Gespeeld: Battlefield V – Jarenlang werkt het Zweedse DICE al aan de Battlefield serie en in 2016 gebruikten ze voor de eerste keer de Eerste Wereldoorlog als setting. Dit was meer dan geslaagd te noemen, maar toch was er kritiek vanuit de hoek waar de grootste liefhebbers zitten. De meer tactische gameplay met infanterie en voertuigen werd ingeruild voor meer chaotische confrontaties. Dit viel niet bij iedereen in de smaak. Battlefield V gaat qua setting naar eentje die al in veel shooters is gebruikt, namelijk de Tweede Wereldoorlog. Dat is echter niet het meest opvallende wat we gemerkt hebben toen we recent even met de game konden spelen in de gesloten alpha. Battlefield V lijkt namelijk een deel te worden dat in de kern meer heeft met de eerdere delen dan Battlefield 1. Waarom dat zo is leggen we graag uit in deze hands-on preview.
Nieuwe features zorgen voor meer tactische gameplay
Helaas hebben we de game nog niet op de PlayStation 4 kunnen spelen, toch gaf de gesloten alpha al wel een duidelijke indruk van wat we straks kunnen verwachten. Hetgeen beschikbaar was, waren een tweetal modi: het vertrouwde Conquest en de nieuwe variant van Operations, wat geïntroduceerd werd in de vorige Battlefield. De eerstgenoemde modus verschilt niet veel van wat je kent, maar de meerderheidsregel is nu wel weer aan de orde. In Battlefield 1 telden de tickets omhoog, nu lopen de tickets weer af en hoe meer vlaggen je als team beheert, des te trager het gaat. Dit gaat dus weer op de manier zoals we dat van vroegere delen kennen. Grand Operations is de nieuwe variant van Operations en dit is verspreid over meerdere dagen met daarbij verschillende opdrachten die uitgevoerd moeten worden. Zo dien je op de ene dag een afweergeschut op te blazen met bommen, terwijl je op een ander moment vlaggen moet controleren.
Naast de variatie die moet ontstaan door deze opdrachten, heb je ook verschillende omstandigheden waar je rekening mee moet houden. Het kan dus zo zijn dat je overdag begint, maar op de tweede dag diep in de nacht uit een Dakota moet parachuteren om bij een doel te komen. Hierbij kun je trouwens zelf bepalen wanneer je uit het vliegtuig springt. Hier zit wel een risico aan verbonden, want als je te lang wacht, kun je ook te dicht bij het doelwit komen, wat gevaarlijk is, of je kunt afgeknald worden door het afweergeschut vanaf de grond, wat een tof element is. Het ziet er bovendien erg gaaf uit als je boven het slagveld vliegt, waar je alle actie en ontploffingen van boven aanschouwt. Dit soort dingen dragen absoluut bij aan de sfeer van een episch gevecht en dat komt de beleving ten goede.
Nieuw in Battlefield V is dat je op vaste plekken op de map versterkingen kunt bouwen, zoals zandzakken of zelfs stationaire machinegeweren om het tij te doen keren. Zo kun je meer dekking creëren rondom tactisch belangrijke locaties om met je team progressie te boeken en een stap dichterbij de overwinning te komen. Het bouwen zelf gaat allemaal met de zogenaamde toolbox die elke soldaat bij zich draagt en de Support klasse bouwt in deze dan net even wat vlotter. Het bouwen zelf gaat prima en het was vooral in Grand Operations effectief. Hiermee kun je namelijk kortstondig een verdediging opzetten, zodat je kan hergroeperen. Hierna kun je dan gezamenlijk als team proberen door te breken naar de volgende linie. In Conquest vergaten we deze nieuwe feature vrij vaak, omdat je dan meer van vlag naar vlag aan het lopen bent. Het is dan ook de vraag of het in elke modus evenveel invloed zal hebben, buiten dat draagt het wel bij aan de meer tactische gameplay en de dynamiek van de potjes, omdat de game je nu de ruimte biedt om dekking te creëren in hachelijke situaties. In de op de E3 aangekondigde Royale modus zal dit ongetwijfeld een nog meer prominente rol krijgen.
Waar je richt, daar raak je ook echt
Eén van de terugkerende punten waar liefhebbers van Battlefield vaak over struikelden in de vorige installatie, was de willekeur waar je kogels soms terecht kwamen. Sommige wapens waren zo onvoorspelbaar op bepaalde afstanden dat als je maar een klein beetje bewoog, je ze niet altijd kon vertrouwen in gevechten. DICE streeft ernaar om spelers in Battlefield V hier meer controle over te geven. Het principe moet zijn dat waar je richt, dat de kogels daar ook terecht moeten komen. Dit is dan vooral van toepassing bij de eerste lading kogels uit het magazijn en nadien zal de terugslag meer impact hebben. Bij de eerste kennismaking met de game was dit in positieve zin merkbaar en we hadden ook het gevoel dat we meer constant accuraat waren met de beschikbare wapens. Het was zelfs mogelijk om met wapens van de Assault klasse op langere afstanden vijanden neer te schieten, zolang we niet voluit de trekker ingedrukt hielden. In dat opzicht is de accuraatheid van de wapens een verademing te noemen, want de verandering is erg goed merkbaar.
