Death Stranding kwam uitgebreid voorbij tijdens de Sony E3 persconferentie en hoewel de beelden erg mooi waren, zei het verder nauwelijks iets over de gameplay. Hideo Kojima heeft echter een uitgebreid bericht geschreven voor het PlayStation Blog met daarin iets meer details. Tevens hebben Kojima en actrice Lindsay Wagner in een interview met Geoff Keighley wat meer informatie prijsgegeven.

Norman Reedus speelt in de game de hoofdrol – personage Sam – en hij zal het enige speelbare personage zijn. Hij wordt omschreven als iemand die allesbehalve de held is die je van andere games kent, wat een net wat andere insteek suggereert. Zijn skills zijn ook niet militair, hoewel hij wel met wapens overweg kan. Wat Sam beter omschrijft is dat hij een werkende man is die lijkt op een arbeider.

De game staat overigens bol van bekende sterren, want naast Reedus heeft ook Wagner een rol in de game, net zoals del Torro, Seydoux en Mikkelsen. Wat hun rollen precies zijn is nog niet bekend, maar de cast is daarmee niet compleet. Death Stranding heeft namelijk nog andere castleden, die op een later moment aangekondigd zullen worden.

Wagner werd gevraagd of zij zo aan boord was voor het project. Daarover gaf zij aan dat zij niet geïnteresseerd zou zijn als het om een typische good guy versus evil guy zou gaan. In plaats daarvan heeft ze Kojima leren kennen als een diep persoon met een prachtig team achter zich om iets unieks te maken. Dat valt te interpreteren dat Death Stranding veel meer diepgaand en complex is dan de gebruikelijke dertien in een dozijn actiegame.

De gameplay ligt ook helemaal open voor eigen interpretatie. Het is mogelijk om jezelf met kracht door de game heen te slaan, maar er zullen genoeg andere manieren zijn waarop je de game ook kan ervaren. Het is mogelijk om de game als een shooter te spelen, maar daar ligt absoluut het focuspunt niet op. De focus ligt juist niet op schieten, maar op het opnieuw creëren van de wereld. Dat klinkt nogal vaag, maar helaas ging Kojima hier verder niet op in.

De gameplay is het tegenovergestelde van sensatie en enorme vrijheid in mogelijkheden en bewegingen. Tijdens het spelen is het bijvoorbeeld mogelijk om te struikelen over stenen en het is voor Sam erg belangrijk om zijn balans in de gaten te houden. Het is mogelijk om door onbalans in de afgrond te vallen of meegenomen te worden door de stroming van een rivier. Ook het outfit van Sam is vrij ongebruikelijk en daarmee wil Kojima het meer een arbeider uitstraling geven, aangezien dat bij de rol van Sam past.

De acteurs die Kojima gebruikt voor de game zijn niet alleen ingeschakeld voor hun evenbeeld en motion capture, want Kojima heeft een persoonlijke band met ze opgebouwd. Reedus en Mikkelsen hebben bijvoorbeeld verschillende ideeën geopperd die in de game zijn opgenomen als het de ervaring ten goede zou komen. Kojima gaf ook aan dat ze samen de game maken, hij, zijn team én de castleden. Het gaat Kojima ook om creatieve inspiratie en dat is waarom hij samenwerkt met deze bekende namen. Dat het in marketing opzicht handig uitkomt, is niet zijn motivatie geweest.

Als laatste hebben we hieronder nog een hele reeks prachtige screenshots van de game.