Review: Tennis World Tour – Fans van digitaal tennis hebben het de laatste jaren moeilijk gehad, want er werden geen games uitgegeven rond hun favoriete sport. De laatste grote titel was EA Sports Grand Slam Tennis uit 2012. De eerder genoemde groep mensen was daarom heel erg blij dat Tennis World Tour werd aangekondigd voor de PlayStation 4 en dat de studio achter de game bestond uit mensen die hadden meegewerkt aan Top Spin 4. Deze game kwam in 2011 uit voor onder andere de PlayStation 3 en wist goed te scoren. Er leek dus niets in de weg te staan om van Tennis World Tour een geweldige tenniservaring te maken.

Eerste indruk

Aangezien er een team van veteranen heeft gewerkt aan Tennis World Tour, ga je er toch een beetje vanuit dat de productiewaarde er vanaf zal spatten. De game laat echter al snel zien dat je hier niet op hoeft te rekenen. Als je een wedstrijd speelt zie je al snel dat het grafisch wel aardig is, maar daar is ook gelijk alles mee gezegd. De animaties zijn niet overal even vloeiend, de personages zien er soms wat vreemd uit en het publiek ziet er uit alsof je op de PlayStation 3 speelt. Er is ook geprobeerd om commentaar toe te voegen aan de game, maar meer dan een poging kan je het niet noemen. De gesproken teksten worden niet alleen met vrij weinig emotie opgerakeld, er zijn ook maar heel weinig zinnen beschikbaar. Al bij mijn allereerste wedstrijd kreeg ik bij mijn eerste twee gewonnen punten exact dezelfde zinnen te horen. Het is jammer, maar graphics en geluid zijn natuurlijk niet de belangrijkste punten als het om een tennisgame gaat.

Volledige controle

Om een goede tennisgame neer te zetten is het belangrijk om de speler de volledige controle te geven over de atleet op het scherm. Eventuele fouten die worden gemaakt zijn dan altijd aan de speler te wijten en dat zorgt ervoor dat hij of zij het idee krijgt dat het beter kan. Helaas is dat niet het geval met Tennis World Tour. Op zich speelt het wel aardig, want je hebt verschillende soorten slagen tot je beschikking om je tegenstander op het verkeerde been te zetten. Door de desbetreffende knop ingedrukt te houden, kun je ook nog eens harder slaan en door de analoge stick te gebruiken terwijl je een actieknop ingedrukt houdt, kan je de bal een bepaalde richting op sturen. Het kan echter weleens gebeuren dat het indrukken van de actieknop niet wordt geregistreerd. Als dan de bedoeling was om de bal de andere kant op te slaan als waar je naartoe loopt, dan loopt je personage dus van de bal weg en is het niet langer mogelijk de bal te raken. Daar word je dus niet vrolijk van.

Het is erg jammer dat dit regelmatig gebeurt, want als je een rally speelt waarbij alles wel goed reageert, dan merk je dat er best wel wat plezier te beleven valt. De AI van je tegenstander is redelijk en het goed gebruikmaken van bepaalde shots en het proberen om je tegenstander te slim af te zijn, is leuk en het geeft je veel voldoening als je na een lange rally door een goed getimed schot een punt binnenhaalt. Maar deze ‘high’ wordt negen van de tien keer de volgende beurt weer de grond ingetrapt, doordat er niet goed wordt gereageerd op je commando’s en je weer onbedoeld een verkeerde kant opgaat. Je zal dus af en toe met een smile op je gezicht zitten, maar je zal ook regelmatig je controller door de tv willen gooien, doordat er een punt verloren gaat buiten jouw schuld om.

Drie is één

Waar je ook niet vrolijk van zal worden is het aantal modi, want daar zijn er maar drie van, waar je er uiteindelijk maar één van zult gebruiken: de carrièremodus. Hierin kan je zelf een personage aanmaken en proberen om de nummer één van de wereld te worden. Je kan gaandeweg oplevelen, nieuwe rackets, outfits en dergelijke kopen en trainers aantrekken. Het is allemaal vrij basic gehouden, maar hier zal je je meeste tijd aan spenderen, doordat je hier naar een doel toewerkt. De andere mogelijkheden die je hebt zijn een losse wedstrijd spelen of een modus die je alles uitlegt. Aan een losse wedstrijd heb je helemaal niets, want je kan er niets mee winnen of ontgrendelen. Misschien dat je het één keer speelt om de besturing onder de knie te krijgen, maar dan kan je net zo goed de trainingsmodus kiezen. Maar ook hier geldt weer dat je deze na één keer niet meer zal aanraken.

Halfbakken product

Omdat er op elk vlak wel wat op aan te merken valt en vooral door het matige audiovisuele gedeelte en het karige aantal modi, zou je denken dat het om een budget-titel gaat. Alleen is dat niet het geval. De game wordt voor de volle 60 euro aangeboden, alsof het om een game gaat met een hoge productiewaarde. Het spel heeft echter nog een hele lange weg te gaan om deze prijs te rechtvaardigen. Maar het kan nog erger. Eerder kon je lezen over welke modi de game beschikt, maar er is er eigenlijk nog één: een online modus. Die online modus is tot op het moment van schrijven nog steeds niet beschikbaar, daar waar de game nu al twee weken uit is en de beloofde update met deze modus nooit is gekomen… Met andere woorden: Tennis World Tour is allesbehalve klaar en je krijgt een halfbakken product en dat is vandaag de dag toch wel van de zotte.

Tennis-fans hebben jaren moeten wachten op een nieuwe game over hun favoriete sport, maar worden met Tennis World Tour niet voor hun geduld beloond. Over het algemeen speelt het wel aardig, maar er zijn flink wat punten die voor verbetering vatbaar zijn. Zo heb je niet de volledige controle over je speler, het aantal modi is erg karig en het commentaar is bedroevend slecht. Ook op grafisch niveau weet de game niet veel indruk te maken. Met andere woorden: Tennis World Tour heeft alle kenmerken van een budget-titel, maar wordt voor de volle pond aangeboden. Daar komt ook nog eens bij dat de game simpelweg niet af is, want er kan nog niet online gespeeld worden, terwijl de modus wel zichtbaar is in het menu.

• Carrièremodus brengt aardig wat uurtjes gameplay met zich mee
  • Het tennissen zelf is in principe best aardig…

• …maar je hebt niet de volledige controle over je speler