Review: Overcooked 2 – Wie onze Summer Special van onlangs heeft gelezen, heeft de titel al voorbij zien komen: Overcooked 2! We wagen ons opnieuw in het Onion Kingdom waar er weer volop gekookt moet worden om allerlei gevaren van buitenaf te weren. Wat het dit keer voor bizar verhaal zal zijn? Dat gaan we gauw genoeg ondervinden, maar gezien de ontzettend leuke tijd die je met het eerste deel kon hebben, gaan we ervan uit dat het allemaal wel goed zit. Of Overcooked 2 het origineel kan overstijgen? Wij zochten het voor je uit in deze review.

Oh nee! The Unbread!

In het eerste deel werd je bij de start van de game in een apocalyptische setting geplaatst. De oversized gehaktbal – genaamd The Everpeckish – viel het koninkrijk binnen en had een honger die alleen de chef-koks van het Onion Kingdom konden stillen. In Overcooked 2 lijkt het allemaal wat minder hectisch te beginnen. De Onion King heeft namelijk een geheimzinnig boek vol recepten weten te bemachtigen. Tijdens het lezen van de recepten maakt deze koning zonder te weten een fout met ernstige gevolgen. Hij voert namelijk onbedoeld een ritueel uit en plots rijzen er uit het nabije kerkhof allerlei sneetjes volkoren brood uit de grond op. De Unbread zijn ontwaakt en alleen jij kan hun honger stillen en het koninkrijk redden!

Zowel het eerste deel als dit tweede deel hebben een vrij bizar verhaal wat eigenlijk nergens op slaat. Dit verhaal – hoe absurd het ook zijn mag – geeft wel een reden om de levels uit te spelen en stap voor stap allerlei recepten te leren om ze te kunnen bereiden. Nadat de klunzige koning ons heeft toegesproken en ons op pad heeft gestuurd, maak je in de eerste wereld vooral kennis met de besturing. Erg prettig en vooral leerzaam, want later in de game wordt het steeds chaotischer. De eerste wereld – bestaande uit een zestal levels – is dus een soort tutorial. Daarna begint het echte kookwerk, want alle aspecten in de game worden als maar meer uitdagend.

Al sprintend en gooiend door de keuken vliegen

Op het vlak van gameplay is Overcooked 2 bijna gelijk aan het origineel. Bijna, want er is een nieuw element aan toegevoegd. In dit deel kan je namelijk voedsel naar elkaar gooien. Komkommers, garnalen, pizzabodems en de aardappelen vliegen je om de oren in de keukens. Voor de echte scherpschutters onder ons kan je ook ingrediënten rechtstreeks in de pan gooien. Dit scheelt natuurlijk in tijd, waardoor je weer meer bestellingen kunt afhandelen. Gooi je dit voedsel tegen een speler aan die het niet verwacht, dan is deze tijdelijk versuft waardoor het bereiden weer langer duurt. Zorg dus dat je goed mikt!

Het overgooien van voedsel in Overcooked 2 is een geweldige toevoeging die de chaos nog een tikkeltje opschroeft. In de eerste paar levels heb je het nog niet per se nodig, maar het is wel handig als je deze vaardigheid vroeg leert. Zeker in de latere levels is het bijna vereist om dit te kunnen en doen. Het gevolg? In coöp zit je op elkaar te vloeken en te schreeuwen wanneer je elkaars eten niet kunt vangen en dat brengt hilarische taferelen met zich mee. Als je verder geraakt in de game zul je ook van elkaar gescheiden worden, waardoor je niet anders kan dan eten naar elkaar te jonassen. Er zullen dan ook zeker momenten voorbij komen waarbij je het eten rechtstreeks in de afgrond gooit of tegen het achterhoofd van één van je vrienden.

