Gespeeld: V-Rally 4 – In 2002 verscheen V-Rally 3 voor de PlayStation 2 en sindsdien hebben we niets meer van de franchise vernomen. De verrassing was dan ook groot toen V-Rally 4 werd aangekondigd eerder dit jaar. De Franse ontwikkelaar Kylotonn Racing Games is de ontwikkelaar van dienst en die hebben met de WRC-games in de afgelopen jaren de nodige ervaring opgebouwd. Dit jaar vooralsnog geen nieuwe WRC-game, maar wel een nieuwe rally game die meer biedt dan alleen rally rijden. Wij konden er even mee aan de slag en ontdekten een hoop variatie.

Als een rookie aan de slag

De hoofdmoot van V-Rally 4 is een carrière modus en hierin volgt de ontwikkelaar enigszins het traditionele model. Je bent een rookie en start onderaan de ladder met als ultieme droom om kampioen te worden. Kampioen worden in één discipline is natuurlijk een prachtige bekroning op je werk, maar als virtuele succescoureur ligt er meer binnen het grijpen. Tijdens je carrière zal je te maken krijgen met meer dan alleen rally rijden, de game beschikt namelijk ook nog over andere disciplines. Deze zijn: Hillclimb, V-Rally Cross, Buggy en Extreme-Khana. Deze disciplines zorgen voor meer afwisseling en tevens brengt het volop uitdaging met zich mee.

Je bent straks vrij om te kiezen aan welke races of kampioenschappen je mee doet, maar het einddoel is wel om kampioen te worden in elke discipline. Om dat te bereiken zal je geld moeten verdienen en dat geld kun je verkrijgen door succesvol te zijn in het racen. Daarmee alleen red je het niet, want wat de ontwikkelaar als extra element heeft toegevoegd aan de game is een stukje management. Je zult je gehele carrière kunnen vormgeven op de manier zoals je dat zelf wilt, maar daar heb je wel personeel voor nodig. Je auto upgraden voor de aankomende rally race? Zorg dat je een engineer hebt. Is je buggy kapot? Een monteur is wel zo handig voor de reparaties.

Je kunt al je verdiende centen spenderen aan nieuwe auto’s, maar vroeg of laat zul je jezelf tegenkomen omdat je niet meer met de rest mee kant. V-Rally 4 draait natuurlijk om racen, dus een hardcore raceteam simulator zal het niet worden. Desalniettemin speelt het een belangrijke rol in hoe je carrière zich zal ontwikkelen. Bovendien zijn ook de medewerkers inwisselbaar, want als je niet tevreden bent over wat een bepaalde individu doet of levert, dan kan je nieuw personeel aannemen om bepaalde aspecten te bevorderen voor een beter resultaat. Ook komt hier nog specifiek discipline personeel bij om de hoek kijken. Hillclimb is immers totaal anders dan V-Rally Cross, dus ook daarin valt nog het één en ander te managen.

Realistisch, maar niet té

Je zal in de carrière modus van V-Rally 4 geconfronteerd worden met een hoop randzaken, maar je zult wel altijd vrij zijn in de keuzes die je maakt. Je geeft je eigen succes vorm op de manier zoals je dat zelf wilt en ook de rally ervaring zal aanpasbaar zijn. Voorafgaand aan een race kun je tijdens het laden allerlei zaken van je auto afstellen en aanpassen, dus voor de fanaten zit er zeker een stukje diepgang in. Dat is echter geen verplichting, want als je er geen kaas van gegeten hebt, kun je ook gelijk in een race duiken en alle secundaire opties ongemoeid laten. Het is maar net wat je zelf wilt. Of dat ook voor de schade geldt is nog even afwachten, aangezien de speelbare demo enkel beschikte over visuele schade.

