Special: De vrije software/games markt met daarin G2A.com als centrale speler


Special: De vrije software/games markt met daarin G2A.com als centrale speler – Iedereen die weleens het internet afspeurt op zoek naar leuke deals, is ongetwijfeld een keer op de website van G2A terecht gekomen, een online plaats waar games aan erg aantrekkelijke prijzen verkocht worden. Vroeger simpelweg te duiden als een reseller van keys, tegenwoordig is G2A zoveel meer dan dat. Voor nu richten ze zich primair op de pc-gamer, maar daar gaat snel verandering in komen. Op uitnodiging van G2A hebben we onlangs een week door Polen gereisd om meer over het bedrijf te weten te komen, te ontdekken waar ze mee bezig zijn en wat de toekomst ons zal brengen.

De groei door de jaren heen

Games kopen is tegenwoordig net zo gemakkelijk als een flesje water kopen, je komt het overal tegen. Of het nu in een gespecialiseerde zaak is of in de supermarkt, want ook daar kan je terecht voor vouchers waarmee je je digitale wallet aanvult. De markt is anno 2018 erg interessant, want met alle moderne technieken is bijzonder veel mogelijk dat brengt automatisch ook een vrije markt met zich mee en daarin zie je nieuwe spelers als paddenstoelen uit de grond schieten. G2A draait al wat langer mee en vandaag de dag zijn ze één van de grootste platformen ter wereld waar je op een zeer efficiënte en voordelige wijze je games kunt kopen.

Dat is natuurlijk ergens begonnen en dat heeft te maken met de situatie in het oosten van pakweg tien jaar terug. Waar het voor ons in het westen al sinds jaar en dag gebruikelijk is om elke maand één of meerdere games te kunnen kopen, was dat in Polen, maar ook in andere landen lang niet zo gemakkelijk. Sterker nog, de games waren hetzelfde geprijsd als in het Westen, mede door de vele tussenpersonen. Dat was financieel voor gamers daar echter erg moeilijk en het gevolg was veel piraterij en dat is in elk geval slecht voor de industrie. G2A is in dat gat gestapt om alle tussenpersonen eruit te halen en een degelijk platform te bieden om zo games te verkopen. Dat uiteraard tegen een veel schappelijkere prijs die aansluit op de inkomsten van het individu in het desbetreffende land.

De eerste jaren was het vooral een plek waar games voordelig gekocht konden worden, omdat G2A enorme hoeveelheden keys opkocht en die tegen een lagere prijs aanbood. Iets wat mogelijk was, aangezien zij de enige tussenpartij waren en in grote aantallen aankochten. Dat bracht automatisch ook wat sceptische ogen met zich mee, met name vanuit het westen en vanuit dat perspectief hebben ze in 2013 de boel omgegooid. Niet langer is G2A dé verkoper op g2a.com, maar zij faciliteren inmiddels al vijf jaar de zogenoemde ‘Marketplace’. De plek waarop ontwikkelaars, retailers, uitgevers en nog veel meer hun games kunnen verkopen aan gamers over de hele wereld.

Alles in één

Er zijn enorm veel platformen waarop je games kunt kopen, zoals al aangegeven. Zo heb je gog.com, Uplay, Origin en ga zo maar door. Dat vraagt aparte registraties en bijgevolg overal accounts en dan heb je niet per se de garantie op een aantrekkelijke prijs. In dat kader is G2A natuurlijk uiterst interessant, want die bieden alles wat alle aparte verkoopplatformen ook bieden, maar dan op één centrale plek. Kortom, voor welke game dan ook kan je op g2a.com terecht en dat maakt het natuurlijk een stuk gemakkelijker om te winkelen. Zeker als je ook nog verschillende aanbieders met elkaar kunt vergelijken om zelf te bepalen wat voor jou de beste optie is.

