Gespeeld: Team Sonic Racing – Op uitnodiging van SEGA zijn we onlangs afgereisd naar Londen om de gloednieuwe racegame, Team Sonic Racing, uit te proberen. De titel verraadt het al een beetje: deze game is een racer gebaseerd op de Sonic The Hedgehog serie. De ontwikkelaar achter Sonic & SEGA All-Stars Racing en Sonic & All-Stars Racing Transformed, Sumo Digital, is ook deze keer weer de ontwikkelaar van dienst en wij konden met de bekende blauwe egel de virtuele racebaan op.

Start uw motoren

Na een korte presentatie van de game en het zien van de teaser trailer, mochten we zelf aan de slag met de game. Voor onze speelsessie was alvast de demo klaargezet die later deze maand ook op de E3 speelbaar zal zijn voor het aanwezige publiek. Wat bij het opstarten gelijk opviel, waren de felle, vrolijke kleuren en hoe gebruiksvriendelijk de user interface van de game is. Sumo Digital heeft de presentatie simpel gehouden… en dat werkt.

Sonic Heroes… on wheels

Voor elke race is het zaak dat je een personage selecteert en voor deze nieuwe Sonic racegame heeft Sumo Digital wat nieuws in petto. Elk personage behoort namelijk tot een specifiek team. Voor de speelsessie bestond Team Sonic uit de leden: Sonic, Tails en Knuckles. Team Dark, onze tegenstander, bestond uit Shadow, Rouge the Bat en de robot E-123 Omega. Team Sonic Racing kent, in tegenstelling tot de All-Stars delen, dus een teamopzet en hierbij geldt dat elk lid van een team een andere rol heeft in het geheel.

Elk team bestaat namelijk uit een Speed, Technical en Power personage. Sonic en Shadow behoren tot de Speed-categorie, Tails en Rouge tot de Technical-categorie en tot slot Knuckles en Omega tot de Power-categorie. Wat dit inhoudt, is het volgende: het Speed-personage is de snelste van het team. Het Technical-personage is het beste in het bochtenwerk. Het Power-personage is dan weer de traagste, maar de sterkste en daarom niet zo snel uit de weg te duwen tijdens een race.

Sonic en Shadow zijn dus het snelste van het veld, maar zijn weer moeilijk te controleren in de bochten. Hierdoor ben je geneigd om minder snel te gaan, zodat je niet uit de bocht of van de baan vliegt. Tails en Rouge zijn het beste gebalanceerd en de meest geschikte personages om de gameplay te leren kennen. Het gebrek aan snelheid en kracht maken ze meer dan goed in de bochten en met het driften. Knuckles en Omega zijn dan niet de snelste, maar blinken wel weer uit doordat ze iedereen in een race opzij kunnen duwen en het snelst herstellen van een aanval. Alle drie de categorieën verschillen tijdens een race wezenlijk van elkaar, wat voor de variatie in de gameplay zorgt.

Wisps zijn weer van de partij

In dit deel zijn er ook weer Wisps te vinden. Van de twaalf verschillende Wisps die er in de uiteindelijke game zullen zitten, waren er acht voor ons in de demo beschikbaar. Elke Wisp is een aanvallend- of boost-item. Zo kunnen de Wisps niet alleen raketten of een bom bevatten, maar ook een speed-boost die je net dat beetje extra geeft. Het leuke aan deze Wisps is dat je ze ook kan delen met je teamgenoten. Zo kan je als je op de eerste plaats ligt je speed-boost Wisp delen met één van je teamgenoten die achter je rijdt. Of als je achterligt, dan kan je raketten van je teamgenoot krijgen, waarmee je je tegenstander snel kan uitschakelen om zo een plaatsje te winnen. Een leuk, maar ook tactisch element, aangezien races hierdoor erg onvoorspelbaar worden

Het wiel opnieuw uitvinden?