Mechanische schade zal overigens wel in de uiteindelijke game zitten, wat natuurlijk logisch is met een team om je heen die je immers in dat soort zaken bij moet staan. Hoe diep dat gaat en wat voor effect dat op het rijgedrag van de auto’s heeft, is nog niet helemaal duidelijk. Desalniettemin verwachten we dat het een beetje in lijn ligt met de WRC-games, die door dezelfde ontwikkelaar zijn gemaakt. Dat is ook een goede indicatie gebleken voor het daadwerkelijke rijden, want het voelt in een bepaalde mate wat arcade aan. Daarmee is V-Rally 4 dus absoluut geen hardcore rally simulator, maar ook weer niet té arcade, zoals Gravel dat bijvoorbeeld was. Het zit er een beetje tussenin en dat is een prima keuze, hiermee heeft de game potentie om een groot publiek aan te spreken.

Vermakelijke racer

We hebben in elke discipline een race kunnen rijden en op basis daarvan werd al snel duidelijk dat de disciplines echt fors van elkaar verschillen. Het rijgedrag van de auto’s, de physics, het tempo, de omgevingen, alles voelt telkens anders aan. Dat komt het beoogde – in bepaalde mate – realisme ten goede, ook biedt het een leuke uitdaging en natuurlijk afwisseling. Die uitdaging was in de demo nog aan de forse kant, omdat nog niet alles op orde was. Het hinderlijke penalty systeem uit de WRC-games keert ook in deze titel terug en het is nog steeds zo irritant als maar kan. Afgezien van dat was het ook totaal ongebalanceerd, zo leverde de afgrond inrijden 1 seconde straf op en tegen een auto met wat mensen naast de baan aanrijden 10 seconden straf.

Het betrof een vroege versie, dus dat is uiteraard een kwestie van tweaken. Toch hopen we dat Kylotonn afziet van het penalty systeem, want het komt het speelplezier niet ten goede. Of het moet zeer nauwkeurig uitgewerkt zijn, maar dat zullen we pas in september kunnen ontdekken. Buiten dat punt van kritiek is het racen op zich uitdagend, maar vooral erg leuk. De vele diverse omgevingen doen de game goed en zeker bij de eerste keer spelen is het keer op keer een verrassing. De game beschikt over 16 locaties wereldwijd en die bieden allen meerdere tracks aan waarop je met de verschillende disciplines terecht kan. De ene track zag er wat mooier uit dan de ander, maar over het algemeen zit het met de variatie en visuele aankleding wel goed.

Het besturen van de verschillende voertuigen was even wennen, zeker door de verschillende disciplines, maar dat zal geen probleem mogen zijn zodra de game uitkomt. De ontwikkelaar heeft de besturing van de WRC-games door de jaren heen veel subtieler en beter gemaakt en in die zin voelt V-Rally heel erg herkenbaar aan. De kennis en kunde heeft men overduidelijk als basis genomen voor deze game en dat is wat ons betreft prima. Het enige wat wel echt andere koek was, was Extreme-Khana, waarin je vooral veel moet driften en over een bizar parcours heen racet. De auto zwabberde over de weg en was nauwelijks onder controle te houden, dus daar mag nog wat aandacht naar uitgaan. Afgezien van dat is het in potentie een erg leuk onderdeel, aangezien het echt heel anders is dan de rest.

Voorlopige conclusie

V-Rally 4 is een game die bol staat van de variatie en dat lijkt de game erg goed te doen. De verschillende disciplines waarin genoeg keuze is wat betreft auto’s, lijkt een perfect remedie tegen verveling te zijn. De gevarieerde omgevingen laten je alle uithoeken van de wereld bezoeken en die zien er visueel vooralsnog netjes uit. V-Rally 4 lijkt in dat opzicht een vermakelijke rally game te worden die niet gebonden is aan officiële (kampioenschap) licenties, waardoor de ontwikkelaar er alles mee kan doen wat ze willen. Dat brengt meer variatie, creativiteit en wellicht ook plezier. Hetgeen we speelden was zeker nog niet af, maar zorgt er wel voor dat we de game in de gaten blijven houden. In augustus spelen we vast en zeker een meer complete versie en in september duiken we na 16 jaar eindelijk weer in een nieuwe V-Rally.