Review: Street Fighter 30th Anniversary Collection – Eén van de meest spraakmakende vechtgame series aller tijden is zonder twijfel de Street Fighter franchise. Daar waar het eerste deel belangrijke concepten introduceerde, werd de serie pas echt een wereldwijd fenomeen met de release van het legendarische Street Fighter II. Sindsdien is de serie niet meer weg te denken uit het gaming landschap. Capcom wil met de Street Fighter 30th Anniversary Collection even stilstaan bij het succes van de franchise en het resultaat mag er zijn: een geweldige verzameling met een boel leuke extra’s die haast niet in je verzameling mag ontbreken.

Shoryuken!

De collectie telt in totaal maar liefst 12 games, maar ze zijn uiteraard niet allemaal even interessant. De oorspronkelijke Street Fighter was geen doorslaand succes, maar maakte ons wel bekend met Ryu, Ken en Sagat. Eén variant van de oorspronkelijke arcade kast had slechts twee knoppen, die afhankelijk van de kracht waarmee je ze insloeg verschillende moves uitvoerde. Omdat dit nogal snel stuk ging, werd een tweede variant gemaakt met zes knoppen, wat later de standaard werd voor Street Fighter II. De oorspronkelijke Street Fighter is anno 2018 hopeloos verouderd en jammer genoeg niet heel erg leuk meer om te spelen. Leuk voor de nostalgie, maar qua gameplay is het zeker geen hoogvlieger.

Street Fighter II is daarentegen maar liefst in vijf verschillende varianten aanwezig in deze verzameling. Het origineel is in historisch opzicht de belangrijkste, maar qua gameplay is het de minst interessante van de Street Fighter II games, omdat deze het traagste speelt. Het origineel doorliep vervolgens twee iteraties voordat de definitieve versie werd uitgebracht; Street Fighter II: Hyper Fighting voegde behalve speelbare bosses en extra snelheid (dat gebeurde in Street Fighter II Turbo) ook extra moves voor personages toe en deed er nog een schepje bovenop wat snelheid betreft.

Omdat spelers smachtte naar meer, werd in 1993 Super Street Fighter II uitgebracht. Die game voegde nieuwe personages en nieuwe levels toe en leek op een geheel andere game door de vele veranderingen. Super Street Fighter II Turbo voerde wederom de snelheid op en verbeterde de algehele balans van alle personages. Ook werd met deze titel de Super Combo geboren. Als je bedenkt dat al deze varianten werden uitgebracht in een tijdsbestek van slechts drie jaar, dan kan je je voorstellen dat arcade-gangers – ondanks het grote succes – wellicht ook wel een beetje Street Fighter moe werden. Capcom ging terug naar de tekentafel en de Alpha serie was geboren.

Bedoeld als een prequel serie voor de oorspronkelijke Street Fighter II, voelde de toonzetting, de animatie en de algehele sfeer van de Alpha serie meer als een anime aan. Een logische keuze van Capcom, want dit was de tijd dat anime in het Westen steeds meer bekendheid genoot. De evolutie van Alpha 1 naar Alpha 2 naar Alpha 3 zorgde ook weer voor meer personages, meer moves en meer diepgang per iteratie. Alpha 3 wordt over het algemeen wel als het hoogtepunt van de Alpha serie gezien, omdat deze zogenaamde ISM’s introduceerde die verschillende speelstijlen mogelijk maakte.

Toen Capcom eindelijk klaar was om een numeriek vervolg op het sublieme Street Fighter II te maken, werd nog steeds vastgehouden aan 2D animaties terwijl de rest van de wereld overstapte naar 3D en het resultaat was één van de mooiste en beste games uit de hele serie ooit. Volgens velen zelfs de beste vechtgame ooit gemaakt; Street Fighter III: Third Strike. Grafisch is Street Fighter III nog steeds een pareltje en technisch is het de lastigste titel in de serie door de introductie van het ‘parry systeem’. Tot op heden is Street Fighter III: Third Strike nog steeds een terecht vast onderdeel in toernooien.

De vraag bij een dergelijke verzameling is natuurlijk of je alle games gaat spelen en het antwoord daarop is hoogstwaarschijnlijk nee. Sommige games zijn leuk, omdat ze inzicht geven op de geschiedenis van de serie, maar er is slechts een handvol games in deze collectie die ook nu nog echt de moeite waard zijn om te spelen. En laat dat nou net die games zijn die als beste worden bestempeld of de games die nog vaak terugkomen op toernooien. En beter nog; je kan ze zelfs online spelen.

Here comes a new challenger!

