Gespeeld: Warhammer: Chaosbane – In het Warhammer universum zijn door de jaren heen een hoop verschillende games verschenen. Games Workshop is ook niet de moeilijkste en deelt de licentie bij bosjes tegelijk uit. Liefhebbers van het universum hebben dus een rijke keuze aan verschillende games die ze kunnen spelen en dat wordt nog steeds regelmatig verder uitgebreid. Zo verschijnt begin juli de tactische game Warhammer 40.000: Inquisitor – Martyr en volgend jaar komt Warhammer: Chaosbane uit. Die laatste laat dus wat langer op zich wachten, maar we konden er op een recent evenement al wel even mee aan de slag.

Een uniek verhaal in het universum

Voor Warhammer: Chaosbane heeft Eko Software één van de schrijvers die actief is in het universum aangetrokken. Deze persoon is verantwoordelijk voor het opstellen van het verhaal waar de gameplay op is gericht. Details over het verhaal moeten we je schuldig blijven, want daar kon de ontwikkelaar nog niets over kwijt. Wel weten we dat de game zich afspeelt in de Oude Wereld en dat je verschillende locaties aan zal doen, zoals de vervloekte stad Praag of Nuln. Ondanks het verdere gebrek aan details speelt het verhaal in deze game een belangrijke rol.

Het is misschien wat ondergeschikt aan de gameplay, die de primaire focus heeft, maar desalniettemin wil de ontwikkelaar de spelers een boeiend verhaal voorschotelen. Het totale avontuur zal tussen 8 en 10 uur duren, maar daarmee is het niet gelijk klaar. In de basis bestaat de game uit vier hoofdstukken, maar de ontwikkelaar denkt al na om een vijfde hoofdstuk na de release toe te voegen. In de tussentijd moet het avontuur genoeg plezier bieden, dat aangevuld wordt met de mogelijkheid om de bazen die je eerder bent tegengekomen opnieuw op te roepen voor een los gevecht.

Het is in die zin endgame content en het leuke hiervan is dat elke baas verschillende fases kent. Je kunt zo’n baas uiteraard in je eentje te lijf gaan, maar de focus ligt eigenlijk op coöp in deze hack ’n slasher. Doordat de game beschikt over vier verschillende classes: mens, high elf, wood elf en dwarf, zijn die fases bij een baas afgestemd op een bepaalde klasse. Dat betekent dus dat je in een gevecht elkaar moet afwisselen om uit te vogelen wat de beste volgorde van individuele aanvallen is. Weet je dit systeem te ontdekken, dan zal het gevecht aanzienlijk sneller verlopen, omdat de capaciteiten van de personages beter benut worden. Versla je op een efficiënte manier een baas? Dan krijg je betere spullen om te craften en dat stelt je weer in staat om het tegen sterkere bazen op te nemen. Dit is in feite oneindig speelbaar en het mag gezien worden als een ‘boss rush’ modus.

Volop aanpassen

Het concept van Warhammer: Chaosbane is in de kern niet heel erg bijzonder. Het is een traditionele hack ’n slash titel die een leuke twist brengt bij de bazen oftewel endgame content, aangezien classes hierin een fundamentele rol spelen. Afgezien van dat doet het heel erg denken aan Diablo en Eko Software stak ook niet onder stoelen of banken dat het goed referentiemateriaal is. Vanzelfsprekend kent Warhammer: Chaosbane wel zijn eigen manier van spelen en uiteraard een identiteit om zich van de andere titels in het genre te onderscheiden. Dat zit hem voornamelijk in het feit dat de mogelijkheden om personages te customizen zeer uitgebreid zijn.

Ieder personage beschikt over een aantal statistieken die je kunt upgraden aan de hand van de loot die je kunt vinden. Dat zijn statistische opties, die je puntsgewijs kan verbeteren. Denk aan stamina, verdediging, aanval en meer. Tegelijkertijd beschikt elk personage ook nog over een uitgebreid skill systeem dat voor ieder type anders is. Dit valt op te delen in drie segmenten. Zo heb je de actieve skills die je direct kunt inzetten in de combat, de passieve skills werken op de achtergrond en bieden statistische voordelen en buiten dat is er nog een God skilltree, die 10 aanvullende algemene skills zal bieden. Per personage zijn er 16 skills en die kennen allen 3 varianten, waardoor het totale aantal boven de 50 ligt, met de God skilltree erbij.

Dat is behoorlijk wat en stelt de spelers in staat om het personage waarmee ze spelen tot in detail aan te passen. Iedereen heeft een eigen speelstijl en deze skills zorgen ervoor dat je die geheel naar eigen inzicht kan ontwikkelen. Bovenop dit alles is er ook nog een speciale skill die je kan inzetten op basis van een meter die volloopt. Hoe meer vijanden je verslaat, hoe sneller de meter zal oplopen. Deze totale meter bestaat uit drie blokken en als er één vol is, dan kan je de speciale skill inzetten. Wacht je tot de andere blokken ook vol zijn, dan zal de aanval veel langduriger zijn. Het is maar net wanneer je het inzetten nodig acht. Hierin ben je volledig vrij.

