Special: Dark Souls Remastered – Met Demon’s Souls zette From Software in 2009 de eerste stap richting het succes dat de Dark Souls franchise nu kent. In deze actievolle RPG werden spelers plots herinnerd aan hoe moeilijk games kunnen zijn en het welbekende ‘You Died’ scherm werd geïntroduceerd. Twee jaar later kwam de spirituele opvolger Dark Souls uit, die ons naar het koninkrijk van Lordran bracht. Dark Souls kreeg niet onverdiend ontzettend goede kritieken en nu is de game terug. Dark Souls Remastered is recent verschenen voor de PlayStation 4 en die game laat ons het mooie avontuur uit 2011 opnieuw beleven. Is de game weer het kopen waard? Dat lees je in deze special.

Welkom terug, ChosenUndead

Het leven ziet er allesbehalve rooskleurig uit wanneer je de game opstart. Je ontwaakt in de verwoeste gevangenis genaamd Undead Asylum met de celdeur op slot. Plots schopt een onbekende ridder van bovenaf een lijk naar beneden en deze ridder verdwijnt weer net zo snel. Het lijk bevat de sleutel van de gesloten deur en zonder twijfel ga je natuurlijk direct naar buiten. Dankzij verschillende teksten op de grond raak je bekend met de besturing van de game en denk je de wereld aan te kunnen. De eerste uitdaging wacht echter sneller dan je denkt en voor je het weet leg je het loodje als je niet uitkijkt. Na een paar pogingen kom je heelhuids buiten de gevangenis en dan pakt een enorme zwarte raaf je op en die brengt je naar het koninkrijk Lordran. Het licht in de wereld begint te vervagen en alleen jij kan het doven voorkomen. Welkom, Chosen Undead, in het voorheen zo prachtige koninkrijk van Lordran.

Hoe het complete verhaal van Dark Souls in elkaar steekt, gaan we natuurlijk niet verklappen en mag je zelf ontdekken. Maar het verhaal in Dark Souls wordt via dialogen en door middel van details in de omgevingen aan je verteld. Dat is net wat anders dan gebruikelijk, maar als je goed luistert en veel rondkijkt, zul je beetje bij beetje steeds meer meekrijgen van de lore. De personages in de wereld vertellen bijvoorbeeld allerlei verhalen over Lordran en dat zorgt voor het enige beetje levendigheid in de wereld. Samen met de oorspronkelijke game, krijg je bij deze uitgave ook de Artorias of the Abyss uitbreiding en zo is het pakket compleet. Deze editie bevat dus geen nieuwe content, maar voelt wel als nieuw aan en dat dankzij een aantal fijne verbeteringen.

60 fps is een enorme verademing

Hoe fantastisch Dark Souls destijds ook was, de game had echter een vrij groot probleem met de framerate. Het origineel draaide op 30 frames per seconde, maar dit was regelmatig erg onstabiel. Het bekendste voorbeeld hiervan is het gebied Blighttown. Dit gebied bestaat uit een donker moeras vol allerlei gevaarlijke insecten en steile, smalle bruggen en stellages. Wanneer je het moeras aanschouwde, schoot de framerate werkelijk alle kanten op. Het lopen over de dodelijke smalle paden van Blighttown was haast onmogelijk door de slechte framerate en gooi daar dan nog eens een groep gevaarlijke vijanden tegenaan en je bent geneigd je controller tegen de muur te gooien.

Dit probleem is in Dark Souls Remastered nu opgelost. Deze nieuwe uitgave draait op zowel de PlayStation 4 als de PlayStation 4 Pro op een stabiele 60 frames per seconde. Niet langer heb je last van stotterende beelden tijdens intense gevechten. Deze kleine – maar zeker noodzakelijke – verbetering zorgt er direct voor dat je ook meer van de gameplay gaat genieten. Door de verbeterde framerate voelen de gevechten ook intenser en meer bevredigend aan. Je gaat immers niet langer dood doordat de game de framerate niet op orde heeft. Daarnaast is de resolutie ook wat opgeschaald. De normale PS4 biedt 1080p en de PS4 Pro biedt native 1080p, dat geschaald wordt naar 4K.

