Review: One Piece: Grand Cruise (PS VR) – One Piece liefhebbers hebben zich niet echt hoeven vervelen de afgelopen jaren. Bandai Namco brengt immers met enige regelmaat een nieuwe game uit. De volgende grote One Piece game is World Seeker en die belooft het over een andere boeg te gooien met een grote open-wereld, veel activiteiten en meer vrijheid dan ooit te voren. We moeten echter nog even op deze titel wachten, maar in de tussentijd is er wel een One Piece VR-game verschenen, One Piece: Grand Cruise. De gewone games zijn altijd prima, maar geldt dat ook voor het eerste uitstapje naar virtual reality?

Zo dichtbij kwamen de helden nog nooit

Eén van de leukste dingen van One Piece: Grand Cruise is dat je alle helden nu echt van heel dichtbij kan zien. Nooit eerder kwamen ze zo goed tot leven, wat natuurlijk te danken valt aan het feit dat je in virtual reality nu eenmaal alles net wat beter kan laten zien. De personages zijn bovendien ingesproken door de stemacteurs die dat ook voor de TV-afleveringen doen, wat het tot een authentieke ervaring maakt. De game plaatst je op het schip van Luffy en co en doordat je gaandeweg verschillende locaties op het schip aan kan doen, voel je je echt te midden van One Piece en dat is een leuke ervaring.

Voor liefhebbers is het haast een walhalla, zo dichtbij heb je immers nooit kunnen komen. Visueel ziet het er bovendien erg netjes uit, want het is natuurgetrouw, kleurrijk en bij momenten spectaculair met wat leuke gevechten. Het merendeel beleef je echter vooral in plaats van ervaren en dat is waar de minpunten om de hoek komen kijken. One Piece: Grand Cruise voelt namelijk aan als een interactief museum met uitermate weinig interactie. Je kunt niet vrij rond bewegen op het schip – wat erg jammer is – en het aantal scenes dat je kan beleven is nogal aan de lage kant. De game is namelijk zo opgezet dat de locaties die je kan bezoeken vaste scenes zijn en hoewel je ze zo vaak kunt bezoeken als je wilt, er verandert nauwelijks iets.

Ze zijn de gameplay vergeten

De game bestaat uit een tweetal hoofdscenes. De eerste is een gevecht tegen de marine en de ander is een gevecht tegen de Kraken. Jouw doel? Een kanon bemannen en schieten tot je een ons weegt. In het gevecht tegen de marine is het zaak om alle inkomende objecten uit de lucht te schieten en in het gevecht met de Kraken moet je of op z’n kop schieten of op z’n tentakels. Halverwege of aan het einde van het gevecht is er een korte scene waarin één van de helden een speciale aanval doet en dat is het dan. Na het voltooien van zo’n scene unlock je al dan niet andere scenes en dan kan je even in de keuken kijken, op het opperdek en meer.

Daar valt echter vrij weinig te doen, behalve wat objecten spotten en een conversatie aangaan met de personages die daar toevallig zijn. Op zich best geinig, zij het niet dat elke scene continu herhalend is en de game geen duiding geeft hoe je bepaalde andere scenes vrijspeelt, dus je gaat vervolgens maar willekeurig wat doen. Daarnaast heb je elke scene na één keer ook wel gezien, omdat het continu hetzelfde is. Veel vervelender is nog dat als je bijvoorbeeld het gevecht met de Kraken opnieuw wilt spelen, je weer door al het geleuter van de personages heen moet. Dat is de eerste keer leuk, bij de derde keer is het vervelend.

De gameplay zelf is ook uitermate beperkt, want het enige wat je kan doen is schieten en hiervoor beweeg je de controller een bepaalde richting op. Druk op het kruisje en de kogel wordt afgevuurd. Dat is het en meer zal het niet worden. Je begrijpt dat je dit na een klein uurtje wel gezien hebt en na twee keer alle scenes te hebben doorlopen – die qua gameplay min of meer identiek zijn – ongeacht de keuzes die je maakt, ben je wel klaar met de game. Over die keuzes gesproken, zo nu en dan krijg je vragen voorgelegd, maar welk antwoord je ook geeft, afgezien van een andere reactie verandert er niks. Dat maakt van One Piece: Grand Cruise een uitermate korte ervaring, want er zit nauwelijks een replaywaarde in en het schieten met een kanon ben je na een paar keer zat.

Potentie…

One Piece in virtual reality beleven heeft erg veel potentie, dat toont de beleving op zichzelf wel aan. Het ziet er erg mooi uit, het is een leuk universum om in te vertoeven, maar het gebrek aan gameplay breekt de game op. Het is ontzettend zonde dat de ontwikkelaar er niet wat meer mee gedaan heeft, want hier had absoluut meer in gezeten. Zowel qua ervaring als qua gameplay. Had er dan op z’n minst wat meer gevechten in verwerkt, want twee is wel erg weinig. Zeker als dat het enige is wat deze titel aan daadwerkelijke gameplay te bieden heeft. De mogelijkheden zijn er dus absoluut, maar de ontwikkelaar heeft het zich veel te gemakkelijk gemaakt.

Ben je een gigantische One Piece fan? Dan is One Piece: Grand Cruise wel leuk voor een uurtje, maar wacht dan tot de game wat goedkoper is. De vraagprijs van €9,99 is niet heel erg hoog, maar alsnog te duur voor wat deze ervaring je te bieden heeft. Het is qua gameplay zo minimaal dat je er heel snel op uitgekeken bent en het kunstmatig oprekken van de speelduur door elke scene telkens in z'n geheel af te laten spelen is vervelend. Hierdoor moet je verplicht dezelfde conversaties door totdat je daadwerkelijk wat kan doen of kan gaan spelen. Lang verhaal kort, One Piece: Grand Cruise is gemakzuchtig, heeft nauwelijks gameplay en een gebrek aan content. Jammer, want hier had meer mee gedaan kunnen worden.

• Grafisch netjes
  • Originele stemmen

• Nauwelijks gameplay