Special: De multiplayer en Blackout modus van Call of Duty: Black Ops IIII – Vorige week werd Call of Duty: Black Ops IIII officieel door Treyarch en Activision onthuld. Na deze onthulling kregen aanwezige media de kans om de game te spelen en in onze hands-on preview kan je alles over de nieuwe shooter lezen. Ook kregen we de gelegenheid om even te spreken met Matt Scronce en Yale Miller van Treyarch, die ons wat meer details konden geven over de multiplayer en Blackout modus. Die laatste is natuurlijk het paradepaardje van Black Ops IIII, aangezien dat een nieuwe standaard moet zetten in het Battle Royale genre en dat op de Call of Duty manier.

Afstappen van wallrunnen en thrust-jumpen

Treyarch gooit het met Call of Duty: Black Ops IIII toch wel enigszins over een andere boeg en als je deze game in perspectief stelt met Call of Duty: WWII, dan is het helemaal andere koek. De franchise switcht op deze manier tussen allerlei tijdsperiodes, maar dat maakt voor Treyach niet echt veel uit. Zij hebben een bepaalde visie en die zullen ze volgen, ongeacht wat anderen in de franchise doen. Omdat de Black Ops sub-franchise altijd al erg populair is geweest, is het logisch dat men hiermee doorgaat en de focus ligt deze keer echt bij het samenstellen van een team en gameplay dat het beste tot z’n recht komt als je ook daadwerkelijk als een team speelt.

https://youtu.be/ooyjaVdt-jA

Treyarch ziet Black Ops IIII ook als een soort baby die ontstaan is uit Black Ops II en III, aangezien het een stapje terug doet ten opzichte van het derde deel, maar tegelijkertijd een stap vooruit is op het tweede deel. Hierin moet de ontwikkelaar dus een goede balans zien te vinden om het qua gameplay logisch te houden. Het wallrunnen en thrust-jumpen werkte in Black Ops III erg goed, maar met deze game gaan ze weer terug naar de grond. De studio omschrijft het als een moderne ervaring en in de gameplay is dit de beste inzet voor het nieuwe deel. Dat het modern is, dat staat buiten kijf, maar het hoge tempo van Black Ops III is wel ietwat teruggeschroefd.

Dat heeft mede met de teamfocus en de specialisten te maken. Doordat het nu meer teamgericht is ingesteld, zul je ook meer als team moeten opereren in plaats van een willekeurige kant op rennen. Als je dan kan wallrunnen en thrust-jumpen, dan ontstaat al snel de situatie dat iedereen alle kanten op vliegt. Ook met de nieuwe specialisten zou die manier van spelen niet logisch zijn, aangezien bepaalde specifieke mogelijkheden van specialisten dan overbodig zouden worden. In de trailer was bijvoorbeeld een Specialist te zien die een barricade kon opwerpen. Als je daar overheen zou kunnen thrust jumpen, dan is die hele barricade gelijk een overbodige toevoeging. Precies omwille van die reden is het nu weer op basis van de inmiddels klassieke ‘boots on the ground’ insteek.

Overigens is dat niet zomaar tot stand gekomen, zo wisten de heren te vertellen. Ze hebben heel erg lang en goed naar de verschillende movesets gekeken en gaandeweg de ontwikkeling is hier het huidige model uit ontstaan. Tijdens het ontwikkelen hebben ze ontzettend veel dingen geprobeerd om te zien hoe het zou uitpakken in de game, met als resultaat een ietwat tragere game die wel heel snel aanvoelt en vooral heel erg vloeiend speelt. De tactische onderlaag die met de teamfocus meekomt is een extra element waarom ze gekozen hebben om de moveset uit Black Ops III achter zich te laten.