Bartosz Skwarczek

Bartosz Skwarczek, CEO & Co-Founder G2A

Zie het als een handige pricewatch voor games en wat deze Marketplace interessant maakt, is dat het wereldwijd beschikbaar is. Met enige gepaste trots vertelde de CEO van G2A, Bartosz Skwarczek, dat ze meer dan 200 (220 om precies te zijn) betaalmiddelen hebben voor hun klanten. Dat betekent dat wij hier in Nederland op verschillende manieren kunnen betalen, maar ook gamers in India, Chili of Brazilië kunnen dat op hun eigen gebruikelijke manier doen. Daar waar het in de Verenigde Staten heel gebruikelijk is om met een creditcard te betalen, hoeft dat helemaal niet zo te zijn in een ander land. Door zoveel betaalmiddelen aan te bieden, gekoppeld aan een enorme bibliotheek aan content, creëert G2A een uniek platform waar mensen van over de hele wereld op terecht kunnen. En dat tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

Meer dan alleen games en de veiligheid

De omschakeling naar de huidige Marketplace heeft door de jaren heen ook meer uitbreiding gebracht binnen het bedrijfsperspectief. Niet langer ligt de focus puur en alleen op games, want er is meer dan dat. Denk aan educatieve software in de breedste zin van het woord, alsook gewone software dat uiteenloopt van Windows 10 tot antivirus software. Wat softwarematig is, dat wordt aangeboden via g2a.com en daarmee heeft G2A niet alleen een platform gecreëerd dat specifiek voor gamers bedoeld is, maar ook voor professionals in de IT, eventueel ondernemers en ga zo maar door. In essentie komt het simpelweg neer op één centrale hub waar je voor werkelijk alles terecht kan en het beperkt zich niet tot hetgeen we allemaal genoemd hebben. Het gaat zelfs verder dan dat onder de noemer ‘G2A Electronics’, waar we in een ander artikel op terug zullen komen.

De G2A Marketplace is in het leven geroepen om in eerste instantie de wat moeilijkere markten goed toegang te verschaffen tot games, maar door de jaren heen is het uitgegroeid tot een platform dat zoveel mogelijk mensen wereldwijd wil bereiken. Daarin zijn ze geslaagd en hoewel het zeker niet altijd goed is gegaan, heeft G2A wel veel geleerd van haar fouten. De CEO was ook absoluut niet te beroerd om onder stoelen of banken te steken dat ze te maken hebben gehad met ‘fuck-ups’, wat hun imago schade heeft berokkend. Vanuit dat idee hebben wij, maar ook andere journalisten volledige inzage op het hele reilen en zeilen van de onderneming gekregen, tevens met het oog op de toekomst waarin G2A tracht een steeds sterker en belangrijker nog, betrouwbaarder platform te worden.

De scepsis die nog altijd rond het bedrijf heerst stamt vooral uit de tijd van hun vroegere activiteiten waarin ze slecht communiceerden, er merkwaardige dingen via het platform gebeurden – al dan niet via derden – en ga zo maar door. Anno 2018 staat transparantie voorop en ze streven zelfs naar het absoluut minimaliseren van fraude. Sterker nog, de maatschappelijk geaccepteerde percentages – van onbetrouwbare transacties – op het totaal aantal transacties dat er plaatsvindt ligt lager dan gemiddeld genomen, maar dat is voor G2A nog niet goed genoeg. Omwille van die reden werken ze aan een AI die zich zeer specifiek kan richten op merkwaardige transacties die tot zover mogelijk tegengegaan moeten worden. Ook dat is weer een vrij specifiek verhaal, waar we in een ander artikel op terug zullen komen.

Dat laatste gaat meer over de andere belangrijke divisie van G2A dat eigenlijk uit twee onderdelen bestaat, de eerder genoemde Marketplace en G2A Pay. De Marketplace is wat we kennen en wat zich zal blijven ontwikkelen in de toekomst. Want het doel is om gebruikers zoveel mogelijk gemak te geven. Snelheid, goede prijzen, goede voorwaarden, aantrekkelijke voordelen en ga zo maar door. Dag in dag uit probeert G2A dat te verbeteren, maar ook hun klantenservice is iets waar hard aan gewerkt wordt. Daar bestaan nog veel klachten over, maar de doelstelling is om ook dat zo optimaal mogelijk te maken en bij voorkeur in de taal van de klant. Dat alles hangt weer samen met hun nieuwe offensief om communicatief beter voor de dag te komen, want dat is één van hun gebreken gebleken in hun gehele bestaat, iets wat dus absoluut aandacht vereist.

G2A en PlayStation

Tot zover de algemene omschrijving van wat G2A was, is en gaat zijn, waar we op bepaalde punten met andere artikelen terugkomen voor een meer specifieke duiding. In de week tijd dat we door Polen zijn gereisd om de verschillende afdelingen te leren kennen, de mensen te ontmoeten en inzicht te krijgen op hoe de onderneming er voor staat en werkt, zijn we enorm veel te weten gekomen. Toch kunnen we er niet omheen dat g2a.com vooral gericht is op de pc-markt. De software die aangeboden wordt is vanzelfsprekend voor pc’s, maar hoe zit het met de games? Ook daarin zit wel een uitbreidingsslag te komen, met name onder de noemer ‘G2A Electronics’. Er zit echter een grote nuance aan het software verhaal, want waar de pc-markt open en voor iedereen vrij is, is dat op consoles een ander verhaal.