Vertrouwde gameplay

De gameplay van Warhammer: Chaosbane zelf is zoals eerder al aangegeven erg traditioneel. De game laat zich prima besturen en het is veelal vooral button bashen, totdat je de speciale aanvalsmogelijkheden in wilt zetten. Die zijn niet continu beschikbaar en dus moet je enigszins tactisch nadenken over de inzet. Dat tactische aspect lijkt wat te vervagen als je in coöp speelt, omdat de collectieve aanvalskracht dan voornamelijk hetgeen is wat telt. De game stelt de uitdaging wel zo af, dat wanneer je met meer man speelt, je meer vijanden voor je kiezen krijgt. Toch is het dan vooral button bashen en af en toe je speciale skill inzetten om al het gespuis uit te schakelen.

Dat kan zoals gezegd in je eentje, maar leuker is het om in coöp te doen. De game biedt de mogelijkheid om met vier man samen op de bank te spelen, maar ook kan het opgedeeld worden met bijvoorbeeld twee online spelers. Het is maar net wat je wilt, de game zal je daar geheel vrij in laten. Het kan echter wel een beetje onoverzichtelijk worden, met name omdat het aantal vijanden toeneemt als je met meer man speelt. Wij speelden een moment alleen en een moment in coöp en met slechts twee spelers raakten we al geregeld het overzicht kwijt. Dat valt te wijten aan het feit dat er nog geen indicator was van waar de spelers zich bevinden, maar de ontwikkelaar verzekerde ons dat dat wel aanwezig zal zijn als de game klaar is. Gelukkig maar, anders zou het té onoverzichtelijk zijn en dat komt het speelplezier niet ten goede.

Hack ’n slash voor consoles

Interessant is overigens dat Warhammer: Chaosbane specifiek voor consoles is gemaakt. De ontwikkelaar vertelde ons tijdens de hands-on dat ze vaak games in dit genre zien die voor de pc zijn gemaakt en via een port hun weg naar onder andere de PlayStation 4 vinden. Op zich niet veel mis mee, maar Eko Software wilde dat anders aanpakken, zodat ze niet tegen standaard port problemen aan zouden lopen. Het resultaat is een hack ’n slasher die geheel op consoles is afgestemd en een belangrijk element hierin is het gebruik van de user interface.

Een bekend punt is dat de gameplay in hack ’n slash titels, met name als je samen in coöp speelt, onderbroken wordt als één van de spelers in het menu gaat zitten rommelen om nieuw verkregen loot ofwel te bekijken ofwel gelijk toe te passen. Het pauzeert de game onnodig en dat komt het tempo niet ten goede. Als je alleen speelt, dan krijg je het menu op de gebruikelijk wijze te zien, maar als je met één of meer andere spelers samenspeelt, dan zal hetzelfde menu in een veel kleinere variant getoond worden. Uiteraard met minder details, maar wel met de mogelijkheid om de gewenste aanpassingen door te voeren.

Het menu blijft dan in beeld hangen, maar er is ondertussen wel genoeg overzicht voor de andere speler naast je op de bank. Jouw personage zal ook gewoon met de ander blijven meelopen, zodat je niet aan een inhaalslag hoeft te beginnen als je klaar bent met customizen. Tegelijkertijd heeft de medespeler wel de extra taak om ook jou in de gaten te houden, want je blijft wel altijd kwetsbaar. Desalniettemin is dit een best wel handige oplossing, want de actie kan op deze manier gewoon door blijven gaan en dat komt de gameplay ten goede.

Voorlopige conclusie

Warhammer: Chaosbane staat gepland voor 2019, dus het zal nog even duren voordat deze titel verschijnt. In de 20 minuten dat we de game hebben kunnen spelen voelde de gameplay vooral erg vertrouwd aan. Het spelen met de speciale aanvallen is even wennen, omdat je best wat skills tot je beschikking hebt, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt is geen vijand zijn leven meer zeker. Het spelen in coöp lijkt de game ten goede te komen, omdat gameplaymechanieken hier specifiek op af zijn gestemd, met name bij de bazen. De game gaat echter wel heel erg diep, dus het kan nieuwkomers toch wat afschrikken, daar waar fans zich ongetwijfeld helemaal kunnen verliezen in alle mogelijkheden. Technisch is het zo hier en daar nog wat polijstwerk en ook een speler indicatie is hard nodig, maar buiten dat is Eko Software op weg om ons een leuke titel te bezorgen.