The Last of Us: Part II was één van de games die voorbij kwam tijdens de Sony persconferentie en toen kregen we de eerste gameplay beelden te zien. Nu de E3 daadwerkelijk begonnen is, zijn er weer nieuwe details bekendgemaakt en alle informatie hebben we voor je verzameld en hieronder op een rijtje gezet.

Eén van de vragen die we voorbij hebben zien komen is nu ook van een antwoord voorzien, namelijk of de game een multiplayer zal bevatten. Dat is inderdaad het geval. De Factions modus keert terug in de game, maar Naughty Dog wilde nog niets kwijt over in welke vorm dat zal zijn. Sterker nog, dit was het enige wat de ontwikkelaar over de multiplayer kon vertellen.

  • De AI spreekt elkaar met namen aan om je de indruk te geven dat het echte mensen zijn waar je het tegen opneemt.
  • Als een conflict escaleert, dan zal het ene personage de ander op de hoogte stellen.
  • Ze werken op een georganiseerde manier, dus ze proberen je in het nauw te drijven als ze je ontdekt hebben.
  • Het stealth systeem is op de schop gegaan, je kunt nu onder voertuigen gaan liggen, door smalle doorgangen heengaan en meer. Je bent ook niet langer automatisch verborgen als je in het gras zit, want als je er bovenuit steekt kan je gespot worden.
  • Toch kan je je wel degelijk verbergen in gras en struiken, maar dat is afhankelijk van de dichtheid.
  • Je krijgt meer vrijheid om met situaties om te gaan. Stealth biedt zoals al aangegeven meer mogelijkheden, maar Ellie kan nu ook springen en ze heeft meer opties als ze gehurkt is. Verder is er een nieuwe ontwijkmechaniek in de combat geïmplementeerd.
  • Het gehele animatiesysteem is op de schop gegaan zodat het nog realistischer aanvoelt.
  • Er zullen meer variaties van geïnfecteerden zijn.
  • De primaire filosofie achter de gameplay is spanning en om dat te realiseren tracht Naughty Dog om Ellie meer te laten verbinden met de omgeving.
  • Dat in een manier zoals omschreven bij de stealth opties, maar ook zijn er meer interacties met de omgeving mogelijk.
  • Alles is naar een nieuw niveau gebracht, dit geldt voor de combat, stealth, het craften en het bewegen.
  • Tijdens gevechten krijg je door alle nieuwe systemen en het nieuwe niveau veel meer creatieve mogelijkheden om situaties aan te pakken.
  • Het craften draait om keuzes en dit zal worden uitgebreid op punten waar dat logisch is.
  • De game kent een lineair verhaal, maar de speler krijgt erg veel beweegruimte omdat de game een stuk groter is.
  • Elke locatie voelt altijd als een bedreiging aan, er is geen veilige ruimte.
  • De getoonde demo speelde zich af in Jackson County waar Ellie lid is van een community.
  • Zij maakt deel uit van patrouilles om de stad veilig te houden en alles gaat z’n gangetje tot de hel losbreekt.
  • De antagonisten zijn menselijker gemaakt, ze zijn meer dan alleen bad guys en kennen meer dimensie en complexiteit.
  • De “old man” waarover gesproken werd is Joel, hij is ergens in de wereld.
  • Jessie is de leider van de patrouilles en Joel valt hem lastig, omdat hij Ellie veilig moet houden.

Tot zover de nieuwe details van The Last of Us: Part II. Wanneer de game uitkomt is nog niet bekend, daarover gaf Naughty Dog aan dat ze de datum bekend zullen maken als de game bijna klaar is.