Review: Yoku’s Island Express – Een omschrijving van een nieuwe game kan ervoor zorgen dat er direct interesse wordt gewekt bij de consument. Speel als een god die probeert te ontsnappen aan zijn verleden? Sign me up! Beleef avonturen in een wereld waar mechanische dinosauriërs de dienst uitmaken? Yes, please! Als je daar de omschrijving van Yoku’s Island Express tegenover stelt, wordt je echter niet echt getriggerd. In dit spel speel je namelijk een kever die de post moet rondbrengen. Om gamers geïnteresseerd te krijgen voor deze titel is de omschrijving niet genoeg, dus is het zaak om met de gameplay indruk te maken. Is dit ontwikkelaar Villa Gorilla wel gelukt?

Een ronde zak

Zoals je al hebt kunnen lezen, speel je in Yoku’s Island Express een kever die postbode is. Om de post mee te kunnen nemen, heb je natuurlijk een goede tas nodig om het te vervoeren. Een kever is alleen niet zo groot, dus maakt Yoku gebruik van een bal, die groter is dan hijzelf, maar die hij gemakkelijk kan rollen. Deze is met een sterk stuk touw aan hem vastgemaakt, zodat hij deze nooit kan verliezen. Deze bijzondere posttas is niet alleen een ideale oplossing voor Yoku om brieven mee te vervoeren, het is ook een prima middel om zich een weg te banen door de verschillende omgevingen. Het eiland waar de kever op terecht is gekomen bevat namelijk verschillende obstakels waar de posttas uitkomst biedt.

Oud met wat nieuws

Villa Gorilla weet eigenlijk direct pluspunten te scoren, want de ontwikkelaar gooit qua originaliteit hoge ogen. De studio weet namelijk iets nieuws toe te voegen aan het aloude platform-genre: flipperen. Tijdens het avontuur zie je in de omgeving vele bumpers en shooters waarmee je je bal kunt wegschieten. Aangezien deze vastzit aan de kever, gaat Yoku automatisch mee. Deze toevoeging biedt een unieke ervaring, die ook nog eens heel erg leuk is. De mix van beide genres voelt tevens heel natuurlijk aan en vloeit ook goed in elkaar over. Soms kan een combinatie van genres ervoor zorgen dat een game lijkt te bestaan uit twee aparte gedeeltes, maar dat is bij Yoku’s Island Express absoluut niet het geval. Het voelt echt als één geheel en dat is erg prettig.

Wat ook heel fijn is, is dat er gekozen is voor een open wereld. Je kan dus gaan en staan waar je maar wilt. Nu heb je op een aantal momenten wel objecten of upgrades nodig om verder te komen, maar in welke volgorde je deze bemachtigt kan je zelf bepalen. Nu is de map zelf niet supergroot, maar dat kan je ook niet verwachten van een game van nog geen twintig euro. De wereld is echter groot genoeg voor het geld dat je voor de game hebt neergelegd. Tevens zal je regelmatig moeten backtracken, doordat je bijvoorbeeld een opdracht moet vervullen voor iemand. Je komt namelijk verschillende personages tegen waar je een praatje mee kunt maken en sommigen kunnen je helpen in je avontuur. Alleen vragen ze daar vaak wel een wederdienst voor.

Niet bijzonder, toch erg leuk

Nu stellen de opdrachten die je moet doen in principe niet heel veel voor, maar door de combinatie van genres is het toch leuker dan je zou verwachten. Het van punt A naar B komen is vaak al een hele toffe belevenis. Je loopt wat met je bal, schiet deze met een shooter omhoog om bij een bumper te komen, die je weer verplaatst naar een nieuw gedeelte, om vervolgens in een achtbaanachtig parkoers terecht te komen. Het is heel erg leuk om te doen en het maakt het backtracken dan ook leuker dan het is. Zelfs gamers die een bloedhekel hebben aan deze mechaniek zullen dat nu minder negatief ervaren.

Lekker flipperen!

Er zijn ook gedeeltes op de map die puur op het flipperkast-principe gericht zijn. Dit zijn omgevingen die er ook uitzien als een flipperkast, inclusief de flippers. Hier moet je Yoku bijvoorbeeld in bepaalde gangen proberen te schieten of objecten stukmaken om zo verder te kunnen komen. Tevens kun je in deze gedeeltes soms bazen tegenkomen. Dit zorgt voor wat variatie in de gameplay en ook deze gebieden zijn heel erg leuk om te spelen. Alleen is het jammer dat de flipperkastgedeeltes niet verder worden uitgebreid tijdens het avontuur. Nu blijft het er vaak bij dat de actie zich op één scherm blijft afspelen en je kunt vrij gemakkelijk de bal plaatsen waar je wilt. Als dit gaandeweg steeds iets uitgebreider en complexer zou worden, dan had dit het spel zeker goed gedaan.

Het klopt niet

Wat ook voor verbetering vatbaar is, is dat de physics niet altijd kloppen tijdens het flipperkastgedeelte. Je maakt alleen hier gebruik van flippers en daar wil het wel eens mis gaan. Door de bal langzaam van een flipper af te laten rollen en die dan op een bepaald punt weg te schieten, kun je de bal een beetje gericht plaatsen. Alleen wil het af en toe gebeuren dat hier de bal een kant opgaat, die niet past bij het moment waarop je deze schiet. Nu gaat het negen van de tien keer gewoon goed, maar daardoor vallen de momenten waarbij de physics niet kloppen juist heel erg op.

Niets te klagen

Wat ook direct in het oog springt, maar wel een positieve invloed heeft, is de grafische stijl van de game. Het lijkt er op of alles is geschilderd en dat geeft het spel een mooi uiterlijk. Dit wordt ook nog eens ondersteunt door vrolijke deuntjes. Ook over de inhoud van Yoku’s Island Express valt niet te klagen. Buiten het hoofdverhaal zijn er ook nog zij-missies die je kunt doen en er zijn collectibles te vinden. Tevens zijn er nog een aantal geheime kamers aanwezig, waar je aan een aantal voorwaarden moet voldoen om deze te betreden. Er is dus vrij veel content aanwezig voor een spel waarvoor je niet al te diep in je buidel hoeft te tasten.

Yoku’s Island Express is niet alleen een originele game, maar is ook nog eens heel erg leuk om te spelen. De mix van platformen met flipperen voelt heel natuurlijk aan en is ook nog eens heel tof. Er is ook aardig wat te doen in de game, want buiten het hoofdverhaal zijn er nog zij-missies, geheime kamers en collectibles te vinden. De gameplay wordt tevens gecomplimenteerd door het audiovisuele gedeelte. Je krijgt dus flink waar voor je geld. Het is alleen jammer dat de flipperkast-gedeeltes vrij vlak blijven qua complexiteit en dat de physics hier af en toe niet kloppen. Toch is er genoeg over om vrolijk van te worden, dus ben je op zoek naar een originele en leuke platformer, dan mag je Yoku’s Island Express niet aan je voorbij laten gaan.

• Mix van platform- en flipperkast-gameplay past perfect bij elkaar
  • Mooie grafische stijl
  • Er is aardig wat content aanwezig