Downloadbare content is tegenwoordig niet meer weg te denken. Vrijwel elke game krijgt na de release extra content om de bestaande ervaring aan te vullen, of in slechte gevallen te completeren. De extra content kan je vaak los kopen en als je gelijk in één keer klaar wilt zijn, kan je een Season Pass aanschaffen. Dit is voor uitgevers een prima verdienmodel om extra aan een game te verdienen, maar we zien de aanpak steeds meer verschuiven. Voor enkele titels die dit najaar verschijnen zal je extra content gratis gaan krijgen, daar waar je binnen diezelfde game wel kunt betalen voor cosmetische items.

Het verdienmodel verplaatst zich dus enigszins naar cosmetische items, wat de ruimte biedt om grotere content gratis aan te bieden. Met de verschuiving die gaande is, kun je de vraag opwerpen of een Season Pass aanbieden niet een beetje ouderwets aan het worden is. Veel uitgevers zien in dat het aanbieden van content onder een Season Pass de markt opbreekt tussen spelers die het wel en niet kopen, met name bij multiplayer games. Omwille van die reden zijn extra maps en modi voor Star Wars Battlefront II gratis, maar straks ook voor Battlefield V en Fallout 76, om een paar titels te noemen.

Bij Call of Duty: Black Ops IIII houdt men nog wel vast aan een Season Pass en ditmaal zit hier alles achter vergrendeld. Je zult de nieuwe maps straks niet los kunnen aanschaffen, maar in ruil daarvoor zullen nieuwe maps wel tijdelijk beschikbaar worden gesteld gedurende bepaalde in-game evenementen. Het is een keuze die je kan maken, maar het kwam Activision vooral op kritiek te staan. Als je dan kijkt naar hoe andere partijen dit oplossen, is het niet een heel consument vriendelijk model.

Naast de genoemde titels zal ook The Division 2 na de release drie verhalende uitbreidingen gaan krijgen, geheel gratis. Daarmee sluit ook Ubisoft zich aan bij de andere uitgevers, wat ze vanuit een ander perspectief eigenlijk al doen met Rainbow Six Siege en The Crew 2. De belangrijkste content gratis aanbieden – al dan niet wat later – en een andere manier introduceren om geld te verdienen. In dit geval voornamelijk via cosmetische items die geen invloed op de gameplay hebben.

Dat een dergelijk verdienmodel werkt, dat heeft een game als Fortnite bewezen. Het populairste onderdeel, Battle Royale, is geheel gratis en Epic Games harkt bergen met geld binnen puur door de verkoop van cosmetische items. Met het geld wat ze daarmee verdienen kunnen ze de game onderhouden en van nieuwe content voorzien. Precies die weg slaat EA ook in met Battlefield V en Bethesda met Fallout 76.

Kortom, het klassieke Season Pass model lijkt op z’n retour te zijn, omdat uitgevers een effectiever en aantrekkelijker verdienmodel hebben gevonden. Genoeg reden om te veronderstellen dat de Season Pass toch wat ouderwets aan het worden is, niet? Het is een breed ingestoken onderwerp waar je van alles over kunt vinden en wij horen graag jouw mening. Is het goed dat de traditionele Season Pass er langzaamaan uit gaat of wil je voor bepaalde content best een Season Pass kopen? Laat ons vooral weten hoe je hierover denkt en dat kan natuurlijk hieronder.