Een aantal van de ontwikkelaars van Devil May Cry 5 hebben tegenover Famitsu wat meer laten weten over wat de doelen zijn voor het spel. Zo proberen zij om foto-realistische graphics op het beeld te toveren, die draaien op 60 frames per seconde.

Om dit voor elkaar te krijgen, worden gezichten en kleding gescand om een zo realistisch mogelijk geheel te krijgen. Om het spel ook soepel te laten spelen, is ervoor gekozen om animaties vloeiend in elkaar over te laten lopen, ook al wordt een animatie onderbroken door de speler. Voorheen leverde dit een vreemd tafereel op, maar in DMC 5 zal dit heel natuurlijk verlopen.

“Previously, the focus was on response so players were able to motion cancel, but for Devil May Cry 5 it’ll read the input but it won’t simply skip through the animation of the previous action. This is to avoid the awkward visual that would come from motion skipping.”

De ontwikkelaar zal echter ook geluid een belangrijk onderdeel maken van de actie. Dit verandert namelijk naarmate je meer combo’s maakt. Maak je weinig combinaties, dan zal je steeds hetzelfde deuntje horen, maar rijg je de ene beweging na de andere aan elkaar, dan krijg je meer opzwepende muziek te horen. Deze zorgt dan weer voor hogere ritmes, die een richtlijn zijn voor het ritme waarop je moet aanvallen.