Focus op specialisten

De specialisten die werden geïntroduceerd in Call of Duty: Black Ops III, die zijn behouden gebleven en zelfs uitgebreid. Hoeveel specialisten de uiteindelijke game zal kennen is nog niet bekend, maar het zijn er minimaal 10. Deze specialisten vormen de kern van de gameplay, aangezien elke Specialist over eigen unieke mogelijkheden beschikt en het is voorafgaand aan een match kiezen welke Specialist jou het beste ligt. Eenmaal een Specialist gekozen, dan is het voor andere spelers niet mogelijk om ook deze te kiezen, idem dito voor het andere team. De reden daartoe zit hem in het feit dat elke Specialist iets heeft wat als voor- en nadeel werkt tegenover de andere specialisten en dat moet natuurlijk gebalanceerd aanvoelen. Overigens is het op dit moment nog niet uitgesloten dat de keuze in specialisten in de uiteindelijke game wat soepeler is, hoewel Treyarch de indruk gaf dat redelijk vast te hebben gesteld.

De specialisten moeten uitgebalanceerd worden en dat is voor Treyarch wellicht de meest ingewikkelde taak. Met name omdat elke selectie van teams gelijkwaardig moet zijn in gevechten. Op basis van één uur spelen is dat nu nog wat lastig te beoordelen, maar de indruk die we hebben gekregen is dat het goed in elkaar lijkt te zitten. Het samenstellen van een team, ongeacht welke specialisten er worden gekozen, gaat allemaal op basis van teamwork en zeker als je met een vaste groep spelers speelt, kan je hier een tactische filosofie op loslaten. Mensen raken immers ervaren met een bepaalde Specialist, ontwikkelen die en dat zorgt weer voor een ontwikkeling van het team, wat uiteindelijk tot ultieme resultaten zou moeten leiden.

Iedereen die bekend is met de specialisten, die weet wat ervan verwacht kan worden. Toch kan het best zijn dat de nieuwe specialisten wat onwennig aanvoelen en daar is een oplossing voor. Zoals al in de preview aangegeven, zal elke Specialist beschikken over een individuele missie die je tot het personage introduceert. Je krijgt hierin meer van het verhaal mee, maar ook krijg je te maken met alle individuele mogelijkheden en dat gaat verder dan het zijn van een simpele tutorial. Deze losse missies dienen ook als middel om spelers de multiplayer in te trekken, want hiermee kan je op een fijne en goede manier ervaring opdoen, aldus Treyarch. Je leert meer over de specialisten, hun middelen en hoe hun mechanieken werken, zodat je die op de beste manier kan toepassen in de daadwerkelijke gevechten.

Je krijgt de vrijheid

Treyarch benadrukte in het gesprek overigens wel dat de focus op spelen in teamverband ligt, maar dat de speler nog steeds alle vrijheid krijgt. Ben je een ‘lone soldier’ die niets van een team moet hebben of bijvoorbeeld vooral free-for-all (niet bevestigd voor de game) speelt, dan krijg je daar de vrijheid toe. Je kunt volledig je eigen weg gaan in de multiplayer, maar het is wel zo ingericht dat als je samenspeelt, je meer succesvol zal zijn. Het is maar net wat jij het meest prettige vindt, maar de vrijheid blijft in ieder geval behouden en dat geldt ook voor het samenstellen van je loadout per Specialist.

Elke Specialist beschikt over een eigen uitrusting en wapens en je bent volledig vrij in hoe je dat samenstelt. Als je erg teamgericht wilt gaan spelen, dan is daar de mogelijkheid om iedereen alles zo te laten afstellen dat het het team ten goede komt. Speel je alleen en wil je hierin niet beperkt worden, leef je uit met het samenstellen van je loadout alvorens je aan de slag gaat. Volgens Treyarch kan je de game spelen op de manier die jij wilt en als voorbeeld gaven ze de Specialist Sarif. Die heeft als optie om een ‘Spawn Deploy’ mee te nemen, maar die is natuurlijk nutteloos als je alleen wilt spelen. In plaats daarvan kan je ook gewoon kiezen om een granaat mee te nemen. Het Pick 10 systeem laat je vrij kiezen uit alle items die er voor de betreffende Specialist beschikbaar zijn. Hoe je de loadout inricht, dat is geheel aan jou en die flexibiliteit was iets wat Treyarch erg belangrijk vond om mee te nemen in de game.