Snipen vereist meer skills
In vergelijking met Battlefield 1 bieden de accurate wapens al een groot verschil, maar er zijn meer aspecten grondig aangepast. Voor het snipen had DICE iets nieuws verzonnen in het vorige deel en dat was de zogenaamde ‘sweetspot’ mechaniek. Op bepaalde afstanden hoefde je alleen een tegenstander op zijn lichaam te raken en dan was deze al dood. Als je maar binnen de effectieve afstand bleef, dan wist je dat het goed zat. In Battlefield V zal snipen meer van je vragen, want alleen headshots leveren kills op als een tegenstander volledige health heeft. Daarnaast is het 3D spotten waarmee je voor jezelf of voor andere teamleden een speler kan markeren nog amper aanwezig. Het gevolg is dat je nu nog meer moet opletten en moet communiceren met je teamgenoten.
Minder munitie en reviven duurt te lang
Een nadeel hiervan is ook dat piloten een stuk minder goed kunnen zien waar de vijanden zitten en hierdoor kun je dus minder schade aanrichten vanuit de lucht. De spelers die non-stop gedood werden door ervaren piloten in Battlefield 1 zullen hier anders over denken, maar het is wel iets dat goed merkbaar is tijdens het spelen van Battlefield V. Het gebrek aan het spotten van vijanden draagt aan de andere kant ook wel weer bij aan de meer tactische elementen die Battlefield V bevat en dat is iets wat wij erg graag zien. Verder dien je ook rekening te houden met de munitie, want je draagt als infanterie nu een stuk minder bij je. Gelukkig is er de Support klasse die je van kogels kan voorzien en je kunt dit ook van gedode vijanden krijgen die dit laten vallen. Voertuigen en vliegtuigen hebben verder ook een beperkt aantal kogels en kunnen dit bijvullen op bepaalde punten.
Voor de infanterie zijn er tevens vaste locaties op de map waar je munitie kunt pakken alsook health. Bij dat laatste is overigens wat veranderd, want je krijgt je health niet automatisch meer terug. Hier spelen de Medics weer een belangrijke rol in of je moet dus zo’n locatie opzoeken. Als je dan toch neergeschoten wordt dan zul je weer overeind geholpen moeten worden, maar dat werkte nog niet helemaal. Als je namelijk dodelijk geraakt wordt, lig je op de grond en zie je eerst wat de speler doet die jou heeft neergeschoten. Vervolgens kun je al liggend op de grond aan je medespelers om een revive vragen, of juist niet om dood te kunnen bloeden. Dit kost vooralsnog echter teveel tijd en dat haalt het tempo een beetje uit de game.
Waar je ook voor kiest, je wilt gewoon snel weer terug in de actie duiken, maar in de speelsessie zaten we soms bijna een halve minuut in een scherm te wachten en dat is te lang. Het reviven is ook wat gewijzigd ten opzichte van Battlefield 1, want als Medic kun je redelijk vlot iemand overeind helpen, maar een revive door een andere klasse duurt nu wat langer. Ja, inderdaad andere classes hebben nu ook de mogelijkheid om je te reviven, mits ze in je squad zitten. Dit ging echter lang niet altijd even soepel, omdat we echt op zoek moesten naar de juiste plek om de revive te activeren daar waar dat direct zou moeten werken als je in de buurt van een andere speler komt. Puntjes van kritiek die DICE ongetwijfeld nog zal aanpassen alvorens de release.
Iets te veel sneeuw
Hetgeen waar DICE ook nog even naar moet kijken zijn de soms wat overdreven weerseffecten, zoals rond dwarrelend sneeuw dat iets teveel aanwezig is, waardoor het zicht belabberd wordt. Het gebeurde daarbij ook dat de sneeuw in de huizen te zien was, daar waar de huizen nog volledige intact waren. Ook heeft DICE er nog wel eens een handje van om bepaalde ruimtes in huizen zo donker te maken, dat je verrast wordt door tegenstanders. Verder was het in gebouwen nog wat lastig om vijanden te vinden door bepaalde aanwijzingen via de audio te volgen, zoals voetstappen. Dit viel direct op, omdat het juist zo goed werkte in Battlefield 1. Als laatste waren er nog wat bugs en glitches te bespeuren bij de meer uitgebreide destructie van panden, het bouwen van versterkingen en de nieuwe manier van door de ramen springen, maar over het algemeen liep Battlefield V prima in deze vroege staat en het was vooral erg fijn om te spelen.