Onze race speelde zich af op een track gebaseerd op de vele groene bosrijke eerste levels van de Sonic-games van vroeger. De speelbare track was vrij simpel van opzet, met af en toe wat shortcuts, een looping en een grote jump. Het was een leuke track en hier merkten we ook dat de omgeving van invloed is op de gameplay, want tijdens een race heb je verschillende mogelijkheden om aan extra snelheid te komen. Zo zijn er natuurlijk ‘standaard’ boost-pijlen, net als stuntmogelijkheden tijdens een jump of driften, maar je kan ook gaan voor de zogeheten ‘slingshot-boost’.

Voor de slingshot-boost rijd je een paar seconden in het zichtbare spoor van je teamgenoot, waarna je een snelheidboost krijgt en je er voorbij kan racen. Dit houdt in dat als je als team goed samenwerkt en de slingshot-boost optimaal gebruikt, je elkaar steeds aan snelheid kan helpen en de winst kan binnenslepen. Bij alles wat je in het spel doet – stunts, driften of een Wisp gebruiken – zal de Team Ultimate-meter zich ondertussen vullen. Is deze eenmaal vol, dan kan je het activeren waardoor je gehele team ook nog eens een snelheidsboost krijgt.

Uniek puntensysteem stimuleert samenwerking

Hetgeen we speelden was allemaal weinig uitdagend, waardoor we tijdens de speelsessie bijna altijd met gemak eerste werden. Nu is het goed mogelijk dat de uiteindelijke versie van het spel verschillende moeilijkheidsgraden zal bevatten, maar als je niet op de eerste plek eindigt, dan is dat alsnog geen ramp. Als jij en je team op een gunstigere plek eindigen ten opzichte van de rest, kan je samen met je team alsnog een race winnen. In Team Sonic Racing is het namelijk zo dat de punten die je als team behaald, aan het einde van een race bij elkaar worden opgeteld tot één resultaat. Zo kan het dus zijn dat als je met je team tweede, derde en vierde wordt, je alsnog de race wint op basis van het totale puntenaantal. Iets wat teamwork dus des te meer stimuleert, want je hebt elkaars goede posities nodig voor een goed resultaat.

Samenwerken doe je niet alleen

Opvallend is overigens wel dat het spel heel erg draait om het team aspect. Offline zullen je teamgenoten bestuurd worden door de AI en zij kunnen je dan gemakkelijk bijhouden door middel van de slingshot-boost. Lukt dat niet, dan kunnen ze te ver achterblijven en daardoor niet gunstig genoeg finishen voor het totaalaantal punten, daar waar dat niet helemaal in jouw eigen macht ligt. Het is dus voor te stellen dat je iets teveel afhankelijk bent van de AI, dus het is even de vraag hoe dat in de uiteindelijke versie gaat uitpakken. Het is in dat opzicht ook goed voor te stellen dat Team Sonic Racing een game wordt die het meer moet hebben van een coöp, of dat nou lokaal of online is, aangezien je dan immers meer controle en coördinatie op het team kan uitoefenen.

Lokaal is het vanzelfsprekend dat je efficiënt moet samenwerken, waarbij je goed moet nadenken over hoe je de rollen in een team verdeeld. Iemand die bijvoorbeeld goed is in racegames, kan het beste het Speed-personage op zich nemen om iedereen op sleeptouw te nemen. Het Power personage is dan weer handig om tegenstanders te blokkeren, omdat die meer kan hebben en zo stel je een dreamteam samen. Met deze opzet is het goed denkbaar dat het online uitmondt in spannende, ietwat chaotische races waarbij samenwerken met je teamgenoten de sleutel tot succes is.

Voorlopige conclusie

Team Sonic Racing zal niet veel lijken op haar voorgangers, maar dat was ook niet de bedoeling van de ontwikkelaar. Team Sonic Racing draait voornamelijk om teamwork en dat was zeer goed te merken. De verschillende team-aspecten gecombineerd met het solide Wisps-systeem, zorgen voor een leuke racegame die ook perfect als partygame kan dienen. Het spel dient echter nog wel iets beter gebalanceerd te worden qua moeilijkheidsgraad en AI-teamgenoten die met je samenwerken. Gelukkig staat het spel gepland voor de winter van dit jaar, dus Sumo Digital heeft nog genoeg tijd om de puntjes op de I te zetten.