Het is inmiddels 10 jaar geleden dat we voor het eerst kennis maakten met het concept Trophies. Op 2 juli 2008 introduceerde Super Stardust HD een update die ons kennis liet maken met de welbekende ‘pling’. Hierna volgden updates voor andere kleinere games al snel en zelfs een blockbuster als Uncharted: Drake’s Fortune kreeg een maand later een Trophy patch.

Toen Sony dit introduceerde trok men natuurlijk al snel de vergelijking met Achievements op de Xbox 360. Dit is immers enigszins hetzelfde systeem en Sony heeft hier ongetwijfeld naar gekeken om hier vervolgens een eigen versie van te maken. Trophies waren voor games die uitkwamen alvorens 2009 nog optioneel, maar vanaf januari 2009 werd het verplicht gesteld voor elke ontwikkelaar om het aan hun games toe te voegen.

Doordat het verplicht werd gesteld, groeide het aantal titels met Trophies ontzettend snel en niet lang daarna waren Trophies en games op de PS3 onafscheidelijk van elkaar. Uiteindelijk implementeerde Sony het Trophy systeem ook in PlayStation Vita games en later natuurlijk de PlayStation 4 én VR-games.

Alhoewel niet iedereen het nut ziet van het behalen van Trophies, maken nog altijd veel mensen er een sport van. Trophies zijn tegenwoordig immers niet meer weg te denken uit het PlayStation eco-systeem.