Review: Salary Man Escape (PS VR) – Jammer genoeg zijn de meesten van ons niet zo rijk dat we nooit meer hoeven te werken. Werken is een noodzakelijk kwaad om de dingen te kunnen doen die je leuk vindt of om de dingen te kopen die je wilt hebben. Ontwikkelaar Red Accent Studios maakte van de noodzaak om te werken een satirische puzzelgame speciaal voor het PlayStation VR platform. Hopelijk geeft de game ons niet teveel het gevoel dat we aan het werk zijn!

Work sucks, I know!

De Salary Man is het prototype van een kantoormedewerker die alles opgeeft voor het bedrijf waar hij werkzaam voor is. Hij was ooit ambitieus en wilde carrière maken, maar hij kwam er al snel achter dat werken niet het allerbelangrijkste in het leven is. Diep van binnen wil hij eigenlijk helemaal niet meer werken, hij wil leuke dingen doen! Sporten, op stap gaan, vakantie nemen, uitslapen, films kijken en gamen. Allemaal dingen die niet mogen van zijn werkgever. “Heb je soms geen hart voor de zaak?”, is zo’n mooie zin die goed inspeelt op het schuldgevoel van de Salary Man waardoor hij toch maar iedere dag blijft (over)werken. Het is aan jou, de speler, om de Salary Man te helpen ontsnappen aan de dagelijkse, bijna ondraagbare sleur.

Dit doe je door de Salary Man door 78 levels heen te loodsen, die verdeeld zijn over zes verschillende hoofdstukken. Ieder hoofdstuk introduceert een ander concept en naarmate je vordert worden deze concepten gecombineerd, waardoor de complexiteit van de puzzels toeneemt. De puzzels zijn physics-based, wat zoveel wil zeggen als dat alle te verplaatsen objecten onderhevig zijn aan de wetten van de natuur. Wanneer je dus een fundamenteel blok uit een constructie weghaalt, dan stort de hele constructie in. Of wanneer je gewicht van de weegschaal afneemt, dan verschuift de balans naar één kant. Enfin, niet ongewoon voor puzzelspellen.

Wanneer een pad naar de uitgang eenmaal is vrijgespeeld, dan rent de Salary Man zo snel als hij kan in alle haast naar de deur en begin je aan het volgende level. Je dient ieder level binnen de gestelde tijdslimiet uit te spelen, maar onderweg kun je de tijd verlengen door kopjes koffie te scoren. Die tijdsdruk is bedoeld om je een gevoel van urgentie te geven, maar dat komt niet helemaal uit de verf. Je kan ieder level namelijk net zo vaak opnieuw proberen als je wilt. En als je een puzzel eenmaal op kunt lossen, dan lukt je dat ruim binnen de gestelde tijdslimiet.

Ook zijn er per hoofdstuk een aantal munten te verzamelen, waarmee je maar liefst 18 verborgen levels kunt vrijspelen die allemaal een extra uitdaging bieden. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat de eerste levels echt veel te makkelijk zijn en daardoor meer aanvoelen als een veredelde tutorial voordat je aan het ‘echte’ werk begint. Het is natuurlijk altijd prima dat de game je eventjes bij de hand neemt om je een concept aan te leren, maar als je vier levels moet spelen op basis van hetzelfde concept, dan begin je je als speler toch wel een beetje onderschat te voelen. Dit punt van kritiek is eigenlijk alleen relevant voor het eerste deel van de game. De latere puzzels zijn absoluut de moeite waard en de extra levels zijn een welkome toevoeging.

Bijzonder sfeertje, mindere besturing

Grafisch is gekozen om een simpele stijl te hanteren. De zwart-, wit- , rood- en grijstinten passen goed bij het thema en voor een puzzelgame is het juist erg prettig dat je de focus kan houden op de op te lossen puzzels. Verder kun je er weinig over vertellen, het is functioneel en niet meer dan dat. De soundtrack van Salary Man Escape is wat minder voor de hand liggend; er is gekozen voor een extreem vrolijke jaren ’80 Japanse pop sound. De muziek zou in veel games erg misstaan, omdat het net een beetje fout aanvoelt, maar in contrast met het semi-serieuze thema van de game werkt het uitstekend. Voeg daaraan de grappige teksten toe die je voorgeschoteld krijgt voordat je een level begint en het resultaat is een game die meer grappig dan serieus is. Het totaalplaatje werkt.

Je kunt de game met zowel een DualShock 4 controller als met één enkele PlayStation Move controller besturen. De motion controller werkt het meest intuïtief, ware het niet dat de tracking soms slecht is. Je kunt de puzzel naar hartelust draaien en je kunt in- en uitzoomen naar believen. Te verwijderen blokken raak je aan met de motion controller (of wijs je aan met de DualShock 4) om ze te selecteren. Daarna kun je deze blokken verschuiven of verwijderen.

Bij de motion controller is het soms erg frustrerend dat de tracking precies op het moment dat je een blok probeert te verschuiven blijft hangen. Het probleem doet zich met name voor wanneer je de motion controller naar voren of naar achteren beweegt en in minder mate wanneer je van links naar rechts beweegt. Wil je deze problemen niet hebben? Dan kun je dus beter met een DualShock 4 controller spelen. Ook al is dat niet de beste manier om de game te spelen.

Salary Man Escape is een leuke puzzelgame die veel waar biedt voor zijn geld. Het spel bevat maar liefst 78 levels met een extra 18 verborgen levels die je vrij kan spelen door in-game munten te verzamelen. De combinatie van de eenvoudige graphics, de übervrolijke 80's J-pop soundtrack en het serieuze thema werkt. De puzzels zijn aanvankelijk veel te makkelijk en als speler word je een beetje onderschat in de eerste levels. Later in de game vervalt dit punt van kritiek, omdat de puzzels interessanter worden. Qua besturing is het jammer dat de tracking van de motion controller niet goed werkt, waardoor je beter kan spelen met een DualShock 4 controller - ook al speelt dat wat minder lekker weg. Ben je op zoek naar een leuke PS VR puzzelgame die je de nodige uurtjes speelplezier oplevert? Dan is Salary Man Escape zeker een aanrader ondanks de genoemde schoonheidsfoutjes.

• Leuke stijl
  • Goede puzzels
  • Veel waar voor je geld