img 4cd832b61de92 Review: Fallout: New Vegas

Review Fallout: New Vegas – Twee jaar geleden kwam één van de meest succesvolle games van Bethesda tot op heden uit, Fallout 3. De Fallout franchise kende al eerdere delen, maar was nog nooit naar 3D vertaald. Van tevoren bestempelde critici en gamers dit nieuwe Fallout deel al als een Oblivion met geweren, niks bleek minder waar te zijn. Fallout 3 was een groot succes en na verscheidene DLC packs te hebben uitgebracht is het tijd voor een nieuw deel in de serie. Zeg maar vaarwel tegen Washington DC en hallo tegen Las Vegas! Is New Vegas net zo goed als zijn voorganger of had Vegas beter haar lichten uit kunnen laten? Je leest het in deze review!

Achtergelaten voor de gieren

New Vegas begint met een korte introductie over hoe de zaken er voor staan in de Mojave woestijn. Na de nucleaire oorlog is de stad Las Vegas in verval geraakt, maar gelukkig heeft de mysterieuze Mr. House zich over de stad ontfermt en zijn vergane glorie weer tot stand gebracht. Er zijn ook veel verschillende facties opgedoken in dit zanderige stukje land. De twee grootste zijn de NCR, New California Republic, en Caesar’s Legion. Tussen deze twee woed dan ook een constante spanning.

Jouw verhaal begint al meteen goed. Vastgebonden en duizelig lig je op de grond te kijken naar een man die jouw pakketje dat je had weg moeten brengen net heeft afgepakt. Vervolgens schiet hij je neer en wordt je onder de zoden gelegd. Je overleefd het echter en wordt opgegraven om vervolgens weer opgelapt te worden. Het begin is niet zo sterk als in Fallout 3, maar wekt wel meteen je interesse voor het verhaal in de game.

img 4cd8336801e4b Review: Fallout: New Vegas

Het overkoepelende verhaal in New Vegas is vele malen beter dan in Fallout 3. Je voelt je meer betrokken en al je acties hebben gevolgen, voordelen en nadelen. Ook zijn er veel meer missies aanwezig in New Vegas dan in het voorgaande deel elk met zijn eigen vermakelijk verhaal. Verhalen vertellen, dat kan Bethesda als geen ander.

Schieten met stijl

Qua gameplay is er zo goed als niks verandert ten opzichte van Fallout 3. Het is nog steeds je doel om het hoofdverhaal uit te spelen, maar op de weg naar het einde zal je vele zijmissies tegenkomen en veel monsters. Je speelt de game vanuit het eerste persoons perspectief, maar het is alles behalve een shooter. Je zal door missies te voltooien en vijanden te doden experience punten verdienen waarmee je in level zal stijgen. Elk level dat je omhoog gaat krijg je punten om te spenderen in je skills. Deze skills variëren van meer wapen schade, het kunnen hacken van terminals, of stiller kunnen zijn waardoor je beter kunt sluipen. Hiernaast krijg je ook nog om de twee levels de mogelijkheid om een perk te kiezen. Dit zijn handige bonussen die je krijgt zoals meer conversatie opties met vrouwen of mannen.

img 4cd83367e777f Review: Fallout: New Vegas

Het schieten werkt zoals in elke andere shooter. Nieuw in New Vegas is dat er dit keer bij veel wapens een iron sight is toegevoegd en terug uit het vorige deel het oude vertrouwde V.A.T.S systeem. Door dit systeem te activeren zal het gevecht stop worden gezet en kan je vervolgens lichaamsdelen van je vijanden selecteren. Ben je klaar met het kiezen welk deel je eraf wil hebben, klik dan op actie en kijk toe hoe je met souplesse je vijand aan flarden schiet. Je V.A.T.S. systeem is echter niet onuitputtelijk, want je hebt wel Action Points nodig om het te activeren. Deze vullen zich vanzelf weer aan na gebruik.

De gameplay is, net als in Fallout 3, nog steeds erg vermakelijk. Met de vele nieuwe geweren in de game en het vermakelijke V.A.T.S. systeem zal je absoluut niet verveeld raken. De camera in het V.A.T.S systeem kent echter nog wel steeds wat problemen waardoor hij soms erg rare hoeken aan neemt. Dit was ook het geval in Fallout 3.

Denken voordat je kiest

Net als in Oblivion en Fallout 3 zit ook in New Vegas een uitgebreid conversatie systeem. De Mojave woestijn is namelijk als behalve uitgestorven. De woestijn is rijk aan fantastische personages die allemaal iets unieks hebben te zeggen. Je opties in conversaties zullen afhangen van je vaardigheden. Heb jij erg veel punten in speech gestopt dan zal je vaak de mogelijkheid krijgen om mensen over te halen. Heb jij verstand van technologie door veel punten in Science te stoppen, dan kan je makkelijker mensen dingen over wetenschap wijs maken. Alles wat je zegt en doet wordt opgeslagen in het spel en draag je het hele avontuur met je mee. Denk dus goed na voordat je wat zegt.

img 4cd833683ab63 Review: Fallout: New Vegas

Wat helaas nog steeds mist tijdens de conversaties is emotie van de personages waar je tegen praat. Blij, kwaad, bang, angstig, ze kunnen zich in woorden goed uitdrukken, maar de expressies op hun gezicht blijven altijd hetzelfde. Erg jammer aangezien dit de geloofwaardigheid van veel conversaties wegneemt.

