Virtual reality, Sony stapte eind 2016 ook in de markt met PlayStation VR en het zou het grote nieuwe ding zijn binnen de entertainment industrie. Het is anno 2018 zeker een gevestigd platform, ook buiten PlayStation VR om, maar de groei gaat toch niet zo snel als verwacht.

Sony heeft tijdens een investeerders evenement aangegeven dat PlayStation VR op zichzelf groeit, maar dat de algehele groei van de VR-markt beneden verwachting ligt. Sony is daarin niet de enige, want Matt Conte van Oculus VR vertelde onlangs aan Gamesindustry.biz hetzelfde.

“I’m not going to mince words: VR is still small,”

“There’s not as many headsets out there as we thought there might be a couple of years ago. It’s growing, and it’s actually growing at a pretty decent pace, but every decision that you make you should be thinking about: How does this get my title into the most users’ hands as possible?”

“Some people find it weird that we tell them to ship on all platforms. We don’t want exclusivity. We want VR to thrive. But VR is a niche, and you don’t want to be a niche within a niche. Ship everywhere: Oculus, PlayStation VR, Steam, mobile, if you can. Do whatever you can to get as many eyes on it as possible.”

De VR-markt gaat minder snel dan verwacht en het is afwachten wat de toekomst ons gaat brengen. Sony heeft echter wel aangegeven dat ze PlayStation VR blijven ondersteunen en dat het een belangrijk platform is en blijft. Hopelijk komen ze op de E3 met grote aankondigingen, want het platform heeft de laatste tijd vooral een gebrek aan Triple-A releases.