Voorlopige conclusie
De betere controle die je nu hebt bij het schieten en waar kogels landen, heeft er voor gezorgd dat we ons goed hebben vermaakt met de eerste potjes Battlefield V. Hoewel het een vroege versie betrof, zien we zeker het potentieel van de game en wat DICE allemaal voor ogen heeft om te doen met deze shooter. Het moet een meer tactische ervaring worden, waarbij skills en samenwerking belangrijker zullen zijn en dat zonder de epische momenten links te laten liggen. De vernieuwing met betrekking tot het reviven heeft nog wat werk nodig, net zoals de audio in gebouwen, wat nog niet van het Battlefield 1 niveau is. Afgezien van dat zag het er prima uit, de sfeer is goed en de wapens zijn fijn. Kortom, laat die volgende speelsessies met Battlefield V maar snel komen, want we zijn razend benieuwd naar de rest van de game.
Zag wel al dat het sniperen in bf 5 al flink verknald is. Geen goede snipersgeweren in de game en 2x raken voor een kill.
Hier kijk ik naar uit deze ga ik op dag 1 halen
@jimke1: Wat haal je niet op dag 1 😉 grapje hoor hopelijk vind je de game leuk.
@212.115.205..xxx: heerlijk. Geen instant kill meer wanneer een sniper je bovenlijf raakt. Snipen in bf1 was domweg veels te makkelijk
@77.165.6..xxx: Klopt en mooi dat slechte spelers nu door de mand gaan vallen.
Hoe zit het met het xp systeem en dingen unlocken? Is daar wat over bekend? 1 van de redenen waarom ik al snel was afgehaakt bij bf1, hoop dat ze dit weer terugdraaien naar hoe t in bf 3 en 4 was. Altijd leuk zon verrassing.
@Seb070NL: Gaap
Goed stuk en het zal qua gameplay vast dik in orde (gaan) zijn, ik zal deze game echter geen seconde aanraken. Ik protesteer met mn portemonnee.
Vrouwen in games? Prima!
Veel van mn favo games hebben vrouwen als protagonist.
Geforceerde diversiteit die totaal niet klopt met de geschiedenis/werkelijkheid? No thanks…
@Seb070NL:
Ja juist precies dit, ik en een hoop vrienden hebben de game niet eens gekocht of terug gebracht door wat jij zeg.
Heb er wel vertrouwen in dat dit een super game gaat worden! Had eigenlijk liever een moderne setting gezien, omdat ik bang was dat ze met een WW2 setting weer een bertje dezelfde kant op zouden gaan als bij BF1. Maar als ik het zo eens lees ziet het er naar uit dat BF5 toch wel een flinke verbetering gaat worden ten opzichte van BF1 🙂 Al hoop ik wel dat ze over 1 of 2 jaar wel weer met een soortgelijke setting gaan komen als in BF3 en BF4, want al dat gehang in het verleden begint zo langzamerhand ook wel weer een beetje te vervelen.
Als Battlefield fan ga ik m niet halen dit jaar. Zowel BO4 als BF5 zien er niet geweldig uit, dan haal ik liever RDR2 en Spiderman (want om 3x 60 euro uit te geven voor games die ik toch niet vaak kan spelen heb ik het er niet voor over)
Ik ben geen topspeler speel alleen shooters voor de lol @94.214.227..xxx: En slechte spelers door de mand vallen wat is dat voor een onzin uitspraak. Sommige mensen spelen echt alleen om te ontspannen. 😛
@89.200..xxx: Dus je wilt niet teveel geld uitgeven en je haalt COD.
Een seasonpass gegijzeld achter een €120 editie, microtransacties, lootboxes. 😛 😀
@84.104.78.xxx:
Ehm, geforceerde diversiteit die niet klopt met de werkelijkheid?
https://www.google.nl/amp/amp.history.com/news/female-allied-spy-world-war-2-wooden-leg
Lees dit kleine stukje eens even, gaat over een vrouw met een houten been in de 2e Wereldoorlog waar de Duitsers/nazi’s als de dood voor waren.
Day-1 buy voor mij
@212.115.205..xxx: ahhh wat erg, vervelend voor je dat je nu echt skills moet gaan ontwikkelen om stoer te doen met je k/d bij je vriendjes. Hele game proberen exploits te zoeken om zo lekker te glitchen en op 1 plek te blijven liggen.
Sla deze mooi over, hou zelf niet van ww en ww2 wapens.Op naar knaller cod
@Seb070NL: Ze hebben een ander systeem opgezet, maar daar hebben ze nog niet veel details over gegeven. Was van wat ik heb gelezen ook niet terug te vinden in de beta.