Naast de vele conversaties die je zal hebben in New Vegas hebben ook een flink aantal facties en clans zich gevestigd in de New Vegas en het omliggende terrein. Nieuw in Fallout: New Vegas is dat je nu zult moeten kiezen bij welke facties je wilt horen. Elke factie of groep brengt natuurlijk weer zijn eigen voordelen met zich mee. Wil je bijvoorbeeld bij The Brotherhood of Steel horen dan zal je missies voor hun moeten voltooien om bij hun in de smaak te vallen. Het factie systeem werkt erg goed en werkt ook erg bevredigend. De game weet hoe ze je moet belonen en laat je ook de nadelen voelen van je keuzes. Als je bij de NCR wilt horen bijvoorbeeld zullen er regelmatig Legion moordenaars op je afgestuurd worden.

Laat die handjes maar wapperen

In Fallout 3 kon je al een aantal wapens maken op de werkbank. Om deze wapens te maken had je materialen nodig die je overal kon vinden. In New Vegas hebben ze dit systeem gepakt en er op voortgeborduurd. Er zijn dit keer veel meer dingen te maken waaronder kogels, wapens en mods voor je wapens. Wil jij graag een scope op je Hunting Rifle, dan kan je die gewoon maken en vervolgens erop zetten. Door de lange lijst aan spullen die je kan maken zal je al snel geneigd zijn alles mee te nemen wat je tegenkomt. Hierdoor wordt zelfs lijm van onschatbare waarde.

img 4cd833684f16d Review: Fallout: New Vegas

Ook nieuw in New Vegas is het kooksysteem. Door te eten zal je verschillende voordelen zoals een bonus aan sluipen of een bonus aan je fysieke aanvallen overhouden. Waar je in Fallout 3 nog veel van het eten moest zoeken en kon vinden in koelkasten kan je in New Vegas ook planten verzamelen en je eigen voedsel op de gril gooien. Dit is een erg leuke toevoeging en zorgen zowel het kooksysteem als het uitgebreide wapensysteem ervoor dat je veel meer wordt uitgedaagd om de wereld te verkennen, want de Mojave woestijn heeft een stuk meer te bieden dan op het eerste gezicht lijkt.

Zelfde engine zelfde problemen

Fallout: New Vegas is een sfeervolle game en als er iets is wat de game grafisch wel goed doet is het sfeer creëren. De gebroken wegen, de vele kapotte deuren ramen en opengebroken deuren, er is zeker niet bespaard op detail. Wat echter ongelooflijk jammer is en het grootste nadeel aan New Vegas is dat de game precies dezelfde problemen kent als zijn voorganger. Zo zit de game vol bugs en glitches. Lichamen die vast blijven zitten in muren, vijanden die door de grond heen zakken, textures die onscherp zijn, bugs en glitches kent de game genoeg. Het meest irritante van allemaal is nog wel dat de game vastloopt. Gelukkig slaat de game erg vaak uit zich zelf op, want anders was de frustratie van het overspelen van grote stukken erg hoog. Na de eerste tien minuten in de games hadden wij de eerste freeze al te pakken.

New Vegas ziet er zeker niet slecht uit, maar door de vele glitches, bugs en freezes laat de game toch wat te wensen over. Dit had Bethesda zeker op moeten lossen, al helemaal omdat Fallout 3 met veel van dezelfde problemen te kampen had.

Als muziek in de oren

Op het geluid in de game valt echter niks aan op te merken. Alle conversaties zijn nog steeds helemaal gevoice-overed en zijn van bijzonder hoge kwaliteit. Ondanks dat er duidelijk wat stemmen worden gerecycled is dit bij een project van deze grootte ook wel te verwachten. Ook de geweren klinken allemaal zoals ze moeten klinken met hier en daar een leuke verrassing. Met name de muziek op de verschillende radio kanalen die te ontvangen zijn is erg goed gekozen. Heerlijk die western country muziek op de achtergrond terwijl je wat Super Mutants onthoofd!

Fallout: New Vegas is net zo vermakelijk als zijn voorganger. Door de grote keuze aan missies en de uitgebreide facties en constructie opties is er meer te doen dan in Fallout 3 mogelijk was. Dit ging echter ten koste van de kwaliteit van de game op het gebied van bugs en glitches. Doordat de game met precies dezelfde engine ook met precies dezelfde problemen te maken heeft als zijn voorganger voelt New Vegas al snel aan als een grote uitbreiding in plaats van een geheel nieuwe game. Heb jij vele uren gestoken in Fallout 3 en haar DLC dan kan je zonder er bij na te denken New Vegas aanschaffen.

• Beter verhaal dan in Fallout 3
  • Meer missies
  • Fantastische gameplay