We vroegen aan Maciej Kuc, het hoofd van communicatie, waarom er nauwelijks PlayStation producten worden aangeboden via de Marketplace. Dat bracht ons bij een interessante discussie die heel erg lang was, desalniettemin kwam het er voornamelijk op neer dat Sony haar eigen markt wil controleren. Hetzelfde geldt ook voor Microsoft als het op de Xbox Live Marketplace aankomt en idem dito voor Nintendo. Uiteraard kunnen er PlayStation Network kaarten aangeschaft worden via G2A, ook voor andere regio’s. Dat is bijvoorbeeld handig als je een game in de Verenigde Staten wilt kopen die niet in Europa verschijnt en je niet met creditcard of andere onhandige betaalmiddelen aan de slag wilt. Dit is dan één voorbeeld, maar daar zijn buiten G2A om nog genoeg andere opties voor.

Wil je nu enigszins voordelig games kopen voor de PlayStation 4? Dan heb je daar de tweedehands markt voor. Dat is nu nog erg gunstig, maar jaar na jaar loopt het aantal digitaal verkochte games op en het is een kwestie van tijd totdat de tweedehands markt geëlimineerd wordt. Op dat moment ben je puur aangewezen op de PlayStation Store en eventueel aanbiedingen die door Sony gecontroleerd worden. Een alternatief is games verkopen via vouchercodes, iets waarin retailers nog een rol kunnen spelen op lange termijn, maar ook dat is zolang Sony deze codes uitgeeft 100% onder hun controle. Dat is ergens goed te begrijpen, ze willen immers hun eigen markt zoveel mogelijk controleren, maar het creëert wel een monopolie binnen het console universum, want als uitgever, ontwikkelaar of wat dan ook, je bent altijd gebonden aan de regels die Sony stelt.

Dat is best jammer, want voor een vrije markt – dat in veel branches de normaalste zaak van de wereld is – blijf je qua PlayStation games best wel achter met een beperkt aantal middelen. Tegenwoordig krijg je per game absoluut veel waar voor je geld, maar tegelijkertijd blijven games erg duur. Pc-games daarentegen zijn per definitie goedkoper en via een platform als G2A Marketplace ben je veelal nog voordeliger uit. Met een digitale toekomst zien wij net zoals Maciej niet echt veel veranderen, want het geeft Sony in principe nog meer macht over de prijzen. En dat is als je het naast de pc-markt of algemene vrije markt legt best wel zonde, want je bent genoodzaakt om te volgen wat er aangeboden wordt zonder dat je veel opties hebt.

Nu heb je die opties gelukkig nog wel met de tweedehands markt en met de komst van G2A Electronics zal dat aanzienlijk uitgebreid worden. Hoewel we specifieke details later zullen behandelen, is het straks mogelijk om fysieke games via G2A te kopen voor de PlayStation, Xbox, Nintendo Switch en ga zo maar door. Dat is goed voor de vrije markt, want hoe meer dat open ligt, hoe lager de prijzen zullen komen te liggen en waar mogelijk zal G2A hier op inspringen om gamers hoe dan ook de meest aantrekkelijke deals te bieden. Aan de andere kant zou het natuurlijk erg aantrekkelijk zijn – ook op termijn met een groeiende digitale markt – als Sony gemakkelijker wordt om codes bij aan te vragen die direct ingezet kunnen worden voor verkoop via retailkanalen, zoals dat zo nu en dan al met downloadbare content gebeurt.

Als dat een stuk toegankelijker zou zijn, dan geeft dat retailers op termijn ook meer mogelijkheden om games aan de man te brengen. Met spelers als G2A is het dan natuurlijk een kwestie van tijd totdat keys voor PlayStation 4 games tegen een scherpere prijs worden aangeboden, waardoor ook het aanschaffen van console games via dergelijke kanalen steeds interessanter wordt. Kunnen we er invloed op uitoefenen? Nauwelijks, want Sony bepaalt en de rest volgt gehoorzaam. Dat neemt echter niet weg dat de markt financieel een stuk leuker en aantrekkelijker zou kunnen zijn. De middelen zijn er allemaal, de weg er naartoe is echter een stuk lastiger. Desalniettemin staat G2A open voor dit soort verkopen en laten we hopen dat dit ooit gebeurt. Dat is goed voor de markt, voor gamers en met name de portemonnee.