@212.115.205..xxx: Er was maar 1 sniper beschikbaar, want tja een hele vroege versie en het vereist nu echt een headshot om meteen een kill te krijgen.
@Flaming_Kaiser: Dan zal jij mijn comment nooit begrijpen vrees ik.
Krijg steeds meer twijfels of dit nog wel een psx site is
@145.129.172.xxx: ze was zeker ook aan het rennen op het slagveld of nie?
@Flaming_Kaiser: Dat zijn mensen wiens leven uit gaming bestaat. Ze nemen het ook allemaal net even te serieus. Mensen zoals jij en ik en vele anderen die een leven hebben,en af en toe is voor de lol een spelletje spelen,Zijn de noobs die de games kapot maken( kreeg ik van de week naar mn hoofd geslingerd). Niet op reageren is het beste
@212.115.205..xxx: Mooizo, werd helemaal gek van die spelverspetende snipers in BF1
@True RPGGamer: opschepper pfff
@Yannick: inderdaad nu nog de snipers weg en puur in een specefieke level neerzetten
Ben ik dan al zo oud aan het worden?
BF2 is toch de echte battlefield! Strike at Karkand, Dalian Plant en de Dragon Valley ruleZz.. 🙂
Jeej schieten met chickies, kan niet wachten
@82.72.17..xxx: looool
@Dippiedoe: je gezever begint ook te vervelen.
@Flaming_Kaiser: Lezen kan ook moeilijk zijn, hij haalt liever RDR2 en spiderman, dan dat hij BF5 of COD haalt
@212.115.205..xxx: dat is altijd zo geweest behalve als je een headshot schiet
@62.195.251..xxx: Ach hou op. Hij heeft een prima comment getypt.
Laat maar komen deze game! Alleen wat mij toch wel heeft doen laten schrikken is een filmpje van IGN van gister. Hierin komt naar voren dat de spot-system nu helemaal terug is: https://youtu.be/dY87E9whTM0
Eerst werd er gefocust op het terugschroeven van het spotten met 90%, en uit dit filmpje blijkt dat het toch wel weer 90% aanwezig is. WTF? Hoop dat ze dit gaan fixen. Ben benieuwd wat jullie gamers vinden.
Discussies of niet over vrouwen in game, spel staat al op pre-order bij YGZ.nl
@DenZon: Ja, ik heb dat zelf niet echt gemerkt, maar het is volgens mij niet de bedoeling dat het in de uiteindelijke game zo prominent aanwezig is. Wat ik alleen maar zou toejuichen hoor, want er zijn genoeg spelers die constant lopen te campen en erg afhankelijk zijn van het spotten. Dit soort spelers gaan ook amper voor vlaggen in Conquest en heb je weinig aan.
@zoltannl: Ik kijk vooral met blije gedachten terug aan Battlefield: Bad Company 2. 😉
@Dippiedoe: Moet zeggen dat de vibe door de setting van BF V niet zo dominant is als dat in BF1. Wellicht dat dit door de map kwam.
Hedendaagse shooters ben ik zelf een beetje beu, maar kan het begrijpen. Er zijn wel alternatieven beschikbaar als je die setting liever hebt, zoals Squad.
Wat een zoutloos geschreven stuk. Het is vooral vertaling van stukken die op verschillende engelstalige game sites staan.
“In Battlefield 1 telden de tickets omhoog, nu lopen de tickets weer af en hoe meer vlaggen je als team beheert,”
Ik weet niet welke versie jij in bf1 hebt gespeeld, maar bij mij lopen de tickets af ipv op. Waarschijnlijk doel jij op conquest.
In operations hebben alleen de verdedigers de tickets.
Zou bijna zeggen doe je huiswerk een beetje voordat je je negatief uitlaat over bf 1 die je waarschijnlijk noiit hebt gespeeld.
@54.234.48..xxx: Wellicht moet je eerst wat beter gaan lezen voordat je wat zegt, want eerstgenoemde betekent dat ik het over Conquest heb. Tickets (of punten, hoe je het ook wilt noemen) lopen in die modus van nul op naar 1000 in BF1 en in BF V is de majority rule weer present en kan het ene team dus op 5 punten eindigen en de ander op 0. Hoe meer vlaggen je beheert in BF1 hoe sneller je tot de maximale score (of dus tickets) komt. Dat heet dus optellen en krijg je scores als 1000 tegen 990. Duidelijk? 😉
Maakt me geen reet uit wat dit spel gaat kosten!!!
Ik moet hem hebben!!!!!!!!!!!
@zoltannl:
Ik heb alle BF’s maar vond deel 3 stukken beter 😉
@Starscreamer: Haha ach ja dat kan. Dat heb je soms met games. Wij speelden toen de tijd BF2 helemaal grijs.
@82.72.17..xxx: zat ook al in Bf1 als je dat niet wist