Review Call of Duty: Black Ops Multiplayer – Na de singleplayer van Call of Duty: Black Ops uitgebreid besproken te hebben is het inmiddels toch echt tijd voor ons oordeel over de multiplayer. We hebben hier wat meer tijd in gestoken dan gemiddeld omdat je voor een degelijke CoD multiplayer review toch aardig wat uurtjes gespeeld moet hebben. Leeft de CoD multiplayer zijn extreem hoge verwachtingen na of heeft de hele wereld het bij het verkeerde eind? Dat lees je in deze review!

Het is met de verkoopcijfers van de Call of Duty franchise moeilijk om er van uit te gaan dat er nog iemand op de wereld rond loopt die nooit een Call of Duty gespeeld heeft. Toch zullen we nog even globaal uitleggen wat je precies kunt verwachten bij het opstarten van de multiplayer.

Online game modi

Het is een First Person Shooter met alle bekende game modi die er te vinden zijn in hedendaagse games. Zo vindt je modi als Team Deathmatch, Free For All en Domination. Hierbij draait het respectievelijk om zoveel mogelijk kills halen met een team, zoveel mogelijk kills halen in je eentje en het vast houden van een aantal vastgestelde punten in de game. Door deze punten te veroveren verdient jouw team punten en het eerste team met 200 punten wint. Ook de iets minder bekende varianten zoals Headquarters, Capture the Flag, Demolition en Search & Destroy zijn van de partij.

Bij headquarters wordt er één gebouw of plek aangewezen als hoofdkantoor en deze moet het team zien te bezetten. In CTF is het de bedoeling dat je de vlag van de tegenpartij steelt en terug brengt naar je eigen base en Demolition draait om het opblazen of verdedigen van twee strategische punten in de map. Dit geld ook voor Search & Destroy, maar hierbij zul je niet respawnen en wint over het algemeen het team die als laatste nog mensen heeft rondlopen.

Mocht je van een beetje variatie houden zijn er ook nog de modi genaamd Ground War en Team Tactical. Ground War is altijd een mix van Team Deathmatch en Domination games maar dan met in totaal 18 mensen. Normaal zul je met maximaal 12 mensen tegelijk spelen. Team Tactical combineert eigenlijk alle bovengenoemde tactische teamgames, waarbij je continu wat anders speelt.

Sommige van deze speltypen kun je ook nog spelen in Barebones of Hardcore modus, waarbij je bij de eerst genoemde geen enkele vorm van hulp krijgt, wat inhoudt dat je het zult moeten doen zonder perks, killstreaks, attachments, equipment of contracten. Bij de Hardcore modus heb je geen HUD en zullen je kogels wat harder aankomen en dat zorgt voor wat voorzichtigere stealth gameplay.

De wager matches

Naast deze bijna talloze standaard speltypen hebben ze ook iets geheel nieuws geïntroduceerd in deze nieuwste titel in de Call of Duty franchise. Zoals je hebt kunnen lezen in de singleplayer review hebben ze ditmaal een heel valuta systeem geïmplementeerd. Dit houdt in dat je CoD-punten verdient en hiermee ook alles koopt in de game. Gelukkig hebben ze naast het levellen en spelen ook voor snellere en verslavendere manieren gezorgd om aan je CoD-punten te komen: de Wager gamemodi. Hier kun je namelijk CoD punten inzetten en vergokken. De top 3 zal winst maken, de spelers die lager eindigen zullen verlies maken.

Er zijn in totaal vier game modi verdeeld over 3 inzet categorieën. Bij ‘Ante Up’ zul je maar 10 CoD-punten inzetten, bij ‘Weekend Gambler’ begint de inzet bij 1.000 CoD punten en mocht je echt veel uit willen geven is er nog de ‘High Roller’ klasse waarbij je minimaal 10.000 CoD punten in moet zetten.

Mochten er genoeg spelers mee instemmen kun je de inzet ook verdubbelen maar ervaring leert dat dit amper gebeurt. Bij deze laatstgenoemde zul je geen speltype kunnen kiezen en ben je helemaal aan je lot overgelaten, maar bij de eerste twee kun je wel kiezen tussen de vier verschillende game modi.

