DLC Special: Destiny 2 – Warmind – Sinds vorige week is de tweede uitbreiding voor Destiny 2 verkrijgbaar. In Warmind gaan we terug naar Mars om daar meer te leren over Rasputin en wat de Hive op deze planeet uitvoeren. Een nieuwe campagne, quests en de Leviathan Raid krijgt een nieuwe Lair met deze uitbreiding. Na het tegenvallende Curse of Osiris waren we vrij sceptisch, maar toch ook wel weer benieuwd naar wat Bungie met deze nieuwe uitbreiding zou gaan toevoegen. Warmind biedt veel nieuwe content en wij hebben ons de afgelopen week op dit avontuur gestort om je nu alles over deze uitbreiding te kunnen vertellen.

In de hoek waar de klappen vallen

Het mag duidelijk zijn dat Bungie de afgelopen maanden een hoop kritiek te verduren heeft gehad. Bij de lancering van Destiny 2 was de game in een goede staat, maar we hadden wel de hoop dat de studio bepaalde elementen die het origineel zo sterk maakten, langzamerhand zou toevoegen. Maanden gingen voorbij en er was weinig tot geen vooruitgang te zien. De community werd erg kritisch en je kon je geld erop inzetten dat als er een nieuwe (promotionele) tweet werd uitgestuurd, men gal ging spuwen. Irritatie en frustratie was te bespeuren omdat de verwachte groei uitbleef en de game stagneerde. Curse of Osiris veranderde daar weinig aan vanwege de repetitieve content en de slechte manier van verhaalvertelling.

Eerder dit jaar kondigde Bungie al een heus plan aan om Destiny 2 als het ware te herstellen en de liefhebbers tegemoet te komen. Bungie ging meer en beter communiceren en de game kreeg meer updates die het beter zouden moeten maken. Afijn, het moest én moet dus beter en de studio weet dat maar al te goed. Met Warmind kunnen ze een weg inslaan die veel spelers terug zou kunnen halen naar de game om later dit jaar met een aanzienlijke uitbreiding te gaan knallen. Dat is helaas niet helemaal het geval, wat komt door een aantal problemen. Allereerst is daar de nieuwe campagne, die op een aantal belangrijke vlakken wat steken laat vallen.

De campagne is een mix

De nieuwe campagne lijkt in eerste instantie over Anastasia Bray en Rasputin te gaan. Beide namen zitten diepgeworteld in de lore van Destiny en zijn dus erg belangrijk, maar hoe ze in dit nieuwe verhaal worden neergezet is ronduit teleurstellend. Er zit zoveel potentie in om er een episch avontuur van te maken en deze personages op een goede manier te verwerken in het geheel. Maar door slecht schrijfwerk valt het erg tegen. Bray en Rasputin zijn slechts handvaten voor het flinterdunne verhaal, want de grote vijand (een grote Hive worm) is een totaal onbekende in het universum.

Desalniettemin zijn de missies die je in de campagne voorgeschoteld krijgt een stuk meer vermakelijk dan die van Curse of Osiris. Geen van de missies voelt echt groots aan, maar het thema zorgt wel voor mooie omgevingen en de stijl van het leveldesign is prima te noemen. Hoewel er geen nieuwe rassen als vijanden te bespeuren zijn, bevat deze uitbreiding wel wat nieuwe variaties van de Hive, dus ook dat is geslaagd. Wat opvallend is aan de campagne, is dat Bungie wederom Strikes gebruikt heeft als missies, wat enigszins lui overkomt. Verder ben je met een paar uur wel klaar en dat is gewoonweg te kort.

Als aanvulling zijn er nog een aantal nieuwe Adventures die je kunt voltooien op de nieuwe locatie en aansluitend daarop kan je nog een nieuwe quest aannemen voor meer loot. Het voegt het element van mysterie, verzamelen en uitzoeken toe aan de game en dat is zeker welkom. Verder is er nog een nieuw publiekelijk evenement op Mars en dat heet ‘Escalation Protocol’. Gedurende dit evenement, dat je met meer spelers dient te spelen, moet je verschillende golven van Hive aanvallen zien te overleven. Een twist is dat je de waves binnen een bepaalde tijd moet zien te voltooien en tevens krijg je nog met opdrachten te maken.