Vernieuwde grafische details

Op grafisch vlak doet Dark Souls Remastered niet echt hele schokkende dingen. Voor zijn tijd was Dark Souls een indrukwekkende game en anno 2018 ziet het er prima uit. Natuurlijk merk je dat het origineel al wat rimpels begint te vertonen, maar dat maakt voor de gameplay verder niet zoveel uit. Overigens zijn de gezichten van de personages wel wat simplistisch, dus daar had wat meer aandacht naar uit mogen gaan. Het is vooral een gebrek aan details dat opvalt, maar dat is ergens ook wel weer te begrijpen, het origineel stamt immers uit 2011. De belichting biedt het grootste verschil, en meteen ook de grootste verbetering.

Als we kijken naar een gebied als Darkroot Garden, dan zie je dit verschil erg goed. Darkroot Garden is een duister en sinister uitziend bos dat in het origineel een donker blauwgroene kleur kende. Doordat alles duister was en teveel op elkaar leek, zag je door de bomen het bos niet meer. Alles leek als het ware één grote waas. Met de betere belichting ziet alles er veel helderder en duidelijker uit, zodat je kan zien waar je naartoe gaat. Het vuur dat zich om de bonfires heen krult ziet er veel realistischer uit. Hetzelfde kan gezegd worden over de vlammen in de vuurkorven, fakkels en lantaarns, mede dankzij de toegevoegde rook- en bloomeffecten. Kortom, de verbeterde belichting zorgt ervoor dat de prachtige wereld van Dark Souls veel meer tot leven komt. Je zou haast van ‘Praise the Light’ kunnen spreken!

Kleine aanpassingen, groot genot

Op technisch en visueel vlak heeft From Software prima werk geleverd. Ook op het gebied van gameplay zijn er een paar veranderingen doorgevoerd. Zo kan je nu je eigen HUD groter of kleiner maken, wat bijvoorbeeld erg handig is als je je stoort aan de te grote iconen. Het veranderen van Covenants is nu – eindelijk – mogelijk bij de bonfires. Je hoeft dus niet langer helemaal naar de andere kant van Lordran te gaan om van Covenant te wisselen. Een wat ons betreft erg fijne aanpassing. Verder is de resolutie van een hoop textures, alsook de tekst, flink opgeschroefd, waardoor het allemaal veel duidelijker is geworden.

Ook op online vlak zijn er een aantal zaken aangepast. In het origineel was het soms wat lastig om samen met je vrienden te spelen of andere werelden binnen te vallen. Dark Souls Remastered maakt gebruik van hetzelfde wachtwoordsysteem als Dark Souls III en hierdoor kan je elkaar gemakkelijker vinden. Niet langer hoef je enorm lang op elkaar te wachten in de hoop dat je elkaar überhaupt vindt. Is je vriend van een hoger level dan jij? Geen probleem. De game zorgt er nu voor dat je automatisch uitgebalanceerd wordt naar een eerlijk level, zodat je niet te overpowered bent.Het aantal spelers tegelijkertijd is tevens verhoogd naar een maximum van zes spelers. Laat het backstab festijn dus maar beginnen!

Conclusie:

Of we een nieuw Dark Souls deel gaan krijgen, is voor niemand duidelijk. In de tussentijd vult Dark Souls Remastered dat vacuüm op een prima wijze. De ervaring en het gevoel van het origineel blijven behouden in deze nieuwe uitgave en komen nu nog beter tot hun recht door de verbeteringen. Met een stabiele framerate van 60 frames per seconde kan je eindelijk zonder ergernissen gebieden als Blighttown doorkruisen. Visueel merk je dat de basis wat verouderd is, maar de veel betere belichting zorgt ervoor dat het er toch enigszins fris uitziet. De mogelijkheid om je HUD aan te passen is een leuke toevoeging en de overige verbeteringen zorgen ervoor dat je de wereld van Dark Souls alleen maar meer gaat waarderen. Nieuwkomer of diehard fan? In beide gevallen is Dark Souls Remastered de moeite waard om aan te schaffen.