Het lijstje begint met ‘One In The Chamber’. Alle spelers krijgen maar één kogel, een mes en drie levens. Als je iemand doodt dan zul je een nieuwe kogel krijgen. Het is ook bijna gegarandeerd dat je dood gaat als je eenmaal geraakt bent, want de kogels zullen veel meer schade toerichten. Degene die als laatste overblijft zal logischerwijs winnen. De volgende modus heet ‘Sticks And Stones’. In deze modus heb je alleen een kruiboog, een mes en een bijl die je kunt gooien. Dit resulteert in heel erg veel close combat en als je geraakt wordt met de bijl dan zullen je punten weer op nul gezet worden. Vooral naar mate de tijd bijna afloopt is dit een ware zenuwslopende game modus.

De op een na laatste in het rijtje heet ‘Gun Game’. Hier zullen alle spelers beginnen met een simpel pistool en met elke kill die je maakt zul je een beter wapen krijgen. De eerste die iemand afmaakt met het 20e en laatste wapen wint. Daarnaast kun je als laatste nog kiezen uit ‘Sharpshooter’. In deze modus wisselen de wapens voor iedereen elke 45 seconden en zal iedereen altijd hetzelfde wapen hebben. Dit varieert van de meest simpele pistolen tot grote granaatwerpers dus rond de overschakeling is het oppassen geblazen.

Grafisch is multiplayer minder dan singleplayer

De singleplayer was op grafisch gebied al dan niet baanbrekend, maar de multiplayer gooit hier nog een schepje bovenop. De maps zijn vrij kaal, de textures kennen weinig detail en de anti-aliasing is om te janken. Hoe Treyarch het voor elkaar heeft gekregen om Black Ops er op vele vlakken er slechter uit te laten zien dan de multiplayer van Modern Warfare 2 is voor ons dan ook een raadsel.

Je zal toch mogen verwachten dat de game na elk deel op grafisch gebied op zijn minst toch wel lichtelijk verbetert? Het voelt dan ook in Black Ops (en dan niet alleen door ’t grafische gedeelte) op veel vlakken dan ook alsof je twee stappen achteruit doet en drie vooruit. Hiermee willen we zeggen dat Black Ops zeker veel punten heeft verbetert, maar toch nog wel een hoop steekjes laat vallen en het grafische onderdeel is hier een voorbeeld van.

Haperingen, host-migratie en andere apartheden

Black Ops is niet af, dat was de conclusie die we trokken toen we een flink aantal uren met de multiplayer door hebben gebracht. De reden hiervoor is het enorme aantal van haperingen die we telkens maar weer, match na match, ervaren. Ook de Host Migration komt je op den duur de strot uit. Natuurlijk zijn dit soort dingen vaak maar van tijdelijke aard en wordt dit gefixt middels een patch, maar na patch 1.03 ondervinden wij nog steeds dezelfde problemen.

En niet alleen wij hebben last van deze haperingen, ook talloze andere gamers waar we geïnformeerd hebben melden ook dat de haperingen een groot probleem zijn. Dan krijgen we nog een aantal apartheden, zoals de spawnpoints. De spawnpoints zijn waarschijnlijk ingedeeld door een kind van vier, want het is allesbehalve logisch. Vooral met Free for All en Team Deathmatch is dit tergend, je spawned soms en wordt dan meteen al in de rug geknifed door een vijand. Er zit totaal geen algoritme achter het bepalen van je spawnpoints, iets wat in een multiplayergame toch wel een belangrijk punt van aandacht is.

Ook sniperen is in Call of Duty: Black Ops niet meer echt aan de orde, de maps zijn totaal niet gemaakt om op te sniperen. Tevens is de damage van een RPG in onze ogen wat te weinig, evenals de andere rocketlaunchers inclusief de grenade launcher. Dan krijgen we nog het enorme aantal aan framedrops en een gevoelsmatige lage framerate, ik denk dat we duidelijk zijn als we zeggen dat Black Ops nog een hoop gepoets nodig had en het te gehaast is afgemaakt.

De Call of Duty: Black Ops multiplayer maakt voor ons persoonlijk niet alle verwachtingen waar, maar een goede multiplayer is het zeker. De multiplayer is ten opzichte van Modern Warfare 2 een flink aantal stappen vooruit gegaan, maar ook weer een hoop achteruit. Zo zijn de graphics zeer ondermaats, is de lag ondraaglijk, de host-migratie is teveel voor woorden, spawnpoints zijn belachelijk ingedeeld en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Mochten deze punten gefixt worden in een latere patch dan is Black Ops al een stuk aantrekkelijker qua multiplayer.

• Call of Duty Money
  • Veel aanpas mogelijkheden in je online profiel
  • Veel game-modi