Review – Call of Duty: Black Ops – Single Player: De hype rondom deze nieuwe Call of Duty is weeral eens ongekend, mensen zitten met smart te wachten op Black Ops en de verwachtingen zijn torenhoog. Black Ops is de nieuwste telg uit de Call of Duty-franchise en moet gamers weer voor het minst een jaar zoet gaan houden. De ontwikkelaar van deze Call of Duty is niet hetzelfde als van Modern Warfare 2, maar het gaat hier om Treyarch die ook Call of Duty 5 heeft gedaan. Nu was CoD 5 geen geweldige game, verre van zelfs, maar met Black Ops lijkt het erop dat Treyarch weer een hoop gaat goed maken. Of dat nu alleen wel zo is, dat is nog maar de vraag en we hopen dat je het antwoord in deze review zult vinden!

We hebben de bewuste keuze gemaakt om de Singleplayer en Multiplayer apart te recenseren omdat je voor een goede van de Multiplayer, op zijn minst wel 20 speeluren mag hebben.

Aparte stijl

Laten we beginnen met de campaign modus, hierin speelt zich het verhaal van Black Ops af op een wel zeer aparte manier. Het verhaal wordt vertelt vanuit een totaal ander perspectief dan je gewend bent in games. Je zit namelijk in een stoel en wordt ondervraagt over bepaalde missies, die je in je militaire carrière hebt gedaan. Vervolgens moet je de vragen beantwoorden die gesteld worden door een ‘persoon’.

Deze vragen beantwoord je door de missie te ‘herleven’, wat je dus in principe doet is wanneer hij bijvoorbeeld vraagt over een missie in Cuba of de Russische gevangenis, is dat je terug zal gaan in je gedachten naar die missie en vervolgens speel je deze. Dit is een leuke manier van doen en een manier die we nog niet eerder meegemaakt hebben in games. Of het een prettige manier was, dat zal per persoon verschillen. Zelf hadden we er in ieder geval geen problemen mee maar de meerwaarde valt te betwijfelen. Echter is het ook wel weer een keer leuk als een game wat anders doet in plaats van de ouderwetse manier van story-telling.

Cut-scenes

De cut-scenes vonden we persoonlijk, vreselijk. Flitsende beelden vol onduidelijkheden, letters over je scherm en rare ruis-effecten. Het was allesbehalve plezierig, als je de brightness van je TV zelfs redelijk hoog hebt staan is koppijn gegarandeerd. De reden waarom ze dit gedaan hebben is voor ons een beetje onduidelijk, kijk het is niet zo raar dat je een apart stijltje wilt neerzetten maar dit was gewoon too much. Als je met flitsende beelden gaat werken doe je dit een paar seconden en niet bijna een minuut lang, dat irriteert gewoon aan je ogen.

De campaign modus van Black Ops duurt zo’n 7 uur, als je deze op een normale moeilijkheidsgraad speelt.

Grafisch

Op grafisch vlak heeft Black Ops niet veel vooruitgang gemaakt op Modern Warfare 2, de graphics zijn over het algemeen gelijkwaardig qua kwaliteit. Wat alleen wel erg opvalt is dat hetgeen waarvan zij willen dat jij je op focust er vele malen beter uit ziet. Gezichten dan de personen waarmee je op dat moment mee praat of aan het oorlogvoeren bent, zien er vrij gedetailleerd uit, maar de vijanden hebben wat minder. Verder zal je vooral een grimmige sfeer tegenkomen, veel gore en uiteenspattende lichamen wat op zich goed gedaan is. Zo is er een moment dat een vijand op je springt, deze geef je vervolgens een klap en je trekt de pin uit zijn granaat die hij bij zich draagt, knijpt erin en schopt diegene weg. Vervolgens gaat de granaat af en zie je de lichaamsdelen overal heen vliegen.

Onrealistische manier van oorlog voeren

We zijn natuurlijk geen veteranen, maar bepalen of een oorlogsvoering in een game realistisch is ja of nee is niet zo moeilijk. Waarin je in Modern Warfare 2 echt het gevoel van hectiek had en die perfecte spanningsopbouw, ontbreekt dit in de campaign van Black Ops. De levels zijn ‘druk’ maar als je goed om je heen kijkt prik je snel door deze ‘schijn’ heen. Zo is er een moment waarop je de Khe Sanh moet verdedigen, waarop duizenden vijandige soldaten op afstormen. Je begint in een auto en rijdt rustig over het kamp heen tot er plots gebombardeerd wordt en er allemaal soldaten op het kamp afstormen.

