Gespeeld: Shadow of the Tomb Raider – In 2013 werd de Tomb Raider franchise nieuw leven ingeblazen met de gelijknamige titel Tomb Raider. Wat was de oorsprong van Lara Croft, hoe is ze in haar ‘vak’ gerold en hoe is ze geworden zoals we haar kennen van de vroegere games. Dit vraagstuk beantwoordt Square Enix met een drietal games die zich focussen op de jonge jaren van Lara Croft. Een intelligente jonge dame, die in de voetsporen van haar vader treedt en een volledige make-over heeft gekregen in zowel haar uiterlijk als haar persoonlijkheid. Na Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider komen we langzaam maar zeker bij het einde van haar oorsprongsverhaal, dat met Shadow of the Tomb Raider wordt afgerond.
Maakt ze wel altijd de juiste keuzes?
Lara Croft is door de jaren heen veelvuldig in aanraking gekomen met Trinity, de organisatie die verantwoordelijk is voor de dood van haar vader. Ze zit zodoende achter deze geheimzinnige organisatie aan, omdat ze wraak wil nemen op de verantwoordelijken. Ook is deze organisatie in haar ogen dusdanig gevaarlijk, dat ze alles probeert om de plannen van deze club te dwarsbomen. Dat leverde keer op keer confrontaties op, waarbij Lara veelal aan het langste eind trok. Ze is dus een geduchte tegenstander voor deze club en dat weten ze maar al te goed. Dat betekent in Shadow of the Tomb Raider ook meer tegenstand, maar de vraag in werkelijkheid is natuurlijk of Lara niet een beetje doorslaat in haar nobele bedoelingen.
Lara wil Trinity continu dwarsbomen en het primaire uitgangspunt is gewoon telkens deze organisatie voor zijn in het bemachtigen van eeuwenoude artefacten en meer. Trinity heeft zo z’n eigen dubieuze agenda, dus dat er tegen gestreden wordt is prima, maar in Shadow of the Tomb Raider brengt dat wel meer emotionele situaties met zich mee. Een goed voorbeeld is het bemachtigen van een dolk in het begin van de game. Lara weet deze dolk sneller te bereiken dan Trinity en neemt deze mee om vervolgens recht in de armen van de vijand te lopen. De leider van de Trinity afdeling in Brazilië weet echter meer van de geschiedenis en wijst Lara fijntjes op het feit dat ze iets ongelofelijk stoms gedaan heeft. Iets wat even later maar al te goed duidelijk wordt, maar omwille van spoilers laten we dat nu in het midden.
De ontwikkeling tussen Lara en Trinity is tot een kookpunt gekomen en dat zorgt er voor dat ze fouten maakt. Niet langer zijn haar beslissingen puur rationeel en zodra iemand handelingen verricht puur op basis van emoties, dan is de kans dat iets in de soep loopt aanzienlijk groter. Je zult in Shadow of the Tomb Raider zodoende geconfronteerd worden met een Lara die de duidelijke scheidingslijn niet altijd even goed meer kan zien en dat zorgt voor een net wat andere ervaring. De game zal Lara meerdere malen een schuldgevoel proberen te geven en dat tracht de game ook op de speler over te brengen, aangezien je haar controleert. Dat betekent ook een wat emotioneler en dieper verhaal, althans, op bepaalde situaties. Of dat door de hele game dieper en meer emotioneel is, dat is voor nu natuurlijk nog even afwachten.
Verberg je in de jungle
Het avontuur brengt je naar zowel Brazilië als Peru en het resultaat is een compleet andere omgeving. In de eerste Tomb Raider bevonden we ons nog op een eiland, in Rise of the Tomb Raider in een bergachtig en koud gebied, nu betreden we de vochtige warme jungle en dat brengt nieuwe elementen met zich mee. Stealth is één van de belangrijkere aspecten in de game dat nu een nog grotere rol speelt. Vijanden zijn beduidend kundiger en schieten echt met scherp, waardoor frontaal de aanval kiezen vrijwel nooit de beste keuze is. Het kan overigens wel, maar zorg dan wel dat je goed materiaal hebt en weet wat je aan het doen bent, anders leg je zo het loodje.
