Gespeeld: FIFA 19 – Nu we het WK voetbal achter de rug hebben, is het tijd om vooruit te kijken naar de start van de verschillende voetbalcompetities. Die beginnen traditiegetrouw allemaal ergens in augustus, maar er is er één die pas medio september van start gaat. Een eenvoudige brug om te maken naar de release van de voetbalgame van Electronic Arts, FIFA 19. Zo vlak voor de finale van het WK zijn we afgereisd naar Parijs, waar we een vroege versie van de nieuwste telg in de langlopende franchise alvast onder handen hebben kunnen nemen.

Het hoogste Europese podium

FIFA 19 brengt verschillende vernieuwingen met zich mee, te beginnen met de toevoeging van zowel de UEFA Champions League als de UEFA Europa League. Beide toernooien maken nu onderdeel uit van FIFA 19 en zullen binnen elke modi aanwezig zijn. Denk dan zoal aan Ultimate Team of de Carrière modus. Daarbij kan je spelen met de teams die zich gekwalificeerd hebben, maar je kan ook je eigen favoriete team kiezen om op Europees niveau carrière te maken. Een leuk detail is hierbij de toevoeging van meer dynamische menu’s. Daar bedoelen we mee dat je binnen het menu ook een filmpje te zien krijgt van hoe er bijvoorbeeld wordt geloot voor de poules van de Europa League. Met het toevoegen van deze twee toernooien komt EA ook met de toevoeging van twee nieuwe commentatoren: Derek Rae en Lee Dixon (voormalig verdediger van Arsenal). Zij zullen nu aanschuiven om in het Engels commentaar te leveren.

Vernieuwingen in de tactiek en op het veld

Het aanpassen van het spel van je team gaat in FIFA 19 veel dynamischer ten opzichte van FIFA 18, waarbij het oude systeem min of meer is vervangen. Strategieën als ‘parkeer de bus’ en ‘ultra aanvallend’ zijn niet meer aanwezig. De opties zijn wat beperkter, waarbij je binnen het menu ook ziet hoe je team zich binnen elke strategie over het veld voortbeweegt. Verder kan je in FIFA 19 door de dynamische, tactische speelwijze sneller opbouwen, laag druk zetten of direct volledig druk zetten met je team als de tegenstander een foutje maakt. Deze meer tactische benadering van de gameplay zorgt voor meer dynamiek in de wedstrijden, wat realisme in de hand werkt.

Het zijn vernieuwingen die absoluut interessant zijn om mee te stoeien en die ook erg gemakkelijk zijn om toe te passen. Je kunt ze namelijk weer instellen onder de d-pad knoppen, zodat je snel kunt wisselen tijdens de wedstrijd. Eenmaal op het virtuele veld merk je dat er behoorlijk wat subtiele gameplay aanpassingen zijn doorgevoerd om FIFA 19 nog realistischer aan te laten voelen. Spelers duelleren nu bijvoorbeeld steviger met elkaar om de bal. Zo wordt nu bij een één op één duel het zogenaamde 50/50 systeem gehanteerd. Hetgeen hier wel in meetelt, zijn de statistieken van een speler. Zo spelen timing en fysieke gesteldheid een rol in de kansen om een duel te winnen.

Het kan echter ook zomaar zijn dat bij een frontale botsing de bal lukraak een kant op vliegt. Dit kan gebeuren zonder dat één van beide spelers de bal in eerste instantie heeft weten te bemachtigen. De reden hiervoor is dat de bal en ook de spelers zelf beduidend meer animaties en physics hebben meegekregen. Het resultaat daarvan is dat er veel meer verschillende situaties op het veld kunnen ontstaan en ook dat draagt natuurlijk bij aan het realisme van het voetbal op het virtuele veld, want het wordt hierdoor immers steeds onvoorspelbaarder.