Dit is het moment waarop je de kruipgangen in moet en een mede-soldaat red je alvorens dat dit gebeurd naar een bunker toe. Er vallen zo ontzettend veel bommen en je weet gewoon dat het helemaal mis is. Rennende soldaten over het kamp al schietend proberen ze de vijand te vermoorden en bijna op alle plekken wordt wel iemand vermoord. Dan loop je echter de bunker in en zie je een soldaat half slapend zijn geweer te bekijken, zijn twee soldaten met hun vinger over een klein stukje van een plattegrond aan het wrijven en dit terwijl er nog geen 10 meter verderop honderden soldaten vermoord worden en al schietend zich een weg bevinden in de kruipgangen.

En dit is slechts een klein voorbeeld, aangezien we niet teveel willen spoilen, van dingen in de game die gewoon niet helemaal op zijn plaats zijn. Er gebeurd wel heel veel in alle levels maar je hebt niet dat gejaagde gevoel van “ik word aangevallen”. In Modern Warfare 2 had je in het verhaal die enorm goede spanningsopbouw en was de oorlogsvoering naar onze mening veel realistischer. Ook wordt je veelal midden in de actie gegooid en is er totaal geen spanningsopbouw bezig, tuurlijk zijn er wel missies waarop je moet besluipen en dergelijke maar ook daar heb je weinig spanningsopbouw en is het altijd maar even voor korte duur. En het is toch leuker als je in een game echt helemaal op het puntje van je stoel zit en gefocust bezig bent, met Black Ops zit je namelijk helemaal achterover met je benen op een voetenbankje. Later in de game wordt het alleen wel beter en dan met name de sneeuwmissies en de helikoptermissie, maar alsnog blijft dit te weinig spanningsopbouw in de game.

Geluid

De geluidseffecten in Black Ops zijn dik in orde en de kogels en granaten vliegen je om de oren, ook de impact van explosies komen goed uit de subwoofer. Ook de stemmen klinken goed en passen perfect bij het personage dat is ingesproken. Wat wel jammer is, is het ontbreken van bepaalde deuntjes om meer spanning in de game te brengen of een snellere tune om je wat meer opgejaagd te voelen. Verder hebben we weinig aan te merken op het geluid van Black Ops.

Diversiteit

Als er een groot pluspunt aan de Black Ops campaign zit is het de diversiteit die de game biedt. De levels zijn zeer verschillend van elkaar en lopen uiteen van uitgestorven sahara’s tot aan oerwouden en sneeuwgebieden. Dat is niet het enige wat zo vet is, ook krijg je nu de kans om zelfs stukjes in een auto te rijden, zo’n ouderwetse Russische motor en helikopter te vliegen. Het is zo enorm tof dat men dit in deze game heeft gestopt, zo krijg je namelijk ook weer wat afwisseling tussen al dat vechten door en alhoewel de ‘motor-missie’ erg lijkt op de ‘snowscooter-missie’ van Modern Warfare 2, blijven we het vet vinden dat het in de game gestopt is.

Zombie-mode

De Zombie-mode, bekend van World at War, is ook weer teruggekeerd in Black Ops. Als je deze mode ‘Solo’ gaat spelen zal je er al snel zat van zijn, wanneer je echter split-screen gaat zal je de plezier van je leven hebben. Het herbouwen van de barri?res terwijl zombies al kreunend in je nek staan te hijgen is een manier van entertainment die priceless is. Onze verwachting is dan ook dat veel mensen meer plezier zullen beleven met de co-op Zombie-mode in plaats van de campaign. Een zeer slimme zet van Treyarch, om dit in Black Ops te stoppen!

Call of Duty: Black Ops heeft een zeer hoge replay waarde vanwege zijn Zombie-mode

Call of Duty: Black Ops is een titel die het natuurlijk moet gaan hebben van de multiplayer en alhoewel we daar nog niet veel van gespeeld hebben, kunnen we zeggen dat dat wel goed gaat komen. De Singleplayer daarentegen had op een flink aantal vlakken beter gekund, hierbij doelen we met name op de onrealistische manier van oorlogsvoering, het veelal ontbreken van spanningsopbouw en de feeling die het verhaal over het algemeen met zich mee brengt. Desondanks is de campaign modus van een hoog entertainment gehalte en we raden dan ook sowieso iedereen aan om niet alleen naar de multiplayer te kijken, maar ook eens je te storten in de campaign.

• Helikopters, voertuigen en veel verschillende levels
  • Veel explosies
  • Zombie-mode