Stealth combineren met actie is al een betere keuze en bij voorkeur blijft Lara de hele tijd ongezien, aangezien je daarmee lastige confrontaties voorkomt. Het stealth element is vergelijkbaar met eerdere delen, maar een belangrijke aanvulling is nu dat je jezelf onder modder kan smeren in een modderpoel. Hierdoor kan je opgaan in de omgeving dat overwoekerd is met klimplanten, struiken, lianen en meer. Je bent op dat soort momenten haast onzichtbaar en als een vijand je dan passeert, dan heb je die zo uitgeschakeld, zonder dat je anderen alarmeert. Te veel vijanden op een plek? Schiet een afleidingspijl in de richting van het groepje en ze gaan op onderzoek uit, wat je een grotere kans van slagen geeft. Je bent altijd vrij om de situatie aan te pakken naar wat jou geschikt lijkt en als het één niet werkt, dan geeft de game je genoeg opties om een alternatieve aanpak toe te passen.
Nog meer slingeren
We hebben de game drie uur kunnen spelen en naast dat we kennismaakten met de nieuwe stealth mogelijkheid, zagen we ook nog wat andere nieuwe elementen. De traversal gameplay is verder uitgebreid, zo kan je bijvoorbeeld je ijsbijl weer gebruiken op bepaalde rotsen om zo omhoog of omlaag te klimmen. Nieuw is dat je nu ook ondersteboven kan klimmen en in combinatie met een touw kan je vanaf een vastgehaakt punt op een rots naar beneden zaken, slingeren en zelfs wallrunnen, waardoor je meer kanten op kunt gaan. Dat betekent voor de gameplay met betrekking tot het klimmen net wat meer variatie en ook met het oog op collectables zorgt dat voor meer gevarieerde manieren om een bepaald punt te bereiken. Dit voelde heel erg vloeiend en natuurlijk aan, dus de toevoeging van meer traversal gameplay lijkt vooralsnog goed uit te pakken.
Optimale afwisseling
Tijdens de speelsessie hebben we personages ontmoet, gevochten, geklommen, tombes bezocht, ruzie gehad met panters, grote setpieces meegemaakt en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het gaat hier dan om een tijdspanne van drie uur waarin genoeg gebeurde en dan te bedenken dat het tempo vrij hoog lag. De omgevingen zijn veelal echter vrij open van opzet, dus je kunt rustig je tijd nemen om alles te verkennen. Als je dat doet kom je diverse collectables tegen en interessanter nog, je zult zo hier en daar tombes vinden die je kunt uitpluizen. Deze tombes zijn geheel optioneel, maar dat neemt niet weg dat het in het straatje van Lara past om even een uitstapje te maken. Bovendien is de Amazone gevuld met dit soort constructies, dus het past uitstekend binnen het geheel.
De gameplay lijkt genoeg afwisseling te bieden, dat deed het in ieder geval volop tijdens onze speelsessie. De puzzels zijn daarbij leuk en nooit echt al te ingewikkeld. Mocht dat alsnog een issue zijn of als je gewoon geen zin hebt om hier over na te denken, dan biedt de game je diverse instelmogelijkheden met betrekking tot de moeilijkheidsgraad. Je kunt standaard uit makkelijk, normaal en moeilijk kiezen, maar daaronder kun je wel bepaalde onderdelen aanpassen. Als je de game op moeilijk wilt spelen, maar niet zo goed bent in gevechten, dan kan je dat specifieke onderdeel op makkelijk zetten. Klinkt misschien wat gek om te doen, maar het zorgt wel voor veel meer toegankelijkheid, aangezien je de ervaring geheel naar eigen inzicht kunt customizen.
Toch wel erg herkenbaar
Shadow of the Tomb Raider borduurt voort op het concept dat we kennen van de voorgaande twee games. Dat betekent een lineair avontuur als het op het verhaal en de te bezoeken omgevingen aankomt. Je krijgt echter wel alle vrijheid om terug te reizen naar een bepaald gebied. Dat kan je doen voor een gemiste tombe, maar bijvoorbeeld ook voor de collectables of om te gaan jagen. De gameplay is verder ook identiek, want de verschillende onderdelen wisselen elkaar continu af. Het tempo in deze game lijkt echter wel net wat hoger te liggen en de afwisseling gaat net wat vlotter, waardoor het gedeelte dat we speelden echt spot-on aanvoelde. De herkenbare gameplay is altijd al goed geweest dus mensen die de voorgaande delen hebben gespeeld, weten precies wat ze kunnen verwachten. Dat uiteraard in positieve zin, want de basis die is gelegd met Tomb Raider in 2013 kunnen we kortweg uitstekend noemen.
