Review: Onrush – Codemasters is al jaren een begrip als het op racegames aankomt. Het gros van hun titels zijn serieuze racers die realisme als boventoon voeren. Zo nu en dan maken ze echter ook een uitstapje naar het arcade genre en de nieuwste creatie in dat opzicht is Onrush. Een arcaderacer die is gemaakt door een deel van het oude Driveclub team, die nu onder de vleugels van Codemasters de vrijheid heeft gekregen om met iets origineels te komen. Dat is gelukt, want Onrush is alles behalve een traditionele racegame, die bijzonder vermakelijk kan zijn.

Vergeet de finishlijn

Onrush doet zich op één punt enorm onderscheiden van alle andere racegames. Waar het normaal gesproken de bedoeling is om als eerste over de finish te komen, is er van een finishlijn in deze game geen sprake. Onrush is een racegame die gefocust is op doelstellingen waar jij en je team aan moeten voldoen. Door deze doelstellingen te volbrengen, zul je een race kunnen winnen en dat gaat er behoorlijk anders aan toe dan gebruikelijk is. Niet langer draait het om je tegenstanders qua snelheid af te troeven en slimme moves te maken om voorop te kunnen rijden, in deze game ligt de nadruk op spektakel, chaos en vooral heel veel plezier.

De game lijkt zo op het eerste gezicht niet heel erg uitgebreid te zijn. Het kent een singleplayer en een multiplayer en dat is het. Vergis je echter niet, want in beide segmenten kan je een hoop speelplezier vinden. De multiplayer bestaat uit losse races, custom races en ranked races – die later toegevoegd zullen worden – de singleplayer bestaat uit een aaneenschakeling van allerlei races die niet snel gaan vervelen. Met deze uitermate traditionele inrichting van een game kan een vertekend beeld ontstaan, maar onder dat oppervlak gaat een zeer uitgebreide game schuil. Onrush is goed voor tientallen uren speelplezier en dat is te danken aan twee aspecten.

Word een superster

De singleplayer is opgedeeld in een aantal kampioenschappen en in deze kampioenschappen kan je losse races, alsook races in een serie afwerken. De primaire doelstelling in vrijwel elke race is simpelweg winnen, maar zo hier en daar tref je ook races waarin meedoen al volstaat om punten te kunnen scoren. Bij elke voltooide race ontvang je punten en naarmate dat aantal oploopt, zal je meer races vrijspelen. Op die manier zul je ook nieuwe kampioenschappen vrijspelen en zo krijg je in de singleplayer steeds meer races tot je beschikking.

In eerste instantie ben je vrij snel door het eerste kampioenschap heen, maar al snel daarna zal blijken dat de daaropvolgende kampioenschappen uitgebreider zijn. Om alles in de singleplayer te doen, laat staan te winnen, ben je snel richting de 10 uur bezig en dat is dan het topje van de ijsberg. Het winnen of meedoen aan races is één manier om punten te verdienen waarmee je nieuwe races vrijspeelt; er is echter nog een secundair element dat voor de herspeelbaarheid zorgt en dat kennen we van Driveclub. In elke race zijn namelijk bepaalde doelstellingen waar je optioneel aan kan voldoen voor extra punten.

Denk aan een aantal backflips maken, een x-aantal vijanden kapot beuken, een bepaalde boost score halen, door een x-aantal poorten heenrijden in Countdown enzovoort. Deze secundaire opdrachten zullen naarmate je vordert in de singleplayer steeds verder toenemen, wat voor meer uitdaging zorgt. In eerste instantie doe je alles in één keer, maar halverwege de singleplayer zal je gaan merken dat je meerdere races nodig hebt om aan alle doelstellingen te voldoen om die gewilde punten binnen te halen. Het is exact dezelfde inrichting als we kennen van Driveclub, maar dat is wat die game enerzijds zo leuk maakte en anderzijds anders dan andere racegames. Het past in Onrush bovendien des te meer, omdat het per definitie een objective based racer is.