Niet alle games zijn online speelbaar, maar de titels die je kan spelen zijn geweldig en worden beschouwd als de beste Street Fighter games vanwege hun uitgebalanceerde karakter. Street Fighter II: Hyper Fighting, Super Street Fighter II Turbo, Street Fighter Alpha 3 en Street Fighter III: Third Strike zijn volledig online speelbaar. Je kan meteen in de Versus modus duiken om op zoek te gaan naar tegenstanders, maar je kan ook gewoon een arcade sessie opstarten en wachten op een uitdager. Dichter bij het ouderwetse arcade gevoel kom je niet.

Om je voor te bereiden op de online tegenstanders, bevatten deze vier games een training modus die je nodig zult hebben als je tegenover betere tegenstanders komt te staan, maar daarover later meer. Matchmaking was in mijn ervaring niet altijd lag-free en dat kan kwalijk voor de ervaring zijn als er geen verbetering in komt. Het merendeel van de tijd heb ik echter geen problemen gehad en als de collectie het commercieel goed doet, dan moet het ook geen enkel probleem zijn om tegenstanders te vinden. Bereid je overigens voor op stevige competitie, want er zijn mensen die nooit gestopt zijn met het online spelen van deze games.

Trouw aan de arcade versie

Alle games in de collectie zijn gebaseerd op de oorspronkelijke arcade versies. Omdat updaten van arcade-kasten destijds niet mogelijk was, werden regelmatig revisies uitgebracht die – meestal – iets veranderden in de balans of kleine bugs eruit haalden. Er is begrijpelijk genoeg geen optie om te switchen tussen verschillende variaties van een game, dat zou wellicht iets teveel gevraagd zijn. In sommige gevallen is het ook jammer, omdat de console versies van de games nog beter waren dan de arcade versies (denk bijvoorbeeld aan Street Fighter 3 Alpha MAX), maar ook dit is een begrijpelijke keuze. Omdat het oude games betreft die op CRT schermen (beeldbuizen) gespeeld werden, zijn er een aantal opties toegevoegd om die ervaring na te bootsen op een HD scherm.

Je kan uit drie verschillende resoluties kiezen. De originele versie, zoals oorspronkelijk bedoeld, een ingezoomde variant en een widescreen-optie. Leuk dat deze mogelijkheid er is, maar echte fans kiezen natuurlijk voor de 4:3 ‘pixel perfect’ verhouding. Er zal ook vast iemand op de wereld zijn die de widescreen optie kiest, maar die persoon moet zich toch wel een beetje schamen, want het verminkt de games op een afschuwelijke manier. Tevens kun je het niveau van rasterlijnen selecteren om dat echte gevoel op te roepen dat je achter een kast aan het spelen bent. De games zien er allemaal uit zoals je zou verwachten, met name Street Fighter III: Third Strike blijft een schitterende titel. Er is overigens geen enkele sprake van laadtijden. Wanneer je eenmaal in het menu zit om een game te kiezen, dan gebeurt het opstarten van die game vrijwel direct.

Geweldige extra’s

Een verzameling is niet compleet zonder een paar extra’s. Capcom begrijpt dat gelukkig als geen ander en daarom worden we getrakteerd op fantastische extra’s. De vier online games bevatten zoals reeds aangegeven, allemaal een training modus, alhoewel die redelijk beperkt is. Wil je alle nuances leren kennen, dan zul je online op zoek moeten gaan naar meer informatie. Het parry systeem van Street Fighter III is bijvoorbeeld lastig om onder de knie te krijgen als je het niet snapt. De Museum optie biedt voor iedere game leuke weetjes, uitgebreide character bios voor de gehele cast, frame-data voor special moves (het is overigens jammer dat niet alle moves zijn opgenomen), fantastische concept-art en een mogelijkheid om alle achtergrond tracks te beluisteren. Er is zelfs over kleine details nagedacht. Speel je in 4:3 formaat, dan kun je bijvoorbeeld de oorspronkelijke ‘bezels’ (de randen met game-art om de oude beeldbuismonitors van de arcade kast) tonen. Dit soort details maken deze verzameling onmisbaar voor Street Fighter fans.

Capcom levert een dijk van een verzameling af waar de liefde voor de Street Fighter franchise vanaf spat. De collectie bevat maar liefst 12 games, waarvan de 4 beste games online speelbaar zijn, inclusief een ietwat beperkte training modus. De andere games zijn leuk voor de verzameling, maar hebben waarschijnlijk meer waarde als nostalgische toevoeging. De emulatie is gebaseerd op de originele arcade versies en ligt uitermate dicht bij het origineel - misschien zelfs wel perfect. De extra's zijn in één woord fantastisch te noemen. Leuke feitjes, uitgebreide character informatie, nooit getoonde concept-art en een muziekspeler ronden deze verzameling af tot een must-have titel als je van Street Fighter houdt of van vechtgames in het algemeen. Een dikke vette aanrader.

• 30 jaar Street Fighter in één verzameling
  • De beste games hebben online optie
  • Fantastische extra's