De doldwaze actietaferelen uit de Just Cause trilogie hebben al voor veel memorabele momenten gezorgd, al wordt het moeilijk om iemand te vinden die de karakterontwikkeling van hoofdpersonage Rico daarbij rekent. Rico is altijd het schoolvoorbeeld geweest van een held uit bordkarton; een masker dat de speler kan opzetten, om vervolgens lekker zijn zin te doen, zonder dat hij daarbij ooit het gevoel krijgt rekening te moeten houden met de persoonlijkheid van het personage. Ontwikkelaar Avalanche weet dit… en wil er verandering in brengen.

Op de E3-beurs werd onlangs Just Cause 4 officieel aangekondigd, waarin we opnieuw als Rico in een massa kogelregens en explosies gegooid zullen worden. De vraag is dan ook hoe je in godsnaam een wandelende tank als Rico – iemand die kogels van zich afschudt als waren het sneeuwvlokjes – menselijke eigenschappen aansmeert. Het antwoord is verrassend eenvoudig: je introduceert een spelelement dat Rico niét met wapens kan bestrijden. Iets dat hem zal dwingen om samen te werken met anderen, alleen al zodat hij kan overleven.

En die mysterieuze zwakte is… het weer! Klinkt niet meteen spectaculair, maar het bovenstaande prentje toont je alvast dat Avalanche Studios bij het uitspreken van het woord ‘weer’ niet direct denkt aan een zachte motregen of een licht strelend briesje. In Just Cause 4 mag je extreme stormen en tornado’s verwachten, natuurelementen die chaos veroorzaken waar je zelf niet rechtstreeks controle over hebt. Dit zal ongetwijfeld het spektakelgehalte flink omhoog schroeven, maar dus ook voor een pak meer uitdaging zorgen. Wij zijn benieuwd.