Wat er ook gebeurt, de droom van G2A is een marketplace maken voor iedereen, of je nu arm of rijk bent… iedereen heeft recht op aantrekkelijke deals, aldus CEO Bartosz Skwarczek.

12 reacties

  1. Anoniem -   
    54.213.123.xxx's avatar

    Echt nog nooit van gehoord…

  2.    361 XP
    Nick-Chronic's avatar

    allkeyshop is de beste , aangezien deze alle webshops doorzoekt voor de goedkoopste keys op 1 pagina . G2A is 99% van de tijd niet de goedkoopste

  3.    36 XP
    hoi's avatar

    Doe ik al jaren altijd goedkoper dan steam

  4. Anoniem -   
    2001:981:9499:1:402b:18c7:8f78:4.xxx's avatar

    Elke pc gamer kent G2A, elke console gamer zal het van een pc gamer gehoord hebben. Pc werkt anders. De games zijn altijd goedkoper. Maar zij zijn gebonden aan steam, uplay, ea origins, etc. Vele piraten het gewoon. En het is trouwens een truc van bedrijven. Alle digitale content is op internet te vinden. Als ze de zwarte markt open laten hebben ze ook nog altijd gebruikers die hun winstmarge bepalen. Maar dat terzijde…

    G2A heeft aantrekkelijke keys voor degene die het willen kopen, de dev steunen, voor games die nog geen crack hebben.

    Sony werkt niet met een open markt. Ook dan logisch dat velen G2A niet kennen. Sony maakt winst op games en accesoires, amper op de consoles. Zo kunnen ze de hardware kost laag houden. Met de concurrent MS moesten ze hun netwerk betalend maken. Op de drie was digitaal en multiplayer nog niet iets familair. De transitie van ps2 naar 3 met kennismaking online experiences konden ze dus het best introduceren, afsnoepen, door het gratis te maken. Echter is zoiets niet houdbaar op lange termijn dus is het ook logisch dat ze betalend gaan. De reden van ps plus, een store is simpel. Een digitale afzetmarkt. Dus elke dev, indie dev heeft opeens een massa bereik. Kijk naar rocket league… Gratis ps plus, daarna werd het een succes. Naar no man sky… Een indie dev die met zijn propaganda de hype heeft waar gemaakt. Gaming is business. Dus al die fikse ps plus kortingen zijn marketing strategieen. Eveneens gebeurt er veel achter het doek. Maar als je voor geld in de spotlight staat… Dan is dat een win win situatie. Sony maakt winst, bedrijven maken extra winst, halen sneller hypes. Wij gamers krijgen scherpe prijzen of nieuwe devs. Want dat is wat consoles sterk maakt… Grote afzetmarkt=gegarandeerd nieuwe spelers op de markt. Daarom dat er helaas ook veel troep op de ps store staat. Want ze kunnen er maar van profiteren…

    Hetgene wat mij dus nu opvalt is G2A jullie contacteerd voor wat promotie. Er wat feiten in draaien maar toch om commotie vragen. De volgende 2 artikels geven nog meer detail over G2A ELECTRONICS en zijn toekomst. Met alle respect maar g2a gaat op fysiek vlak niet veel uithalen. Dit is pure propaganda. Gamemania, nedgame,gamestop, etc doen dit al. Sony zal altijd vooruit denken. Op een bepaald momeht wordt alles digital only, zullen ze een gesloten markt blijven, zal iedereen digitaal moeten gaan. Dan zullen wellicht refund of licentie opkopingen van andere users in de store verwekt zitten.

    G2A biedt geen toekomst voor consoles…

  5.    794 XP
    phinal's avatar

    Het verbaast me dat jullie hier nergens wat vermelden over de tig keys die met gestolen credit cards gekocht worden, hoe veel keys eigenlijk gescamd zijn van indie game developers, hoe sommige mensen geld witwassen daar of over hoe G2A weigert om te reageren wanneer ze daarmee geconfronteerd worden. Misschien is G2A wel iets beter geworden dan in 2008, maar het is alsnog een niet al te schone zaak Leuk dat jullie G2A steunen maar misschien slim om eerst eens wat meer over hun duistere kant te lezen voor jullie zo’n fanatieke artikel schrijven?
    Of heeft G2A jullie daarvoor betaald? Want daar staan zij inmiddels ook al bekend voor.

