We hebben allemaal wel eens per ongeluk een toevallige (en vooral erg onschuldige) voorbijganger neergestoken in een Assassin’s Creed game. Het resultaat is een vermanende vinger van de ontwikkelaar en de waarschuwing dat als het nog een keer gebeurt, je onverbiddelijk tegen een ‘desychronisatie’ scherm mag aankijken. Dit is niet zomaar een gril van Ubisoft; de beslissing om spelers niet GTA-gewijs willekeurig in het rond te laten moorden, vindt zijn oorsprong in de gedragsregels van de titulaire Assassijnen. Zij zijn niet bepaald te vinden voor onschuldige slachtoffers en dus hoor je je daar als gamer naar te schikken.
Die achterliggende redenering valt echter weg wanneer je je game in een tijdperk/wereld situeert waarin ’s werelds populairste moordclub nog niet helemaal gesticht is. In Assassin’s Creed: Odyssey mag je met andere woorden wel Jan en alleman naar het leven staan… al zal Ubisoft de grootste virtuele smeerlappen onder ons die speelstijl toch proberen afhandig te maken. Hiervoor laat de ontwikkelaar zich inspireren door het Wanted systeem uit de Grand Theft Auto franchise. Wie te veel Atheense boeren of Spartaanse burgers het leven zuur maakt, zal merken dat de stadstaat in kwestie zonder pardon zijn troepen achter je aanstuurt.
De aard en frequentie van je misdaden bepaalt net als in GTA de mate waarin je opgejaagd wordt. Krijg je aanvankelijk enkel nog een slechtgezinde patrouille achter je aan, dan mag je als je blijft volharden in de boosheid later de cavalerie verwachten. Rockstars miljoenenfranchise biedt ook de blauwdruk voor de manier waarop je aan je wanted level moet ontsnappen: je zo snel mogelijk ongezien uit de voeten maken, is immers de boodschap. Of de nodige corrupte zieltjes omkopen, als je liever voor de makkelijke, doch dure uitweg kiest. Opties genoeg… En zo hebben we onze Assassin’s Creed games graag.
Kortom, niet langer zal er desynchronisatie optreden als je al moordend aan de slag gaat, toch wel een verandering binnen de franchise.
Nice
Goed đ
Nu komt die zeker in huis
en hier roepen ze mij echt geen halt mee hierdoor ga ik het net doen haha
Nice
Heel tof!
@jrpg gamer:
Wat zeg je?
Het wanted systeem van gta zuigt hard. Zit totaal geen logica in.
Dit betekent dus dat wanneer je een burger-npc stealth killed je automatisch ook al een wanted ster kriijgt? Want zo simpel werkt het bij gta ook.
@84.82.251..xxx:
haha eindelijk iemand met logica. die gta wanted is idd dikke onzin, zelfs als ze je niet zien en niet zien waar je heen gaat, weet de politie nog precies waar ze je moeten zoeken. zelfs als je ergens schuilt waar ze je niet zien, komen ze precies zoeken waar jij zit.
lol
nice.
mvg
Ik vind het persoonlijk een afbraak van AC. Al die jaren perfect systeem tegen er op los moorden en flauwekul. Nu dit? Ga dan gewoon GTA spelen als je als kip zonder kop wilt moorden en laat AC zijn eigen soort game blijven
@2001:982:341f:1:41fb:70eb:6ab4:.xxx:
Of speel gewoon AC zonder anderen te moorden… en trek je van de wanted list niets aan.