Niet alleen de gameplay zelf is herkenbaar, ook de aanvullende zaken zijn min of meer identiek. Denk aan XP opbouwen en nieuwe skillpunten vrijspelen, die je vervolgens weer kan inzetten om Lara zo hier en daar te verbeteren. Ook kun je door middel van gevonden items je wapens upgraden, zodat je beter bestand bent tegen de vijanden. Verder is het mogelijk om Lara van nieuwe outfits te voorzien die elk andere voordelen brengen. Dat aspect is weinig anders, hoewel Lara wel wat nieuwe skills heeft en wat extra mogelijkheden krijgt, bijvoorbeeld door bepaalde plantjes te mixen voor een boost in haar cognitieve vaardigheden. Ze heeft het bij momenten hard nodig, want overleven in de jungle is regelmatig erg moeilijk waarbij enige hulp in welke vorm dan ook niet misstaat.
Voorlopige conclusie
Shadow of the Tomb Raider voelt, speelt en oogt precies zoals de voorgaande delen. De setting is weliswaar anders, maar voelt tegelijkertijd enorm vertrouwd aan. De gameplay is op verschillende wat kleinere punten uitgebreid en dat komt de variatie in combat en het klimmen absoluut ten goede. Dit biedt ook meer creatieve mogelijkheden om vijanden aan te pakken, alsook in level design met betrekking tot bepaalde punten bereiken, collectables verzamelen enzovoort. Op deze manier tracht de ontwikkelaar de formule toch wat te vernieuwen. Als je dat naast het ontzettend fijne tempo, de afwisseling, een obsessieve Lara die fouten maakt en interessante personages legt, dan is de voorlopige conclusie dat Shadow of the Tomb Raider een uitstekend deel lijkt te worden. Over een maand ligt de game in de winkels en dan vertellen we je uiteraard nog veel meer.
Dat is goed nieuws! Sws aanschaffen
Spiderman verslaat deze rommel.
Ga hem zeker halen, alleen niet gelijk.
Zoveel games die er nog gespeeld moeten worden.
Ik kan het allemaal niet meer overzien…. 🙂
@stefan52a: wat een BS! 2 totaal verschillende games.
@gamingbosch: yup, toch waarheid. Deze muziekjatters…
@gamingbosch: Spiderman is toch wel een stuk beter als deze kopie and past zooi met kleine toevoegingen
@zoltannl: bij mij precies hetzelfde. Even wachten en dan waarschijnlijk een stuk goedkoper ook nog 🙂
Schaamteloos een gestripte versie van de soundtrack van Uncharted 2 gebruiken in 1 van de trailers.
Vieze jatters, ik kijk dwars door deze copy-paste shit heen.
@stefan52a:
Ja toch 24/7 aan je draden hangen door de stad, en combat voor kinderen.
@143.179.16.xxx: zuurpruim gespot.
Deze ga ik eerst ff checken bij gamescom.
Hoe het speelt.
Maar ziet er heel erg tof uit.
@stefan52a: Beiden goede games.
Is hetzelfde een Ferrari vergelijken met een twingo.
@2001:bc8:4400:2500:0:0:5:.xxx: Ja want alles is tegenwoordig copy paste voor iedereen.
Wat een gemekker of het is cod, dan is het dit.
@TreyarchRockzz: dat is zo
@TreyarchRockzz: alleen ben niet voor deze game, ze hebben Uncharted 2 muziek gestolen.
@stefan52a: uncharted is dan ook een quick time event game.
@94.214.227..xxx: Ja slimpie, jij stond niet vooraan toen de hersenen werden uitgedeeld he?
Tomb Raider jat gewoon een stuk van de soundtrack van Uncharted 2 voor hun eigen trailer. Daarnaast is het een copy-paste game omdat er maar weinig vernieuwingen zijn m.b.t. het laatste TR deel.
En ja, meerdere games zijn copy-paste zooi. Kijk naar FIFA, kijk naar PES, kijk naar COD, kijk naar Assasins Creed.
@94.214.227..xxx: jij hebt de game niet helemaal gespeeld? Hahah.
@stefan52a:
Dat sowieso, bovendien komt Spiderman 7 september uit. Heerlijke timing van TR, lol….hoezo schieten in je eigen voet?
Ik hoop op meer artikelen voor Spiderman en dat PSX een beetje met de hype-trein meegaat.
PSX-Spider-Sense!
@stefan52a:
Denk je echt dat ze het gejat hebben? Denk je echt dat ze Uncharted muziek gaan gebruiken in een Tomb Raider game? Anders hebben ze zo een claim, lijkt me, bij zo’n AAA-game. Lijkt mij eerder een misplaatste sample voor een trailer en ze dit niet doorhadden.
