kan het ook. Als er net iemand aan de deur staat of als je nodig het toilet moet opzoeken, zet je de game uiteraard op pauze. Hoe vaak komt het dan wel niet voor dat als je terugkomt en verder wilt spelen net die ene noot mist omdat je gelijk moet beginnen als je de game hervat. Dat is nu voorbij, zodra je uit het pauze menu bent spoelt het nummer een stukje terug zodat je genoeg tijd hebt om de volgende noot wel te kunnen spelen.

Er was eens…

Naast het online kunnen rocken, met vrienden spelen en de quickplay optie is er ook een nieuwe modus, de quest-mode zoals we al eerder schreven. In deze mode zit een verhaal verweven. Denk maar niet dat je straks met een zakdoekje in je hand moet zitten. Nee, het verhaal is niet zo bijzonder. The Demigod of Rock is zijn magische gitaar kwijt, jij als rockgod moet andere Warriors of Rock bij elkaar krijgen door zo uiteindelijk de gitaar terug te laten keren en om het gevecht met The Beast aan te gaan.

Aan het begin van je quest heb je twee personages. Zodra je begint met ??n van de twee personages zul je een aantal optredens moeten verzorgen. Als je genoeg sterren bij elkaar hebt transformeer je in een heuse Warrior of Rock met sterke krachten. Judy Nails verandert bijvoorbeeld in een halve vleermuis en Johnny wordt blauw met allemaal stekels op zijn lichaam. Dan moet je nog een laatste optreden verzorgen. Door je speciale krachten krijg je ook sneller en meer punten vermenigvuldiging. Ditzelfde moet je bij alle personages doen om uiteindelijk met z?n alle in het allerlaatste optreden de gitaar terug te laten keren. Als je weinig tot geen fouten maakt, krijg je uiteraard een hoop sterren meer. Met de quest-mode ben je toch wel zo’n 4 tot 6 uurtjes zoet. Het ligt er natuurlijk aan op welk niveau je speelt.

img 4cc0a41dec548 Review: Guitar Hero: Warriors of Rock

Als je liever niet het verhaal speelt kan je uiteraard beginnen aan de oude vertrouwde quickplay. Hier kan je vrijuit nummers spelen en heeft elk nummer 13 nieuwe challenges. Om alles te unlocken moet je echter de quest-mode uitspelen, waar niet iedereen blij van zal worden. We heb namelijk toch al wat zeurderige gamers gehoord dat ze er niks aan vinden. Wij zien dat anders, door de verhaallijn blijf je toch vaak doorspelen.

Bij andere Guitar Hero delen hadden we er na een paar nummers al genoeg van. Toch willden we die krachten vrijspelen en mede daardoor blijf je doorspelen. Dat heeft ontwikkelaar Neversoft zeer goed gedaan! Daarnaast zijn de nummers in Guitar Hero: Warriors of Rock overweldigend. Al met al is Guitar Hero: Warriors of Rock een goeie maar pittige game geworden, want dit deel focust zich gedeeltelijk op de al wat betere Guitar Hero spelers. Desondanks is het nog altijd goed te doen voor gamers die voor het eerst kennis maken met de Guitar Hero franchise. Je kunt een tutorial volgens of op het niveau beginner starten. Op dat niveau hoef je maar een kleur in te houden en de strum bar bewegen.

• Quest-mode is een leuke toevoeging
  • Tracklist is overweldigend
  • Je wordt helemaal in de game opgezogen