De vier basisraces

In de single- en multiplayer tref je vier verschillende soorten races aan. Dat zijn de basisraces met elk aparte doelstellingen die aangevuld worden met de zojuist omschreven secundaire (optionele) doelen. De eerste is Overdrive en tijdens een race is het zaak om zoveel mogelijk te boosten, want dat levert punten op. Je rijdt altijd samen met een groep andere AI gestuurde mederacers die eveneens aan het boosten zijn. Hoe meer je aan het boosten bent, hoe sneller de collectieve meter oploopt en zodra die vol is, scoor je een punt. Dit is dan het beste uit vijf en bij drie keer winnen sleep je de algemene overwinning in de wacht.

De tweede soort is Countdown en hierin is het zaak om door poorten heen te rijden om extra tijd aan de collectieve timer toe te voegen. Hoe vaker jij en je teamgenoten deze poorten missen, hoe sneller de tijd zal aflopen en het team dat als eerste de nul op de timer bereikt, die verliest het potje. Win je twee van de drie keer? Dan is jouw team de winnaar. Verder heb je nog Lockdown en Switch. In Lockdown verschijnt er een zone die voor je uit beweegt en het is de bedoeling om hier met zoveel mogelijk teamleden in te gaan rijden. Vervolgens loopt de tijd af en zodra de timer nul bereikt, scoor je een Lockdown punt. De nuance is echter dat als er van beide teams evenveel voertuigen in de zone rijden, deze neutraal blijft, dus is het dan zaak de tegenstanders eruit te rammen.

Als laatste is er nog Switch en die richt zich vooral op het uitschakelen van tegenstanders. Elke speler kan drie keer wisselen en dat is in teamverband samengevoegd. Het team beschikt dus over een hoop ‘switches’, maar elke keer als je wisselt naar een ander voertuig (doordat je crasht of uitgeschakeld wordt) neemt de meter af. Het doel is simpel, schakel zoveel mogelijk tegenstanders uit om die Switch meter van het team zo snel mogelijk naar nul te brengen om zo de race te kunnen winnen. En daarmee hebben we de vier basisraces toegelicht waaruit Onrush bestaat. Dit tref je afwisselend aan in de singleplayer en in de multiplayer kan je dit via custom matches geheel zelf instellen.

Chaotische actie

Doordat de game tijdens het racen puur op die doelen is ingesteld, voelt deze racer totaal anders aan dan andere arcade racers. Het verandert ook je rijgedrag, want als je achteraan rijdt, maakt dat in dit geval geen moer uit. Het gevolg is ook dat heel veel deelnemers vooral op een kluitje rijden en dat zorgt ervoor dat de races vrijwel constant vol met spanning en actie zitten. Daarbij geldt dat elk van de acht voertuigen over eigen skills beschikt, waardoor ook daar nog wat variatie in zit. Word je uitgeschakeld? Dan heb je in veel races de mogelijkheid om tijdens het wachten tot je weer spawnt van voertuig te wisselen, je bent hier vrijwel altijd geheel vrij in en dat is tevens handig met het oog op de secundaire doelstellingen. Voor die doelstellingen is het ene voertuig beter geschikt dan de ander of sterker nog, de doelstellingen zijn specifiek op een bepaald voertuig afgestemd.

De races zijn doordat het continu chaotisch verloopt keer op keer spannend en het kan zelfs tot de laatste secondes gelijk opgaan. Dat uiteraard online, maar ook offline in de singleplayer, omdat de AI beschikt over kundige stuurmanskunsten. Hierdoor is het altijd onvoorspelbaar. Althans, in het begin win je alles, maar later in de game zul je merken dat het steeds uitdagender wordt, omdat de AI goed weet wat het aan het doen is. Ook telt hier de geluksfactor enigszins mee, want de actie is zo onvoorspelbaar dat de toevallige samenloop van omstandigheden in een race zowel voordelig als nadelig kan uitpakken.

