Vooralsnog is er niets bekend over het Season Pass model dat Call of Duty: Black Ops IIII gaat volgen. Normaliter wisten we nu inmiddels de pre-order sets en ook wat er bij zou zitten, maar dit keer niet. Gek genoeg zijn er ook nog geen bundels aangekondigd met een Season Pass en dat kan een reden hebben.

Het traditionele model van vier multiplayer maps en één Zombies map in de DLC drops ligt namelijk niet meer in het straatje van Treyarch, zo meldt GamingIntel. In plaats daarvan zou men van het overkoepelende Season Pass model willen afstappen en een aparte Season Pass willen uitbrengen voor de Zombies DLC. Op deze manier heb je dan een Season Pass die enkel bestemd is voor de toevoeging van maps aan de Zombies modus.

Of dit betekent dat er meer DLC zal zijn voor de Zombies modus, of dat men het gelijke aantal content aanhoudt alleen dan voor een andere prijs, is nu nog onbekend. Voor de multiplayer zou de meest radicale verandering ooit gaan plaatsvinden als het gaat om uitbrengen van DLC. In plaats van betalen voor vier maps per kwartaal, zouden spelers nu elke maand een map krijgen en soms zelfs twee maps, helemaal gratis en voor niets.

Dit heeft te maken met het feit dat grote getale spelers afhaken na de release van een mappack. Bij de release stijgt vaak de spelersbasis om dan vervolgens snel weer te gaan indalen. Men zou hier een stabielere lijn in willen en dus ligt het idee klaar om maps meer als een dripfeed uit te gaan brengen.

De Blackout modus kan uiteraard ook een rol spelen in de verandering van DLC. Treyarch heeft er immers baat bij om de multiplayer spelersbasis stabiel en tevreden te houden en het uit elkaar houden van Season Pass kopers en niet-kopers is geen gunstige factor voor de groep spelers.

Het draaien van omzet zal dan ongetwijfeld ook uit andere bronnen moeten gaan komen dan enkel de Season Passes, iets waar content in bijvoorbeeld Blackout ongetwijfeld een rol in zal gaan spelen. Treyarch zelf meldde het volgende over de DLC vorige week:

“I can’t tell you at this point in time what that’s going to look like,” aldus Dan Bunting, de co-studio head, vervolgend met: “But I can tell you that we are pushing hard to release content to our fans in a way that’s going to make them happy and a way that we believe is the right thing to do in this stage in our game’s lifespan.”

Het is dus nog even afwachten om te zien welke weg men in gaat slaan met Black Ops IIII als het gaat om DLC.