De juiste timing is alles

Het is echter niet zo dat een speler die tijdens een duel dichter bij de bal staat altijd wint. Door je voet uit te steken of door op het juiste moment naar de bal te duiken, kun je een andere speler op dat moment alsnog te slim af zijn. Timing is zodoende nog belangrijker dan voorheen; zo speelt het nu een specifieke rol bij het afronden op doel. Door twee keer snel achter elkaar op de schietknop te drukken, maak je gebruik van een zogenaamde ‘Timed Finishing’. Dat wil zeggen dat de kans op een onhoudbare bal groter wordt naarmate je preciezer je schot plaatst.

Al kan je natuurlijk ook nog scoren als je timing niet optimaal is. Als je bijvoorbeeld dicht voor het doel staat en je raakt de bal verkeerd, kan je toch nog scoren wanneer de keeper bijvoorbeeld op het verkeerde been staat. De gameplay biedt buiten dat vooral meer mogelijkheden om controle te krijgen over je spelers en over de bal en dat is dankzij het nieuwe ‘Active Touch Systeem’, waarbij alles van passen tot aan het schieten onder handen is genomen. Dat wil zeggen dat voetballers nog alerter reageren in lastige situaties waarbij ze de bal moeten doorspelen of moeten aannemen. Een bal wordt niet altijd op maat gespeeld, maar toch doen de spelers dan een uiterste krachtinspanning om bij de bal te komen.

Spelers doen er alles aan

Zo krijg je regelmatig situaties waarbij een tegenstander eerder bij de bal lijkt te komen, maar waarbij jij uiteindelijk toch aan het langste eind trekt. Zoals beschreven in een aantal voorbeelden hieronder. Als het moet, maken ze nu een snoekduik naar de bal om deze naar een teamgenoot door te koppen of tikken. Met een flying-kick de bal binnenhouden of de bal achter je met je hak uit de lucht controleren behoort eveneens tot de mogelijkheden. Of wat te denken van iemand het bos insturen door met je lichaam de ene kant op te draaien om vervolgens toch de andere kant op te gaan. Al deze handelingen zijn mogelijk en bepaal je geheel zelf, zonder dat het willekeurig plaatsvindt.

Ook ziet het er vet uit als je de bal vanuit de lucht over iemand heen weet te wippen en het met een volley op doel af weet te maken. Je moet hier dan zelf de linker analoge stick ingedrukt houden om de bal over een tegenstander heen te flippen. Toegegeven, lang niet elk van de zojuist beschreven te realiseren situaties lukte ons (in één keer), maar wanneer het dan wel lukt, geeft het erg veel voldoening. Tot slot is het zeker nog het benoemen waard dat je ook nu weer erg gevaarlijk op doel kan schieten vanop een grote afstand, wat voor hele mooie goals kan zorgen als het lukt. Een puntje van kritiek is dan weer dat keepers nog regelmatig rare ballen doorlaten, maar EA verzekerde ons dat ze dit nog zullen aanpakken.

Voorlopige conclusie

FIFA 19 lijkt wéér een verbetering te zijn ten opzichte van het vorige deel. De gameplay voelt meer gestroomlijnd en tegelijkertijd ook realistischer aan. Wat elk jaar, maar ook zeker nu weer opvalt, is dat de spelers en de bal meer animaties hebben meegekregen. Ze reageren daardoor nog gevoeliger op elke situatie die zich op het veld voordoet. Ook hebben spelers nog meer mogelijkheden gekregen om om de bal te strijden, de bal binnen te houden én de bal aan te nemen, wat voor meer gameplay variatie zorgt. Het spel vloeit daardoor nog meer over het veld, zoals dit ook in een echte wedstrijd het geval is. Enkel de expressies op de gezichten van de spelers zouden voor nu nog wel een update kunnen gebruiken, net zoals dat de keepers nog wat aandacht nodig hebben. Desalniettemin zorgen al deze vernieuwingen én de aanwezigheid van de UEFA Champions League, alsook Europa League er voor dat FIFA 19 een definitieve slag lijkt te slaan om de titel ‘koning voetbal’.