Uitgebreider dan het origineel

De echte uitdaging en tevens het plezier van Overcooked 2 zit hem in de gave en goed bedachte levels. Het is dan wel een game met een lage instapdrempel, maar dat neemt niet weg dat er ook voor de hardcore spelers meer dan genoeg te halen valt. Qua variatie zit het wel snor met de levels, want je hebt zes werelden die allemaal hun eigen unieke thema hebben en bol staan van de dynamische elementen. Zo kan de wind plots je snijplanken de andere kant op waaien of er staan een paar ingrediënten zomaar buiten bereik, omdat het platform verschuift. Dynamiek staat centraal en dat merk je direct. Verschillen in hoogtes, verschuivende tafels, gasten die brutaal door de keuken lopen… Noem iets geks en je kan het haast verwachten in Overcooked 2. Hebben we de portals al genoemd?

Overcooked 2 overtreft het origineel vooral in de hoeveelheid content en dat valt alleen maar toe te juichen. Om te beginnen hebben we nu een totaal van 47 unieke keukens die elk voor uitdagende en leuke situaties zorgen. De keuze in het aantal chefs is opgehoogd, er zijn nieuwe recepten, je kunt elkaar begroeten met gebaren en je hebt ook verborgen levels. Wanneer je over de interactieve landkaart van het Onion Kingdom rijdt, zal je hier en daar een hendel zien. Hier moet je overheen rijden om de ‘Kevin Stages’ vrij te spelen. In deze levels moet je eten serveren aan Kevin – de trouwe waakhond van het koninkrijk – en dat is extra uitdagend. Zo moet je hier vaak hogere scores halen wil je alle drie de felbegeerde sterren binnenslepen.

In coöp wederom het leukst

Overcooked 2 is een echte couch game en is op zijn best wanneer je dit met je vrienden of met mensen online speelt. In het eerste deel ontbrak de online functie, maar deze is op verzoek van velen nu toegevoegd. Als je even een snel spelletje wilt spelen, dan kan je voor de Arcade modus kiezen. Kies een thema uit en het spel genereert een willekeurige keuken voor je. Wil je wat competitiever spelen en ben je niet bang om je handen vuil te maken? Kies dan voor de Versus modus waarin je het in teams tegen elkaar opneemt. Het team dat de hoogste score haalt, wint de kookwedstrijd. Je mag ook ingrediënten en complete maaltijden van elkaar stelen, dus let goed op!

Solo spelen kan natuurlijk ook, maar dat is toch het zwakkere gedeelte van de game. Natuurlijk kan je voor de highscores spelen en dit is zeker verslavend, maar het is wel wat minder bevredigend dan de game spelen met een groep vrienden. Wanneer je solo speelt, beschik je over twee chefs en je zult dan handmatig moeten wisselen tussen die twee, wat soms best vervelend kan zijn. Met een groep vrienden heeft iedereen zijn eigen taak en dan lukt alles net wat beter. In solo komt de game dus wat minder tot zijn recht. Ook merk je dat de latere levels gericht zijn op een groep spelers in plaats van een enkeling. Desalniettemin kent de solo ervaring nog steeds zijn charme en het biedt plezier, maar Overcooked 2 is net wat leuker met meerdere mensen.

Overcooked 2 is dé sequel waar je op hoopte. Het eerste deel stond al garant voor plezier en het tweede deel doet hier nog een schep bovenop. Dat zit hem vooral in de hoeveelheid content, waaronder veel nieuwe keukens en prima levels. De meest interessante toevoeging zit hem in het gooien van voedsel wat voor hilariteit, snelheid en nog meer chaos zorgt. Samenwerken met je vrienden om alle bestellingen op orde te krijgen is erg leuk om te doen en zorgt voor veel speelplezier. Het is geen game die je non-stop achter elkaar zult spelen, maar wel is het ideaal om tussendoor even op te pakken. Op audiovisueel vlak lijkt het erg veel op het origineel en dat is niet direct innovatief, maar dat bederft het plezier allerminst. Het enige minpuntje is toch de solo modus, want die gaat wat sneller vervelen dan de multiplayer. Voor de rest staat de gameplay van Overcooked 2 als een huis en het biedt simpelweg ontzettend veel plezier. Dus pak je koksmutsen en begin maar rond te rennen en te zweten in de verraderlijke keukens. Bon appetite!

• Ontzettend vermakelijk en chaotisch
  • Gooien met voedsel naar elkaar
  • Veel content toegevoegd