    Sorry maar ik kan zo’n bedrijf gewoon niet ondersteunen.

  6.    630 XP
    Mouse_NL's avatar

    Goedkoper en legaal zeker een site die de piraterij daadwerkelijk te lijf is gegaan met acceptabele prijzen voor legale software. Voor console zie ik het voor mij niet echt zitten want ik heb liever me games op disc

  7.    368 XP
    Edwins1984's avatar

    @phinal:
    Dit dus!
    Een deel zal legitiem zijn maar een aardig deel is opgekocht met ‘minder legale’ creditcards, wat bedrijven zoals een Ubisoft en andere kleinere ontwikkelaars in het openbaar hebben toegegeven (kost ze zelfs geld)..

    Mooi verkoop praatje, dat wel maar helemaal zuiver is het zeker niet idd.

  8. Anoniem -   
    17.58.99..xxx's avatar

    Hier had geen “SPECIAL” voor moeten staan maar “ADVERTORIAL”
    dit is sluikreclame..

  9. Anoniem -   
    89.200.45.xxx's avatar

    Leuk dat jullie gesponsord worden maar volgens mij is dit een frauduleuze bende, zie ook video van levelcap hierover:

    https://youtu.be/mBakPg6x63Q

  10. Anoniem -   
    89.200.45.xxx's avatar

    @phinal:
    Precies waar ik op doelde met mijn post dat het een frauduleuze bende is. Leuk een sponsoring maar je laten sponsoren door een frauduleus bedrijf en dat dan ook nog eens door de strot van je bezoekers duwen geeft je geen punten PSX.
    Geld verdienen aan een bedrijf die ontwikkelaars bestelen lijkt mij geen goede zaak voor een site als PSX
    Shame on you PSX

  11. crew Management -    2077 XP
    Rastapopulos's avatar

    @phinal: Dit is tijdens het evenement ook ter sprake gekomen en het bekendste verhaal is dat van Tinybuild. Het is een beetje een welles nietes verhaal, maar waar het vanuit G2A op neerkomt is dat Tinybuild ter promotie een hele hoop keys heeft weggegeven via sociale media.

    Een platform als G2A biedt de mogelijkheid om keys door te verkopen en als er enorm veel keys worden weggegeven die vervolgens verkocht worden, dan is dat van verkopers een slimme manier om een slaatje uit gratis producten te slaan. Dat dit effect heeft gehad op Tinybuild is gemakkelijk aan G2A te wijten, maar ligt in principe meer aan hun promo actie en het misbruik van de gebruikers.

    Tegenwoordig wordt elke verkoper uitvoerig gecontroleerd alvorens ze mogen verkopen op G2A. Het is dus niet (meer) zo dat Jan en alleman instant spul kan verkopen, zoals dat bijvoorbeeld op Marktplaats kan. Nieuwe verkopers moeten informatie aanleveren over wie en wat ze zijn en ze mogen nadien slechts weinig verkopen. Ook moet het een ondernemer zijn en op die manier wordt er vertrouwen opgebouwd.

    Het meest interessante aan dit verhaal is dat G2A op veel punten als boosdoener gezien wordt, maar kijk even iets verder dan dat. Als iemand een creditcard steelt, keys koopt en die verkoopt via G2A. Hoe kan G2A weten dat de creditcard in kwestie gestolen is? Hetzelfde zie je terug op andere plekken. Bijvoorbeeld op Marktplaats, hoe moet Marktplaats weten dat de fiets die jij verkoopt niet gestolen is?

    Dat maakt het verkoop gedeelte een wat grijs gebied en om juist beschuldigingen en beweringen tegen te gaan, hebben ze hun aanpak veranderd door verkopers uitvoerig te controleren en risico’s tot een minimum te beperken.

    Ik wil ze zeker niet vrijpleiten, want er zijn in de begindagen vast dingen gebeurd die niet door de beugel konden. De vraag in deze is echter of het G2A is die hierin het probleem vormt als faciliterend platform, of de criminelen die misbruik van het platform maken. Daar zit best wel een verschil in en dat is universeel toepasbaar op elk vrij handelsplatform; Ebay, Marktplaats en ga zo maar door.

    @89.200.45.xxx: Zie bovenstaande verhaal.

  12. Anoniem -   
    85.145.228..xxx's avatar

    @Rastapopulos:
    https://youtu.be/mBakPg6x63Q