Review: Mothergunship – Er altijd van gedroomd om zelf absurde krachtige wapens in elkaar te zetten? Dan is dat nu mogelijk in Mothergunship waar je mechanisch alien gespuis met je net in elkaar geknutselde wapen te lijf gaat. Dat is hard nodig ook, want de aarde wordt bedreigd door deze machines. Zorg dat je de vijanden verslaat en wordt de held van de mensheid, tijd om Mothergunship te betreden.

Red de aarde!

De titel Mothergunship is het beste te omschrijven als een snelle arcade first-person shooter of ook wel ‘bullet-hell’ shooter met simpele platform elementen. Als naamloze ruimte marinier is het de bedoeling om diverse kleine schepen met verschillende kamers te doorlopen, waarbij de moeilijkheidsgraad toeneemt om zo uiteindelijk de titulaire Mothergunship te kunnen betreden. Hier dien je een einde te maken aan de invasie van de aarde.

Tijdens deze missie word je gesteund door een team bestaande uit onder andere een kolonel en een rebels pratende kikker. Tijdens je tocht door de verschillende schepen krijg je diverse vijanden voor je kiezen en verzamel je naast upgrades voor je pak ook onderdelen waarmee je je wapens kunt upgraden. Sommige levels eindigen met een opdracht die je simpelweg moet volbrengen, zoals iets opblazen, en andere levels schotelen je weer een heus eindbaas gevecht voor. Het mooie hiervan is dat de levels nooit echt heel lang zijn, waardoor het ideaal is om even tussendoor op te pakken.

BFG

Eén van de toffe onderdelen van Mothergunship is de mogelijkheid om je eigen wapens in elkaar te zetten. Je begint met een opzetstuk waarop je een ‘socket’ kan plaatsen. Deze sockets kunnen zelf weer 5 opzetpunten bevatten en zo kun je het wapen aanvullen met diverse onderdelen, die vervolgens weer verschillende mogelijkheden aan je vuurwapen geven. Denk hierbij aan kogels die een paar keer stuiteren of een schot dat zo krachtig is, dat je de halve kamer doorvliegt. Wat ook handig is om te doen, is een loop ofwel ‘barrel’ op je wapen monteren voordat je hem in gebruik neemt. Een wapen waar je niet mee kunt schieten is immers waardeloos tijdens een hevig vuurgevecht.

Voor beide handen kan je krachtige en grote wapens in elkaar zetten. Hierdoor kan je met verschillende combinaties, zoals een shotgun in de ene hand en een machinegeweer in de andere hand, experimenteren om zo de ultieme load-out voor jezelf te vinden, wat je weer kan helpen om zo efficiënt mogelijk een level te doorkruisen. Het upgraden van- en sleutelen aan je wapens is zo uitgebreid met alle verschillende soorten onderdelen, dat je er een lange tijd zoet mee bent. Het is bovendien nog leuk om te doen ook. Maar let wel op, ga je dood tijdens een missie? Dan ben je alle onderdelen kwijt die je hebt gevonden samen met het wapen waarmee je het level begonnen bent. Een pittige uitdaging dus!

Schiet op alles wat los en vast zit

Het is dus de bedoeling om de levels te doorkruisen en op alles te schieten wat los en vast zit, wat uiteenloopt van turrets tot drones en van een reusachtige-boor met raketwerpers tot een belachelijk reusachtig hoofd met ontelbare kanonnen en andere wapens. Naast het zelf in elkaar kunnen zetten van je eigen wapens is de andere kracht van Mothergunship het feit dat elk level willekeurig gegenereerd wordt. Dit houdt in dat geen enkel level, ook al speel je dezelfde opnieuw, daadwerkelijk hetzelfde is en vijanden zijn hierdoor anders en komen van een andere plek. Hierdoor zal het spel nooit saai aanvoelen en je wordt meer uitgenodigd om levels te ‘grinden’ voor nieuwe onderdelen.

Helaas is deze aanpak met betrekking tot de inrichting van de levels op sommige momenten ook een zwakte van de game. Soms zijn de vijanden namelijk zo gepositioneerd dat je een kamer binnengaat en niets anders kan dan je leven verliezen. Hoe hard je het ook probeert. Ook het gebrek aan force-feedback, door middel van een trillende controller, helpt in deze situaties niet, waardoor je soms niet weet van waar je beschoten wordt. Hierdoor is doodgaan vaker een gevalletje van ‘per ongeluk’, dan dat het echt jouw eigen schuld is. Het is wat merkwaardig dat force-feedback ontbreekt en nu merk je pas hoe handig het tegenwoordig eigenlijk wel niet is.

Herladen is voor mietjes?!

Hoewel er een knop gewijd is aan snel omdraaien, is het wat vreemd dat er in een game die draait om schieten op alles wat los en vast zit geen herlaad-knop zit. Nu werken de wapens op energie, waardoor je geen daadwerkelijke kogels hebt, maar het zou fijn zijn om tijdens een eindbaas gevecht tenminste één van je twee wapens te kunnen herladen. Hierdoor zou je dan sneller verder kunnen gaan met schieten in plaats van dat je moet wachten tot ze weer opgeladen zijn. Hoewel dit natuurlijk een tactisch element met zich mee kan brengen in een vuurgevecht, voelt het toch een beetje als een gemiste kans aan omdat het tempo onnodig vertraagd wordt.

Qua presentatie van de gameplay valt er op Mothergunship vrijwel niets aan te merken. Felle neon kleuren schitteren op je scherm en het spel hapert nagenoeg niet, ondanks alle drukte en chaos om je heen. Bovendien komt de mogelijkheid om Mothergunship in coöp te spelen later deze maand middels een gratis update. Qua in-game menu’s is het een ietwat ander verhaal. Wat het spel niet ten goede komt is het feit dat de menu’s van de game klein en onoverzichtelijk zijn. De ongepolijste menu’s komen dus een beetje knullig over, maar dit staat het feit dat de gameplay van Mothergunship degelijk in elkaar steekt gelukkig niet in de weg.

Mothergunship is misschien een beetje vreemd als je eraan begint, maar daarom niet minder de moeite waard. De opzet van de game is niet te ingewikkeld en het schieten werkt erg goed. De platform elementen zijn simpel gehouden, waardoor je snel door kan gaan naar de volgende kamer om zo uiteindelijk de aarde te redden. De grootste kracht van Mothergunship is het in elkaar kunnen zetten van je eigen wapens, waar je uren zoet mee kan zijn. De grootste zwakte van de game is dat er helaas weinig tot geen force-feedback is als je beschoten wordt. Bij een spel dat je afstraft door middel van het verliezen van je wapens en onderdelen als je je leven laat, is dat toch wel essentieel te noemen. Afgezien van dat is Mothergunship een vermakelijke shooter.

• Je eigen wapens in elkaar zetten en tweaken
  • Willekeurig gegenereerde levels
  • Schieten op alles wat je ziet