Dat brengt ons wel bij een paar punten van kritiek, want hoewel de kern van de game heel erg leuk is en niet snel zal gaan vervelen, merk je op den duur toch wat zaken op die nadelig zijn. Het racen zelf gaat als een tierelier, maar soms heb je wel heel erg veel moeite om de rest bij te benen. Met name in een race als Lockdown kan het voorkomen dat je soms meerdere rondes nodig hebt om voor de rest uit te komen, laat staan ze in te halen. Zo kan de situatie ontstaan dat je wat moeite hebt om je boostmeter te vullen, omdat er geen enorm grote jumps zijn of omdat additionele voertuigen (puur om te rammen voor boost) plots erg schaars zijn. Hierdoor vult de Rush meter zich niet snel genoeg en daardoor blijf je langdurig achter hangen.

Deze Rush meter is pas na meerdere rondes (en veel boosten vol) en als die eenmaal vol is, dan kom je in een ‘Rush’ terecht en ga je nog sneller met spectaculaire video-effecten tot gevolg. Maar de omschreven situatie kan soms best wat frustratie opleveren, omdat je dan nauwelijks invloed hebt op het eindresultaat van een wedstrijd. Wat ook lastig is, is dat het relatief moeilijk is om tegenstanders echt effectief uit te schakelen. Door de hobbelige omgevingen stuitert iedereen alle kanten op en dat maakt het inschatten van de juiste baan om een tegenstander te rammen erg lastig. Hierdoor kan een potje Switch rustig 10 minuten duren en dat is soms iets teveel van het goede.

Het zijn van die kleine dingen die wat vervelend kunnen zijn, maar een heel groot probleem kunnen we het niet noemen. Er zijn echter ook twee punten die wel echt nadelig zijn. Het is duidelijk te zien aan Onrush dat de Driveclub ontwikkelaars hier achter zitten. Het regen- en sneeuweffect wordt namelijk op identieke wijze in beeld gebracht, namelijk met een stippelwaas pal voor je voertuig terwijl dat verder om je heen niet echt te zien is. Leuk detail, zij het niet dat als je ’s nachts in de sneeuw rijdt, je eigenlijk alleen maar bezig bent om je auto niet te laten crashen. Daarmee schiet de game z’n doel een beetje voorbij, want dat zou juist niet alle aandacht mogen opeisen. Verder is het niet uit kunnen schakelen van de crash/wreckcam vrij irritant, want met een spawntijd van vijf seconden duurt het alleen maar langer, terwijl de race wel gewoon doorgaat. Dat dit niet uitgeschakeld kan worden is een wat vreemde keuze.

Conclusie

Onrush is een spectaculaire en vooral erg vermakelijke racegame die qua singleplayer content een hele hoop te bieden heeft. Deze modus zit bomvol races en zal je dik 10 uur bezig houden, of zelfs langer als je voor de volle 100% gaat wat betreft secundaire opdrachten. De multiplayer is oneindig speelbaar en door de fun van deze racer zal dat niet snel gaan vervelen. Daarbij is de soundtrack heerlijk gevonden, de banen zijn ontzettend gevarieerd en het ziet er visueel netjes uit met leuke grafische effecten. Het niet kunnen uitschakelen van de crash/wreckcam is irritant en racen in de sneeuw in het donker is onnodig frustrerend. Afgezien van dat is Onrush een heerlijke arcade racer die vernieuwend is en vooral een hoop plezier brengt. Op zoek naar iets luchtigs tussen alle serieuze racers? Onrush is absoluut de game waar je voor moet gaan.

Pluspunten

  • Gevarieerde chaotische races
  • Lekkere soundtrack
  • Lange singleplayer
  • Vermakelijke multiplayer
  • Vernieuwend

Minpunten

  • Crash/wreckcam niet uit te schakelen
  • Races in de sneeuw in het donker

8.0