Massale oorlog in Blackout

Geheel nieuw voor de Call of Duty franchise is de Battle Royale modus Blackout. Deze modus is natuurlijk het resultaat van de enorme populariteit van Fortnite en PlayerUnknown’s Battleground. Het idee voor Blackout is eind vorig jaar ontstaan en pas begin dit jaar heeft Treyarch een duidelijk beeld gekregen van hoe ze dat precies wilden gaan invullen. Het uitgangspunt voor de studio was voornamelijk dat als ze zoiets zouden doen, dat het op een goede Black Ops manier moest moeten. Die manier hebben ze gevonden en dat gaat op basis van de filosofie van wat spelers ervan verwachten, hoe ze dat op de beste manier kunnen vormgeven en hoe ze daarin toch een eigen identiteit kunnen behouden.

Heel veel konden Scronce en Miller hier nog niet over kwijt, omdat de focus bij de onthulling voornamelijk op de multiplayer lag. Toch wilden ze ons wel wat vertellen en dat is dat we van Blackout goede combat mogen verwachten met daarin heel erg veel mogelijkheden. Dat komt voort uit een enorme bibliotheek aan content. Denk dan aan content als specialisten, personages uit de Zombies modus, diverse maps en nog veel meer. Dat alles wordt gebruikt op een grote map die bestaat uit een mengelmoes van content uit Black Ops, Black Ops II en Black Ops III. Dat maakt het enigszins uniek, omdat je hiermee in potentie het beste uit de franchise op één hoop krijgt.

Voor nu moeten we echter op de woorden van de twee heren afgaan, die niet in detail wilden gaan in het gesprek. Gelukkig wilden ze wel nog wat vertellen over de playtests die ze hebben gehad en daaruit zou gebleken zijn dat het ontzettend leuk is. Het kent nog steeds die fijne gunplay, het is trouw aan hetgeen je kent en dat met voertuigen. Wat we qua vrijheid van de voertuigen mogen verwachten is nog wat onduidelijk, hoewel Miller vertelde dat het in de ‘Call of Duty way’ zal zijn. Explosief dus. De map is overigens gigantisch, want het is ongeveer 1500 keer groter dan Nuketown en daarmee is het automatisch ook de grootste map die ze ooit hebben gemaakt. Deze map laat logischerwijs ook meer spelers dan voorheen toe, maar de juiste balans moeten ze hierin nog vinden.

Treyarch wilde dus nog niet concreet zijn over het aantal spelers op de map, de modi die verwacht mogen worden en meer, aangezien dat letterlijk op dit moment allemaal getest wordt. Het is volgens de ontwikkelaar continu uitzoeken, iets afbreken, aanpassen, optimaliseren en meer. Proberen, proberen en nog eens proberen, dat is waar het nu vooral op neer komt en in de nabije toekomst gaan we meer horen. Als je ons om een verwachting vraagt, ga dan uit van meer informatie tijdens de gamescom. Vermoedelijk richt Treyarch zich deze E3 – naast de multiplayer – op de Zombies modus voor de game, aangezien die onder andere uitgebreid ter sprake zal komen tijdens E3 Coliseum.

Call of Duty: Black Ops IIII verschijnt op 12 oktober, maar voor de release zal er nog een beta plaatsvinden. We mogen in de game drie Zombies maps verwachten, de bekende multiplayer en de nieuwe Blackout modus, dat het antwoord van Treyarch is op Battle Royale. De ontwikkelaar sloot het gesprek af door te zeggen dat deze game een liefdesbrief is aan alle fans van de (sub-)franchise.