Sowieso, als je de aftiteling leest bij games, zie je best vaak dat er gesamplede muziek wordt gebruikt en dat dit dan (blijkbaar) gemengd/gemixt is met originele muziek. Reële kans dat dat ook zo is bij Spider-Man.
@185.220.101.xxx: lol
@Forestt_NL: het is al zeker dat de muziek gejat is… Kan zo bewijsje sturen.
Het toegevoegde ‘croft huis’ in het vorige deel vond ik erg leuk gedaan.
Dit is gewoon om chill te spelen en niet om teveel nieuwe dingen te verwachten
@stefan52a:
Je kan je bewijs best plaatsen. Lijkt me interessant, heb zelf het echte bewijs nog niet kunnen vinden over de drumloop en of deze origineel is gemaakt voor de Uncharted 2 game. Als het jatten was geweest dan had je de andere instrumenten die op Cornered staan ook moeten horen. Waar kan je de drumloop los krijgen? Niet op de soundtrack in ieder geval. Je kan die drumloop er niet droog uit knippen.
Dus of het is een drumloop niet origineel gemaakt voor Uncharted 2 en dus ergens als sample te verkrijgen. Of het is wel een orignele Uncharted 2 drumloop en is het blijklaar gelicenseerd aan Crystal Dynamics/Square Enix. Of jij geeft het stuitende bewijs dat het is gejat. 😉
@Forestt_NL: https://youtu.be/JG-2L_5JSSY Dit nummer was gecompenseerd voor Uncharted 2. Nu is Tomb Raider er mee aan de haal gegaan.
@stefan52a:
Nee, ‘Cornered’, in zijn geheel dus, is gecomponeerd voor Uncharted 2. In jouw gelinkte video hoor je die drumloop die weliswaar gebruikt is in Cornered, maar dat wil dus niet zeggen dat deze origineel is gecomponeerd voor Uncharted 2. Dat bewijs wil ik graag zien. Zoals ik al schreef kan je de drumloop niet knippen (en dus jatten) uit Cornered zelf, dus dat maakt de kans groter dat de drumloop in een sample library zit.
Trouwens.. die comment onder die video van je link beschrijft zelfs dat de sample/drumloop ook in verschillende actie films zit..
Wat maakt het eigenlijk ook uit. Het is maar een trailer. Als de game zelf vol zit met gebruikt muziekmateriaal lezen we dat vanzelf in de komende reviews.
@stefan52a: jij bent een rare vent
@stefan52a:
spiderman komt er ook snel in, maar tomb raider gaat ff voor (komt ten slotte ook iets eerder uit)
@94.130.67..xxx: voor jou misschien
@62.140.132.xxx: oké
TR met spiderman vergelijken, is als zand met bonbons vergelijken. Precies: slaat nergens op.
Ben benieuwd naar de game, sterker nog: staat in de pre-order
Allemaal hetzelfde 1 2 en 3. Leuk 1 x spelen nooit meer aanraken.
@94.130.67..xxx:
Nee, pannekoek. Spiderman komt 7 september uit. TR komt 14 september uit. Niet andersom.
@stefan52a: so what
Ja zoals ik hier lees vergelijking met spiderman en TR Idd het zijn 2 verschillende games en ja dit is het derde deel van de nieuwe tomb raider. Vond de vorige delen goed dus wrm moeten ze de formule veranderen? Met kleine aanpassingen of vernieuwingen is het altijd mooi meegenomen. Wat denken jullie dan wat ze gaan doen als spiderman veel suc6 heeft, juist hetzelfde zoals TR, batman trilogie, gears of War etc! Formule behouden en vernieuwingen toepassen juist hetzelfde als ac origins/odyssey. Zo lang ik maar kan genieten ben ik tevreden!
@143.179.16.xxx: de SP meeste games speel ik 1 keer
@stefan52a:
Spiderman gaat zeker heel vet worden, maar Tomb Raider rommel noemen?
Ga je diep schamen in een hoekje en ga je mond spoelen…
@stefan52a: Jij ook niet
@54.162.144.xxx: nee dank u.
Er komen teveel goede games uit…..moet keuzes maken 🙂
@stefan52a:
Laat maar, jij bent een COD speler dus je kan er niets aandoen dat je geen smaak hebt.
@Melvin: Maak de keuze om ze allemaal te kopen !!
🙂 🙂