Hands-on: The Crew 2 – Onlangs nodigde Ubisoft ons uit om een alpha-versie van The Crew 2 te komen spelen. We kregen ruim 4 uur lang de tijd om de game helemaal uit te pluizen en vanaf het begin te spelen. Dit betekent dat we dus nagenoeg elke type race hebben kunnen ervaren en om alvast iets te verklappen, dat zijn er een hele hoop. Je kunt je dus wel voorstellen dat we inmiddels een erg goed beeld hebben gekregen van de nieuwste racer van Ubisoft en onze ervaringen met de game lees je in deze preview.

Overweldigend veel variatie

Wie dacht dat The Crew 2 zich beperkte tot af en toe een speedboat-race, straatrace en vliegrace heeft het goed mis. Alhoewel land, lucht en zee de basis zijn van The Crew 2, kennen de activiteiten een stuk meer variatie. Zo is het goed mogelijk dat je op land een motorcross race tegenkomt, in de lucht een stunt opdracht met een vliegtuig en op het water met een mini-boot door de grachten van Las Vegas’ Venetië vaart. De activiteiten lopen erg uiteen en we kregen zelfs een race te spelen waarvan we niet verwacht hadden dat die in de game zou zitten.

De game kent nu namelijk ook circuit-races, een beetje zoals je van Need for Speed: SHIFT van destijds gewend bent. Dat betekent dat je met een dikke supercar de racetracks op kunt en zo op hoge snelheid kunt ervaren hoe het is om een professioneel coureur te zijn in plaats van een succesvol straatschoffie. Dit is een leuke toevoeging op de straatraces in de game, al voeren deze races nog wel de boventoon. Logisch ook, want straatraces is immers waar de charme van The Crew vandaan komt.

De variatie strekt zich verder uit met luchtverkeer, zo krijg je opdrachten om met je vliegtuig te stunten of bepaalde checkpoints te halen. Bij die laatste dien je dan in bepaalde posities door een checkpoint ring te vliegen, bijvoorbeeld op z’n kop of zijwaarts. Dit kan soms best lastig zijn, maar daarmee heeft The Crew 2 ook een gezonde dosis uitdaging te bieden. De stunt opdrachten zijn wat minder interessant en beperken zich simpelweg tot een paar barrel rolls, ground-touch moves en andere ongein. Vermakelijk, maar niet al te bijzonder en het komt ook niet té vaak voorbij in de game.

Sowieso zijn veel van de ‘aparte’ races om ze zo maar even te noemen, niet heel veelvoorkomend in The Crew 2. De focus ligt nog altijd hevig op de straatraces en het ontdekken van de Verenigde Staten. Men haalt nu nog meer uit deze wereld door deze ook met vliegtuigen en andere voertuigen toegankelijk te maken. Zo heeft het langs de kust varen in Californië of Florida iets magisch en dat weet The Crew 2 goed te introduceren. Het vliegen door New York heen is ook iets bijzonders, dus we snappen dat men deze mogelijkheid erin heeft gestopt. Het is tof en biedt volop variatie in de gameplay.

Open-wereld nog steeds toegankelijk

Wat The Crew zo bijzonder maakte was het feit dat je een open-wereld voorgeschoteld kreeg. Dit deed men in de vorm van de gehele Verenigde Staten en dit kon je vrij ontdekken en uiteraard bevatte de speelwereld talloze herkenningspunten. Dit zal in The Crew 2 ook weer het geval zijn, alleen nu krijg je de kans om dit op meerdere manieren te verkennen. Tijdens het free-roamen kun je op ieder gewenst moment switchen naar een vliegtuig of boot in de buurt van de plek waar je op dat moment rijdt. Dit werkt vice versa wanneer je bijvoorbeeld aan het vliegen bent en wilt wisselen naar een prachtige bolide om verder te rijden. Dit gaat erg soepel en is een leuke toevoeging die The Crew 2 uniek maakt.

Het kopen van auto’s, vliegtuigen en boten

De vele variatie in de game brengt jammer genoeg ook een aanslag op de portemonnee met zich mee, want je dient voor al die races een voertuig te kopen. Leuk dus die bootraces, maar het zorgt er wel voor dat je ook een boot moet kopen. Elke type race heeft namelijk zijn eigen voertuig en je kan niet zomaar een supercar (voor circuits bedoeld) gebruiken in een straatrace of een motor in een buggy-race. Dit zorgt ervoor dat je relatief veel dient te kopen en in de preview build merkten we dat de economie van de game hier niet helemaal op afgesteld is. Je hebt aanzienlijk veel geld nodig wil je voor elk type race het vetste voertuig hebben. Dit kan veel grinden opleveren, dus het valt te hopen dat dit niet té extreem wordt.

Stel je wilt een mooie Lamborghini kopen, dan ben je waarschijnlijk aangewezen op de ‘High Street Class’ en die kun je dan weer niet gebruiken in de normale straatraces of circuitraces. Dit is ergens wel begrijpelijk, maar op deze manier is de game behoorlijk gefragmenteerd en dat kan misschien voor wat irritatie zorgen. Wanneer spelers een boot moeten kopen voor een bootrace, maar bootraces niet zo leuk vinden en liever doorsparen voor die Lamborghini, dan kan dit de progressie een beetje in de weg zitten. De economie in de game was in de alpha build uiteraard nog verre van rond, dus hier kan nog veel in veranderen. We hopen in ieder geval dat deze straks in balans zal zijn.

Besturing positief verbeterd

Ons grootste hekelpunt bij het eerste deel van The Crew moet wel de besturing zijn geweest. Vooral toen er nog weinig patches beschikbaar waren, was te merken dat de handeling en feeling van veel auto’s niet optimaal was. In The Crew 2 heeft men hier veel aandacht aan geschonken en zodoende rijden veel wagens nu eigenlijk als een zonnetje. We merkten dat men vooral gekeken heeft naar andere arcade racers en minder het welbekende dweil-effect heeft toegepast op de auto’s. Zo reageren ze nu sneller, waardoor het rijden een stuk vlotter gaat. De game speelt enorm lekker weg en ook de circuit races waren best goed uitgewerkt. Wel maken we ons nog wat zorgen over dat de vele manieren van racen niet allemaal even goed uitgewerkt zijn. Men heeft namelijk heel veel in de game willen stoppen en we hopen dat dit uiteindelijk ook allemaal even goed uit gaat pakken.

Voorlopige conclusie

We hebben ons erg goed weten te vermaken met The Crew 2, want op een paar twijfelgevallen na is het wel echt een hele fijne game. Ubisoft weet ook indruk te maken met de unieke implementatie van het vliegen en varen bovenop het racen. De naadloze ervaring die het met zich meebrengt om in de open-wereld te switchen is indrukwekkend en het biedt ook veel mogelijkheden voor het verhaal. We hopen echt van harte dat Ubisoft het maximale uit de game weet te halen en dat de overweldigende variatie straks niet in het nadeel gaat werken. Het feit dat er flink gesleuteld is aan de besturing is nog een positieve noot en dit alles geeft ons dan ook genoeg vertrouwen in dat The Crew 2 een goede game gaat worden.