Fans van de Call of Duty-reeks waren eergisteren blij dat Black Ops IIII werd onthuld, maar sommige van hen werden niet vrolijk van één keuze die Treyarch had gemaakt: het weglaten van een singleplayer-campagne. Dan Bunting, mede-eigenaar van de ontwikkelaar, heeft in een interview met Eurogamer deze keuze nu verdedigd.

Volgens Bunting was het vanaf het begin al duidelijk dat er dit keer geen verhalende campagne zou worden toegevoegd. Treyarch zag met Black Ops III dat gamers veel meer de multiplayer en Zombies speelden en dat deze ook het meest werden gestreamd. Het was dan ook tijd voor een nieuwe aanpak in Black Ops IIII.

“Going back to the very beginning of Black Ops 4 development, we never had set out to make a traditional campaign. We always started from the place of, we’re going to make something different with this game that was going to be inspired by how our community was interacting with Black Ops 3 and the games over the years. We see more and more players spending more time with multiplayer and zombies, not just in the game, but out of the game, streaming and talking about it in forums. It’s generated a really huge crowd response. The decision was, we wanted to make a different style of game this time.”

De mede-eigenaar van Treyarch begrijpt dat de verandering niet bij iedereen in de smaak zal vallen, maar volgens hem heeft de ontwikkelaar de fans van de serie nog nooit teleurgesteld. Hij vraagt dan ook om vertrouwen te hebben, want de studio doet er alles aan om de gamer de best mogelijke ervaring voor te schotelen. Spelers krijgen met Black Ops IIII nog meer van wat ze het meest spelen.

“I think change is always going to be hard for people. I would say to our fans, Treyarch has never let you down over the years. This is a studio you know is always going to deliver the best of the experiences you know and love, especially with the Black Ops series. We are delivering so much more of what players spend most of their time doing in our games in the series.”