Dmitry Glukhovsky over Metro: Exodus en de toekomst van de franchise


Recent hebben we de game Metro: Exodus onder handen mogen nemen en onze eerste ervaring met die game kun je in onze hands-on preview nog eens teruglezen. Naast dat we in Londen de game hebben kunnen spelen, konden we ook even kort met Dmitry Glukhovsky spreken.

Dmitry Glukhovsky is de schrijver van de bekende Metro boeken waarop de verhalen uit de games zijn gebaseerd. Met het nieuwe deel in het vooruitzicht vroegen we hem om zijn kijk op het verhaal van Metro: Exodus: “Het verhaal van Metro: Exodus is gebaseerd op het laatste boek wat ik geschreven heb, Metro: 2035. Dat verhaal [in de game] begint waar het verhaal uit het boek Metro: 2035 eindigt.” De game gaat dus verder op het punt waar het boek stopt en de toevoegde waard is dat de game connecties tussen de personages maakt. “Personages uit de games en uit de boeken worden samengebracht waardoor er een duidelijk verband wordt gelegd. Tevens kom je meer te weten over de achtergrond van de verschillende personages. Daarbij zullen er vragen worden beantwoord, zoals de vraag waarom de mensen nu zolang bovengronds blijven.”

De game is in bepaalde mate dus een verlengstuk op de boeken, maar komen er eigenlijk nog meer boeken aan? Het universum is immers rijk genoeg om nog lang mee door te blijven gaan, maar voor Glukhovsky stopt het hier: “Nee, Metro: 2035 was het laatste verhaal wat ik binnen deze serie geschreven heb.” Dat betekent niet dat het na Metro: Exodus klaar is met de verhalen, want de ontwikkelaar mag van Glukhovsky namelijk wel gewoon doorgaan met nieuwe games gebaseerd op de boeken. “De ontwikkelaar heeft de vrijheid om meer Metro games te gaan ontwikkelen. Als men dat doet, zullen er op die manier meer verhalen gaan verschijnen.”

Toch kleeft er wel het risico aan dat de verhalen uiteindelijk te ver afwijken van het bronmateriaal. Om dat voor Metro: Exodus te voorkomen, heeft Glukhovsky veelvuldig contact gehad met de ontwikkelaar. “Ik sta volledig achter de manier waarop de game zich nu al weet te presenteren. Inclusief de manier waarop het verhaal wordt verteld. Gedurende de ontwikkeling heb ik nauw contact met het ontwikkelteam. Daarbij schakelen we over en weer met elkaar. Hebben zij mijn feedback nodig, dan nemen ze contact met mij op. Wanneer ik zelf advies geef over iets, dan is dat andersom.” Of dat op termijn ook zo blijft is natuurlijk afwachten, maar 4A Games kan er mee doen wat ze willen. Desalniettemin is het prettig om te horen dat het na Metro: Exodus in ieder geval niet gelijk klaar is, maar het ziet er wel naar uit dat het voorlopig enkel bij games blijft.

Als laatste vroegen we Dmitry namelijk of het geheel niet ook geschikt is voor een film en of daar überhaupt ooit sprake van is geweest. Hierover vertelde hij dat er op dat vlak zeker bewegingen zijn geweest, maar dat het tot niets heeft geleid. “Ik heb hier eerder contact over gehad. Vooralsnog heb ik echter geen geschikte partij kunnen vinden. Vandaar dat ik de rechten hiervoor weer terug heb gekregen.” Een verfilming is dus niet uitgesloten, maar vooralsnog zal het enkel bij de creaties van 4A Games blijven.

Die creatie staat nu gepland voor een release op 22 februari 2019. De game verschijnt voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

2 reacties

  1. Anoniem -   
    163.158.82.xxx's avatar

    Dit deel koop ik weer blind. Geweldige games

  2.    344 XP
    Edwins1984's avatar

    Dit gaat wel weer een ruw diamantje worden!
    Qua sfeer, verhaal en design leveren ze tot op heden goed werk af, dit deel mag wat mij betreft daarom ook snel komen. Een goede SP game is altijd welkom wat mij betreft.