Elke Assassin’s Creed draaide om een bepaalde periode in de geschiedenis die je via de Animus in-game kon herbeleven. Om een andere periode te herbeleven diende je simpelweg een ander deel aan te schaffen. Dat kan in de toekomst echter weleens gaan veranderen.

Ubisoft heeft via haar blog Lionel Raynaud, Ubisoft EVP, aan het woord gelaten over welke richting toekomstige games op zouden kunnen gaan. Zo vertelde Raynaud dat het in de toekomst bijvoorbeeld mogelijk zou kunnen zijn om meerdere historische tijdlijnen in een Assassin’s Creed game te verwerken.

Via de Animus zou je dan van de ene historische periode naar de andere kunnen reizen. Hetzelfde geldt ook voor games als Far Cry en Watch_Dogs, waardoor de games na het voltooien van de basis content niet langer min of meer afgelopen zijn.

“We would be able to – in the same world – have several historical periods, for instance, in Assassin’s Creed, and use the Animus to travel from one to the other,”

“Or have different areas of the world linked by travel systems, so that a Far Cry game or a Watch Dogs game could happen in different countries in the same experience, seamlessly.”

Hij zei ook dat de lijn tussen games die klaar zijn en uitbreidingen (updates/DLC) steeds dunner aan het worden is. Met een aanpak zoals omschreven zou een bepaalde titel in een service veranderen en hierdoor worden deze games nog langer voorzien van significante uitbreidingen, wat de spelers meer bij de games betrokken zal houden.

“This line gets fuzzier every year. We have bigger post-launch periods, longer lives for each of our games. Even the ones that used to be solo-oriented games, like action adventures, they now have a very strong post-launch, and people are staying in our worlds for a long time. So this line is absolutely fuzzier and fuzzier,”

“We all see a future where a game will stay [post-launch], and new experiences will come in the games. But we will have technology that will break the [current] limits of memory, for instance, because of new technologies that are arriving. “

Dit is wel pas iets wat technisch interessanter wordt met de volgende generatie consoles. Het kan dus heel goed zijn dat de games van Ubisoft over een paar jaar heel anders zijn ingericht. In plaats van jaarlijks een nieuw deel, een continue stroom aan nieuwe content om bestaande games uit te breiden en interessant te houden voor de spelers. Klinkt interessant, niet?