De Metro-games zitten vol met verschillende monsters en dan is het natuurlijk fijn als je daar geschikte wapens voor hebt. 4A Games wil met het nieuwste deel van de reeks de speler nu nog meer mogelijkheden geven om hun eigen ideale wapen in elkaar te zetten. Dit heeft Huw Beynon, het hoofd van general brand management van uitgever Deep Silver, laten weten in een interview met GamingBolt.

Metro 2033 was het eerste deel en daarin was het niet mogelijk om zelf je wapens aan te passen, je kon alleen schietijzers oppikken die deze al standaard hadden. In het tweede deel kreeg je deze keuze wel, maar was het nog vrij beperkt. In Exodus wil de ontwikkelaar de speler overspoelen met mogelijkheden, zodat ze zelf een wapen kunnen samenstellen dat past bij hun speelstijl. Tevens kun je je personage zelf ook op meer manieren upgraden dan voorheen.

“I’m not going to pretend that we are a deep RPG. We obviously have a really rich weapon customization system. You discover new parts for weapons, and scavenge full weapon, and strip them for parts. You can then customize base weapons. So, you have hundreds of different permutations there. We’ve also added other aspects of your character that you can upgrade. In previous games we offered suits. This time around we will give you the ability to customize the gear that you’re wearing, like getting upgrades for your helmet.”