Deze opdrachten bestaan uit het doden van groepen vijanden, eindbazen, het vernietigen van objecten en nog meer. Escalation Protocol is prima opgezet, het is actievol en uitdagend, maar hier zit wel een addertje onder het gras. Als je de campagne hebt uitgespeeld en tevens hebt deelgenomen aan andere activiteiten, dan zal Escalation Protocol alsnog zeer pittig zijn. Om je een idee te geven: ons Light Level zat rond de 350, terwijl het aanbevolen level 370 is. Het stijgen van je Light Level gaat sinds de release van deze uitbreiding ook trager en hierdoor voelt het allemaal wat ongebalanceerd aan. Na de campagne wil je graag verder met meer confrontaties en dan kom je eigenlijk op een punt waar je progressie stil staat of nauwelijks vooruit gaat. Verder vragen we ons af of dit evenement op termijn net zo relevant blijft, omdat er qua loot niet erg veel te verdienen valt.

Nieuwe Raid Lair is opnieuw uitdagend

In de rest van de uitbreiding is er wel genoeg loot te vinden. Zo zijn er nieuwe exotische items, alsook oude klassiekers toegevoegd. De welbekende Suros Regime keert bijvoorbeeld terug via Warmind. Je kan dit wapen via verschillende manieren verdienen en één daarvan is de nieuwe Raid Lair spelen, die Spire of Stars heet. Ditmaal is de vijand weer de Cabal en het is qua schaal een kleinere en kortere versie van een Raid, die bestaat uit verschillende fases om uiteindelijk bij de eindbaas te komen. Het komt wat minder groots over, maar het is wel vrij complex vanwege de variatie aan mechanieken en stappen die je als fireteam moet ondernemen.

In eerste instantie krijg je te maken met een opwarmronde, waarin je fireteam de basis en de opzet van de rest leert kennen. Na deze ronde volgt er een spring puzzel en nadien nog twee fases, maar we gaan dat verder niet verklappen. Dat zou immers zonde zijn, wel kunnen we je vertellen dat Bungie erin is geslaagd om wederom een uitdagende ervaring neer te zetten waarin teamwork, coördinatie en snelheid belangrijk zijn. Er zijn veel bewegende onderdelen waar je als team rekening mee moet houden en dat maakt deze Raid Lair erg tof. Ook qua stijl zijn we erover te spreken, want het is opnieuw decadent met goud en grote constructies. Overigens had een Raid (Lair) in het thema van Warmind niet misstaan, want dat had een wat betere link kunnen leggen met de campagne, maar wat niet is zou eventueel nog kunnen komen.

Nieuwe maps voor PvP en exotische verbeteringen

Naast alle genoemde content wordt de multiplayer niet vergeten, want Bungie heeft met Warmind twee nieuwe Crucible maps toegevoegd: Solitude en Meltdown. Beide maps zijn prima en in stijl van de uitbreiding, maar we hadden graag nog wat meer maps gezien. Het PvP gedeelte is nu aangevuld met rangen waarin je kunt stijgen, die weer gelinkt zijn aan specifieke beloningen. Hierdoor hebben spelers meer uitdagingen en doelen tijdens het spelen. Ook heeft Bungie meer ‘quality of life’ verbeteringen gelanceerd met deze uitbreiding, zoals een hoop exotics die flinke buffs hebben gekregen en hierdoor ook een hogere funfactor hebben. Naast nieuwe content probeert Bungie ook de gehele ervaring een update te geven, maar dat is nog niet helemaal optimaal, zoals je hier kan lezen. Zo tellen Heroic Strikes bij een stap van een quest soms niet mee wat zeer knullig is en wat frustrerend kan zijn voor spelers.

Conclusie

Warmind is als totaalpakket een stuk beter dan Curse of Osiris, maar er is nog een flinke weg te gaan totdat alle spelers echt tevreden zijn gesteld. Bungie maakt het zich soms wat gemakkelijk door content te recyclen en het verhaal van de campagne is ook niet al te indrukwekkend. Dat is best jammer, aangezien deze campagne wel toffe missies en fraaie omgevingen bevat. Het is in dat kader wat middelmatig uitgevoerd, zeker met het oog op de legendarische personages. Lang verhaal kort, het is op zich goed, maar er is nog zoveel meer mogelijk op dat gebied en Bungie zou in staat moeten zijn om die potentie eruit te halen. Escalation Protocol is een leuke toevoeging, maar de vraag is hoelang dat relevant blijft. Afgezien daarvan is er genoeg te doen en te vinden in Warmind en de nieuwe Raid Lair is een mooie aanvulling die gave uitdagingen bevat. Is het dé uitbreiding die spelers terug gaat halen? Nee, dat niet meteen, maar de nieuwe content en de hoop verbeteringen qua wapens zouden weleens een hoopvolle start kunnen zijn om de game weer te laten groeien.