Stichting Reclame Code verbiedt misleidende FIFA-reclame

Nu.nl heeft documenten in handen gekregen waaruit blijkt dat Electronic Arts in Nederland een bepaalde FIFA-reclame niet meer mag gebruiken. Het gaat om een commercial waarin FIFA Ultimate Team centraal staat.

De reclame werd aan het licht gebracht bij Stichting Reclame Code door een Nijmeegse student. In de PlayStation Store was een video te zien over FIFA 18, waarin men toonde dat je zeldzame spelers kon krijgen als je Ultimate Teampakketjes kocht. Volgens het reclameblok ging het om een ‘speciale verjaardagsselectie’, dus dacht de student dat elk pakket minstens één zeldzame speler zou opleveren. Dit was echter niet het geval.

De man uit Nijmegen kaartte dit aan bij Stichting Reclame Code en zij hebben nu beoordeeld dat dit misleiding is en dat Electronic Arts deze reclame dus niet meer mag gebruiken. Het oordeel is nog niet openbaar gemaakt, want EA kan nog in hoger beroep gaan.

13 reacties

  1.    232 XP
    LAF4DAGAME's avatar

    Apart dat Stichting Reclame Code niet uit zichzelf het initiatief nam om stappen te ondernemen, maar dat het blijkbaar nodig was dat een student eerst ‘gefraudeed’ werd, en vele andere for that matter, om dat dan vervolgens aan te kaarten bij Stichting Reclame Code.

    Ik heb de reclame overigens niet gezien omdat ik in het buitenland zit dus ik weet niet of de reclame daadwerkelijk misleidend is, maar als dat wel zo is dan is het heel goed dat dit word aangepakt aangezien dit een trend aan het worden is in de gaming industrie.

  2. Anoniem -   
    143.179.9.xxx's avatar

    Je moet ook gewoon geen EA games meer kopen

  3. Anoniem -   
    193.239.17.xxx's avatar

    @143.179.9.xxx: Boenk er op. Heel juist.

  4.    777 XP
    Justinvd's avatar

    Top werk dit. We moeten de big fishes aanpakken en ethisch wat meer na gaan denken in plaats vanuit de portemonnee.. Respect voor de student!

  5. Anoniem -   
    62.140.13.xxx's avatar

    @LAF4DAGAME: De SRC kan ook niet alles in de gaten houden. Als je iemand ziet inbreken bij de overburen, neem je het de politie toch ook niet kwalijk dat ze er niks aan hebben gedaan. Je moet ze wel eerst bellen. Ik bedoel het goed hoor, geen haat op je reactie

  6. Anoniem -   
    89.200.7.xxx's avatar

    @Justinvd:
    Respect voor iemand die in ultimate team lootboxes trapt? Van een student mag je wel verwachten dat hij/zij wat slimmer is dan dit….

  7.    777 XP
    Justinvd's avatar

    @89.200.7.xxx: We zijn allemaal maar mens. Lijkt me sterk dat jij alles hebt voorzien. Zo ja, bouw er een cursus omheen en iedereen hangt aan je lippen.

  8.    232 XP
    LAF4DAGAME's avatar

    @62.140.13.xxx: Ik begrijp je logica en dus ook vergelijking, maar toch denk ik dat vergelijking niet op gaat. De politie heeft natuurlijk veels te weinig mankracht om ELK huis in NL, en dat zijn er heel, heel veel, in de gaten te houden. Ik neem, teminste, ik nam, automatisch aan dat de SRC ALLE reclames wel zou screenen aangezien. Blijkbaar dus niet en dat vind ik een beetje vreemd aangezien dit hun job is en er toch ook niet zoveel reclames zijn dacht ik zo.

  9.    412 XP
    RLXTR's avatar

    @89.200.7.xxx: Aangezien ze iemand die een cursus teennagels knippen volgt tegenwoordig ook al student noemen, zou ik niet al te veel waarde meer hechten aan dat predicaat. Helaas.

  10.    1389 XP
    surirav1995's avatar

    @143.179.9.xxx: lol geen games met mtx lootboxes of season pas

  11. Anoniem -   
    94.130.67..xxx's avatar

    Wat goed dat iemand het initiatief durft te nemen om hiertegen op te treden en dan ook nog wint!

  12.    24 XP
    KoekWaus's avatar

    @94.130.67..xxx: dat is nog niet zeker, want EA kan nog in hoger beroep gaan….

  13. Anoniem -   
    94.211.40.xxx's avatar

    @LAF4DAGAME:
    Stichting Reclame Code kan niet iedere advertentie bekijken en beoordelen. Dat zijn er veel te veel. Daarbij is het niet efficiënt als zij daadwerkelijk alles zouden beoordelen. Daar heb je enorm veel mensen voor nodig, en met welk doel? De stichting is afhankelijk van mondige consumenten om misstanden aan te geven. De organisatie is reactief.